Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.01.2020, 15:48 Aktualizované dňa 24.01.2020 o 16:15

SAD Zvolen a župa sa nedohodli. Až do odvolania nebude premávať drvivá väčšina liniek v kraji

Rokovania trvali vyše dve hodiny.

SAD Zvolen a župa sa nedohodli. Až do odvolania nebude premávať drvivá väčšina liniek v kraji
Zdroj: TASR

Vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja a Slovenskej autobusovej dopravy Zvolen sa v piatok ani po vyše dvojhodinovom spoločnom rokovaní v Banskej Bystrici nedohodli.

Znamená to, že od soboty až do odvolania nebude premávať drvivá väčšina prímestských liniek v kraji. Informoval o tom predseda predstavenstva zvolenskej SAD Adrián Polóny.

Zo strany SAD Zvolen ide o reakciu na dlhodobý spor s vedením samosprávneho kraja o financovanie prímestských spojov.

Ako vo štvrtok informoval predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny, výnimku budú tvoriť len linky, ktoré premávajú na základe tzv. osobitných zmlúv, uzavretých s jednotlivými samosprávami či podnikmi.

Znamená to, že od soboty nebude jazdiť asi 120 spojov stoviek liniek na väčšine územia Banskobystrického kraja.

Rozhodnutie bolo prijaté po tom, ako kraj podal podanie na súd o zrušenie tzv. Kotlebových dodatkov, ktoré umožňujú SAD účtovať kraj určité mesačné zálohové platby a s týmto podaním na súde samosprávny kraj aj uspel.

Banskobystrický kraj tvrdí, že do politiky cenotvorby SAD nevidel, a preto chcel tento proces urobiť transparentnejším.

Predseda Banskobystrického kraja Ján Lunter považuje tento krok SAD Zvolen za hrubé vydieranie. "Ľudia predsa potrebujú chodiť do nemocníc a vôbec za všetkým tým, čo k životu potrebujú," povedal.

Problém s Kotlebovými dodatkami avizoval Lunter ešte v roku 2018. Jeho predchodca Marian Kotleba totiž pred voľbami do vyšších územných celkov a aj pár dní po nich predĺžil platnosť zmlúv so SAD Zvolen a SAD Lučenec.

To bolo podľa Luntera v príkrom rozpore so zákonom a príslušným európskym nariadením o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave.

Podľa neho namiesto toho, aby bývalé vedenie kraja pripravilo transparentnú hospodársku súťaž, na základe ktorej by bolo možné uzavrieť nové štandardné zmluvy s platnosťou na desať rokov, uzavreli s dopravcami dodatok. Tým malo dôjsť k predĺženiu platnosti zmlúv o päť rokov, čo je však z pohľadu zákona absolútne neplatné.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.