StoryEditor

Oneskorenci s tlačivami zaplnili úrady aj poisťovne

30.03.2010, 16:53
Dlhé rady pri okienku, plné parkoviská pred úradmi, nervózni a frfľajúci ľudia. Takto vyzeral predposledný deň podávania daňových priznaní.

Kým minulý týždeň stála pred okienkami asi desiatka ľudí, tradičné obliehanie úradov na poslednú chvíľu vytvorilo včera niekoľkometrového hada s trojnásobným počtom čakajúcich. Kto chcel včera podať daňové priznanie na úrade, mal ťažkosti aj s parkovaním.

Choroba Slovákov
Každoročné davové okupovanie úradu na konci marca označil jeden z pracovníkov za „chorobu Slovákov“. Jeho slová HN vzápätí potvrdil štyridsiatnik Dušan z Bratislavy. „Robím to takto už 15 rokov, dnes som to vybavil dokonca v predstihu, teda nie úplne posledný deň,“ pochválil sa s úsmevom pri východe z kancelárie. Nad internetovým vypĺňaním tlačiva oslovený mladík Martin neuvažol, akurát v médiách zachytil, že systém posledné dni hapruje.

„Priznanie podávam prvýkrát, chcela som mať osobnú skúsenosť,“ zdôvodnila päťdesiatnička Mária z Bratislavy. Prvé vlastnoručné vypĺňanie tlačiva sa jej zdalo jednoduché.

Daňováci sa pripravili
Rad sa včera hýbal rýchlo, daňovník čakal zhruba 20 minút, aj vďaka väčšiemu nasadeniu pracovníkov. Úrad dokonca zrušil aj obedné prestávky a predĺžil otváracie hodiny. Dnes na omeškancov v Bratislave počkajú až do ôsmej večer. „Každý rok sa situácia opakuje,“ hovorí o nápore ľudí na poslednú chvíľu hovorca daňovákov Miroslav Dobák. K 29. marcu bolo podľa neho podaných už asi 700-tisíc žiadostí, očakávajú ďalších 450-tisíc.

Internetový portál Daňového riaditeľstva mal na rozdiel od pondelkového zlyhania podľa Dobáka včera už riadne fungovať. Tých, ktorí nestihnú do dnes priznať dane osobne, poštou, či elektronicky, neminie pokuta. Fyzické osoby zaplatia 33,19 eur, firmy dvojnásobok. Poplatku sa vyhnú tí, ktorí požiadali o odklad. 

Poisťovne pomôžu
Veľkému davu ľudí musia posledné marcové dni čeliť aj zdravotné poisťovne, ktoré čakajú na ročné zúčtovania poistného. Deň pred konečným termínom ich do súkromných poisťovní podala asi polovica poistencov. „V týchto dňoch evidujeme zvýšený nápor poistencov na kontaktných miestach Union zdravotnej poisťovne, rovnako aj zvýšenie telefonátov na zákazníckej linke,“ povedala HN hovorkyňa Unionu Judita Smatanová. Ich klienti využívajú predĺžené otváracie hodiny a takisto sobotňajšiu prevádzku.

V poisťovniach idú rady plynule, dĺžka vybavenia závisí aj od toho, čo klient potrebuje – či len donesie na kontrolu tlačivo, alebo ho chce vyplniť spolu s pracovníkom. „Aj minulý rok som prišiel na poslednú chvíľu,“ priznal pre HN Peter z bratislavskej firmy. Dôvod je podľa neho jednoduchý – nestíha. Poistenci môžu využiť aj poštu, v prípade zdravotnej poisťovne Dôvera aj web. „Keďže každý rok si väčšina poistencov necháva túto povinnosť na poslednú chvíľu, vieme sa na situáciu adekvátne pripraviť. Pomôžeme všetkým klientom, ktorí to budú potrebovať aj v posledný deň,“ upokojuje Radoslava Miklášová z Dôvery. V štátnej Všeobecnej podalo z očakávaných 380-tisíc poistencov zúčtovanie 85 percent ľudí.


Viac o téme nájdete v zajtrajších
Hospodárskych novinách.

01 - Modified: 2003-10-22 21:16:25 - Feat.: 0 - Title: Košický Kosit je nespokojný s poplatkami za smeti
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
19. máj 2024 20:35