StoryEditor

Noviny stavili na internet

18.09.2007, 00:00
Klasické denníky nemajú v čase superrýchlej internetizácie spoločnosti ustlané na ružiach. Ak chcú uspieť, musia držať krok s dobou -- moderným layoutom, technickým vybavením či internetovou stránkou. Každodenný boj o prežitie núti redakcie znižovať náklady, kde sa dá.

Klasické denníky nemajú v čase superrýchlej internetizácie spoločnosti ustlané na ružiach. Ak chcú uspieť, musia držať krok s dobou -- moderným layoutom, technickým vybavením či internetovou stránkou. Každodenný boj o prežitie núti redakcie znižovať náklady, kde sa dá.
Náklady stúpajú, predaj klesá
Stopercentne sa to dá povedať o Nemecku, kde v tuhom konkurenčnom boji zápasí o svoju existenciu 231 titulov. Počet zamestnancov klesá, redakcie nakúpili drahé stroje, ktoré pracujú s minimálnou obsluhou. Ani to však niekedy nemusí stačiť. "Začiatkom 90. rokov sme mali náklad 400-tisíc výtlačkov, dnes je to sotva 255-tisíc," hovorí šéfredaktor lipského denníka Leipziger Volkszeitung (LZV) Bernd Hilder. Jeho noviny pritom v Sasku patria medzi trojku najsilnejších a najčítanejších. Zamestnávajú 130 redaktorov a vychádzajú od roku 1884, sú teda druhým najstarším denníkom v celom Nemecku. "Museli sme sa prispôsobiť situácii, ktorá nastala po nástupe internetu. Za sedem rokov klesli naše príjmy z reklamy o tretinu. Firmy totiž začali dávať viac reklamy na internet. Zmenili sme layout, chceme byť modernejší a pritiahnuť predovšetkým mladých ľudí. Máme ambíciu byť denníkom, ktorý číta profesor, automechanik aj žena v domácnosti," presviedča Hilder.
Bez internetu to nejde
Neúprosné zákony ekonomiky tvrdo dopadli aj na mediálny trh vo východnom Nemecku. Ak chceli denníky prežiť, museli akceptovať nové pravidlá. Znamená to predovšetkým staviť všetko na jednu kartu -- internet. "Bolo to nevyhnutné napriek tomu, že naša internetová stránka je stratovou záležitosťou a musíme ju dotovať z predaja tlačeného denníka," pripomína Hilder. Jeho slová potvrdzuje šéf internetovej stránky LZV-ONLINE.DE Holger Herzberg. "Reklama na internete je oveľa lacnejšia než v tlačenom denníku. V súčasnosti máme asi 12-tisíc predplatiteľov internetového vydania, ale bez internetu to jednoducho nejde," povedal Herzberg.

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
01. jún 2024 09:04