Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.05.2019, 11:20 Aktualizované dňa 07.05.2019 o 11:48

Najnovší prieskum: ĽSNS je druhá, Kotleba je na historickom maxime

  • Celkovo by sa do parlamentu dostalo deväť subjektov.
  • ĽSNS je s takmer 14 percentami na svojom maxime.
  • Za nárastom extrémistov vidí Václav Hřích spojenie dvoch faktorov.

Podpora extrémistov z ĽSNS je na historickom maxime. Ukazuje to najnovší prieskum agentúry AKO.

Voľby by vyhral Smer, ktorého prepad však pokračuje. Hlas by mu odovzdalo málo nad 19 percent voličov. V porovnaní s predošlým prieskumom stratila strana Roberta Fica 0,6 percentuálneho bodu.

Preferencie Smeru sú pod hranicou 20 percent už v druhom prieskume od AKO za sebou, podobné čísla namerala sociálnym demokratom v apríli aj agentúra Focus. Okrem toho Smer taký výsledok nezaznamenal od júna 2003.

Most obhájil päť percent

Nasledovala by práve ĽSNS s necelými 14 percentami. Extrémisti sú zároveň najväčším skokanom prieskumu, keď si oproti poslednému meraniu agentúry AKO polepšili o 2,4 percentuálneho bodu.

Ide o najvyššie čísla pre kotlebovcov v histórii merania agentúr AKO aj Focus. AKO im doteraz namerala najväčšiu podporu 11,7 percenta v máji 2016, Focus 11,9 percenta vo februári 2019. 

Najvyšší súd koncom apríla zamietol návrh generálneho prokurátora Jaromíra Čižnára, aby bola strana Mariana Kotlebu rozpustená. 

Tesne za kotlebovcami je koalícia Progresívneho Slovenska a Spolu. Kandidátka progresívcov Zuzana Čaputová koncom marca vyhrala prezidentské voľby. Oproti aprílovému prieskumu AKO si však pohoršili o 0,7 percentuálneho bodu a prepadli sa z druhého na tretie miesto.

Celkovo by sa do parlamentu dostalo deväť subjektov. Presne na hranici zvoliteľnosti sa v prieskumoch AKO druhýkrát po sebe umiestnila strana Most.

Agentúra AKO prieskum uskutočnila v dňoch 29. apríla až 6. mája 2019 na vzorke 1000 respondentov.

Ide o spojenie dvoch faktorov

Za nárastom kotlebovcov vidí šéf agentúry AKO Václav Hřích mediálnu pozornosť, ktorá bola spôsobená súdnym procesom okolo snahy rozpustiť ĽSNS. "A potom samozrejme aj tým komunikovaním toho, že strana zrušená nebola, to mu pomohlo pravdepodobne najviac," vysvetľuje pre HNonline.

Ako ďalší faktor vníma bilboardovú kampaň ĽSNS pred eurovoľbami. "Tieto dve veci sa spojili, kampaň do eurovolieb a veľmi vysoká miera mediálnej pozornosti," doplnil Hřích. Ide však podľa neho o aktuálne číslo a na potvrdenie nárastu kotlebobcov je potrebné počkať dva-tri mesiace, až potom sa ukáže, či to je dlhodobejší trend.

V prípade strany Smer podľa Hřícha nejde o radikálny pád. "Už sa však potvrdzuje, že je to neustále pod 20 percent," tvrdí.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.