Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.01.2020, 14:51 Aktualizované dňa 23.01.2020 o 17:11

SAD Zvolen ruší všetky prímestské spoje. Problémom sú Kotlebove dodatky

SAD Zvolen nebude od soboty prevádzkovať všetky prímestské spoje v Banskobystrickom samosprávnom kraji.

SAD Zvolen ruší všetky prímestské spoje. Problémom sú Kotlebove dodatky
Zdroj: TASR/Branislav Račko

SAD Zvolen nebude od soboty prevádzkovať všetky prímestské spoje v Banskobystrickom samosprávnom kraji. Rozhodlo o tom vo štvrtok mimoriadne predstavenstvo SAD Zvolen.

Reakcia na dlhodobý spor

Je to reakcia na dlhodobý spor s vedením samosprávneho kraja o financovanie prímestských spojov.

Ako informoval predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny, výnimku budú tvoriť len linky, ktoré premávajú na základe tzv. osobitných zmlúv, uzavretých s jednotlivými samosprávami či podnikmi.

Znamená to, že od soboty do odvolania nebude jazdiť asi 120 spojov stoviek liniek na väčšine územia Banskobystrického kraja.

Kotlebove dodatky

Rozhodnutie bolo prijaté po tom, ako kraj podal podanie na súd o zrušenie tzv. Kotlebových dodatkov, ktoré umožňujú SAD účtovať kraj určité mesačné zálohové platby a s týmto podaním na súde samosprávny kraj aj uspel.

Banskobystrický kraj tvrdí, že do politiky cenotvorby SAD nevidel, a preto chcel tento proces urobiť transparentnejším.

Predseda Banskobystrického kraja Ján Lunter považuje tento krok SAD Zvolen za hrubé vydieranie. "Ľudia predsa potrebujú chodiť do nemocníc a vôbec za všetkým tým, čo k životu potrebujú," povedal.

Neverí, že k zastaveniu premávky autobusových spojov dôjde a že zástupcovia SAD Zvolen neprídu na piatkové  rokovanie, na ktoré ich predseda pozval.

Problém s Kotlebovými dodatkami avizoval Lunter ešte v roku 2018. Jeho predchodca Marian Kotleba totiž pred voľbami do vyšších územných celkov a aj pár dní po nich predĺžil platnosť zmlúv so SAD Zvolen a SAD Lučenec.

To bolo podľa Luntera v príkrom rozpore so zákonom a príslušným európskym nariadením o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave.

Podľa neho namiesto toho, aby bývalé vedenie kraja pripravilo transparentnú hospodársku súťaž, na základe ktorej by bolo možné uzavrieť nové štandardné zmluvy s platnosťou na desať rokov, uzavreli s dopravcami dodatok. Tým malo dôjsť k predĺženiu platnosti zmlúv o päť rokov, čo je však z pohľadu zákona absolútne neplatné.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.