StoryEditor

Dieter Zetsche: šoumen a tvrdý sanátor

30.10.2005, 23:00

Nie je to ľahké dedičstvo, ktoré na svoje plecia preberie 52-ročný Dieter Zetsche. Od 1. januára sa stane šéfom jednej z najväčších automobiliek sveta -- koncernu DaimlerChrysler. Už prvým septembrovým dňom prevzal taktovku jeho najväčšej dcéry -- Mercedesu, ktorá je najstaršou nemeckou automobilkou. Sadá za volant spoločnosti, ktorá musí urýchlene do servisu. Darí sa totiž iba divízii nákladných vozidiel a finančným službám, v ostatných oblastiach vládne krízová nálada. Nakoniec, tak ako v mnohých iných spoločnostiach tejto brandže.
Nie je náhoda, že v DaimlerChrysleri a Volkswagene musia koleso osudu zvrátiť dvaja muži, ktorí sa poznajú: Dieter Zetsche a Wolfgang Bernhard. Keď Zetsche dostal za úlohu postaviť na nohy Chrysler, bol Bernhard vo funkcii výkonného riaditeľa jeho pravou rukou. Teraz sú si rovnocenní. Zetsche sanuje DaimlerChrysler, Bernhard značku VW.

Americká star
Zetsche sa v USA stal hviezdou. Všetci zamestnanci dokážu okamžite vyrozprávať príbeh svojho "Zešiho", ktorý prišiel do Chrysleru riešiť úlohu asi takú jednoduchú, ako otočiť dodávku v hotelovej chodbe. Príbeh muža, ktorý vo firemných videách nebál hrať tupca z vidieka, muža, ktorého oslavujú odbory, hoci vyhodil 30-tisíc ľudí a zatvoril pol tucta fabrík.
Kým Ford a General Motors mali len poškriabaný lak, Chrysler stál pri stene s rozbitým predkom. V 1. štvrťroku 2001 vykázal Chrysler prevádzkovú stratu štyri miliardy dolárov. No muž, ktorého Jürgen Schrempp vyslal do Auburn Hills, spočiatku vôbec nezodpovedal klišé bezohľadného tyrana. Štíhly, šľachovitý, okrúhle okuliare, priateľská tvár a husté fúzy. Kolegom a americkým médiám trvá len niekoľko dní na to, aby vymysleli prezývku: mrož.
A tento mrož z Nemecka sa okamžite pustil do práce. Vyhodil manažment a ani nie po troch mesiacoch prezentoval koncept sanácie, ktorý sa o rozruch postaral aj v krajine neobmedzených možností. Na palube bolo o 26-tisíc ľudí navyše, šesť tovární bolo nadbytočných a určených na zatvorenie. Zetscheho plán pritom na druhý pohľad nevyzeral až tak krvavo. Najväčšiu časť pracovných miest totiž bolo možné zrušiť vďaka programu predčasného odchodu do dôchodku.

Šoumen
Každý, kto so zamestnancami Chrysleru hovorí o ich šéfovi, sa dozvedá, že jeho dvere boli vždy otvorené. To pre Zetscheho znamenalo obedy v zamestnaneckej jedálni alebo čapovanie piva či miešanie koktejlov pre kolegov a novinárov na každoročnom autosalóne v Detroite.
Na rozdiel od svojho prudérneho predchodcu Schremppa je Zetsche šoumen. Jeho schopnosť a ochota robiť si žarty sám zo seba je aspoň taká legendárna ako firemné videoklipy, ktoré natočil spolu s Bernhardom pre svojich zamestnancov. Obaja vystupovali v "prerábke" reklamného šotu na výkonné modely Chrysler Hemi. Bernhard predstavoval intelektuála, Zetsche tupca. "Prečo musím vždy iba ja hrať idiota?", údajne sa pýtal na začiatku filmovania. A odpoveď jeho kolegov? "Pretože si na to ten najlepší človek."
Tým bol Zetsche nielen pre zábavu, ale aj pre produkt. Nemec, ktorý nadšene sleduje preteky kamiónov, je nevyliečiteľne nakazený automobilovým vírusom. Keď Zetsche prvýkrát šoféroval sériovo vyrobenú limuzínu 300C, povedal: "Dokázali sme to!" A je to pravda. Medzičasom je tento model najpredávanejším autom v USA v segmente, kde prekonal päťkový rad BMW a Mercedes triedy E.

Podkutý jazyk
Ďalšou Zetscheho výraznou povahovou črtou je priamosť. V apríli 2004 sa spolu s Bernhardom na zasadnutí dozornej rady postavili Schremppovej požiadavke na ďalšie peniaze pre Mitsubishi, z ktorého sa koncern medzičasom stiahol.
Keď Schrempp krátko nato s podporou predsedu závodnej rady Ericha Klemma a teraz už bývalého šéfa Mercedesu Jürgena Hubberta vyhodil Bernharda, Zetsche verejne rozdával facky. Napríklad, na otázku, kto stojí za Bernhardovým prepustením, povedal: "Opýtajte sa pána Hubberta." Schremppa vybavil vetou: "Myslím si, že tento vývoj nikoho v Chrysleri nepoteší."
No ani Bernhard nebol pred Zetscheho poznámkami bezpečný. Keď Zetschemu začal liezť na nervy rozruch v Nemecku okolo jeho osoby, v jednom rozhovore povedal, že teraz je možné veľa písať o Bernhardovi, "ktorý úplne sám vytvoril triedu S, potom sanoval Chrysler a teraz úplne sám sanuje aj VW, neskôr Nemecko a celý svet". Teraz trochu zmiernil tón: "S Wolfgangom Bernhardom ma spája priateľský vzťah. Želám mu veľa úspechov." A so figliarskym žmurknutím dodáva: "V segmentoch, kde si konkurujeme, samozrejme, o trochu menej."

Sanácia a odbory
Nezávisle od Bernhardovho príspevku k oživeniu Chrysleru, táto kedysi hrdzavá značka je teraz v oveľa lepšej pozícii než trojcípa hviezda. Štruktúry sú štíhlejšie, Chrysler na jedného zamestnanca predáva trikrát viac áut než Mercedes Car Group. Mercedes v 1. polroku najmä kvôli reštrukturalizácii Smartu vykázal stratu zhruba 940 miliónov eur, kým Chrysler v rovnakom období napriek tvrdej cenovej vojne USA zaznamenal zisk 796 miliónov eur.
Je dosť možné, že Zetschemu sa podobný kúsok podarí aj tentoraz. Nič iné mu v podstate ani neostáva.
V Mercedese je zhruba 8 500 ľudí nadbytočných a mnohí teraz pracujú na spustení sériovej výroby novej triedy S. No tento model je možné vyrábať modernými technológiami s menším počtom ľudí, čo pomôže ušetriť na pracovných miestach. Aj nástupnícky model triedy C, ktorý sa má začať vyrábať v roku 2007, bude vyžadovať pracovníkov. Doterajší spôsob výroby tejto triedy sa považuje za zastaraný a má ho nahradiť modernejší.
Zetsche však nemôže očakávať, že zamestnanci tieto zmeny bez námietok prehltnú. Na druhej strane už dokázal, že vie, ako na odbory a nemyslí si, že by nemecké boli tvrdohlavejšie než americké. "V USA existuje niekoľko príkladov, keď spoločnosť sa potopila, pretože si odbory postavili hlavu," tvrdí Zetsche. A pozná aj presvedčovacie metódy. Skromným vystupovaním, priam neuveriteľnými analytickými schopnosťami a takmer ochotou pomáhať sa presadil aj v Detroite.

Boj na všetkých frontoch
Chvíľami sa môže zdať, že celý svet ide DaimlerChrysleru po krku. Vyšetruje ho nielen prokuratúra v Stuttgarte, ale aj nemecký bankový dozor BaFin a americká Komisia pre burzy cenných papierov. Ide pritom o pochybné obchody s autami, tzv. obchodovanie zasvätených s akciami a porušenie povinnosti zverejňovať informácie.
No v porovnaní s ostatnými problémami sú to len maličkosti. A tie sa netýkajú iba Mercedesu. Smart síce už zažil redukčnú diétu motorovej píly, no predaj sa dvíha iba veľmi pomaly. A luxusná značka Maybach vyťažuje svoje kapacity iba z jednej tretiny.
Zetsche tak musí naraz riešiť viaceré problémy. V centrále sa to len tak hemží prívržencami Schremppa a bývalého šéfa Mercedesu Eckharda Cordesa. Napríklad, v dozornej rade. Prvé náznaky napätia sa prejavili už začiatkom októbra, keď na verejnosť prenikli správy, že predseda dozornej rady Hilmar Kopper chce zablokovať prípadný kapitálový vstup Daimleru do VW, kým Zetsche chcel túto možnosť aspoň ponechať otvorenú.
Napínavá je aj otázka, čo zostane z opulentného vedenia koncernu. Pozorovatelia totiž počítajú s tým, že Zetsche jednotlivé funkcie, ktoré sa doteraz koordinovali na úrovni koncernu, presunie na značky a administratívu zoškrtá.
Zetschemu zatiaľ nezostáva nič iné, ako pokračovať v Cordesovom sanačnom programe Core, ktorý z veľkej časti vypracovali konzultanti z McKinsey. Predaj triedy E, doteraz najlepšie zarábajúceho modelu Mercedesu, totiž v prvých siedmich mesiacoch tohto roka v Nemecku prepadol zhruba o 35 percent, pretože mnohí klienti zamierili ku konkurencii. Príčinou je najmä kríza v oblasti kvality Mercedesu, ktorý musel už do servisov odvolať stotisíce vozidiel.
Znalci sektora síce tvrdia, že problémy s kvalitou už Mercedes z veľkej časti vyriešil, no poukazujú na obrovské poškodenie imidžu. "Môže sa stať, že téma kvality zmizne z hláv spotrebiteľov až s nasledujúcou generáciou triedy E," hovorí Willi Diez, riaditeľ Inštitútu automobilového hospodárstva pri Odbornej vysokej škole v Nürtingene. A tá príde až v roku 2009.
Zetsche sa bude musieť zamerať aj globálne. Podobné problémy ako so Smartom má DaimlerChrysler s chronicky nevyťaženou továrňou Mercedesu v brazílskom Juiz de Fora. Zatvorenie továrne by bolo pridrahé, pretože veľká časť investícií v objeme asi 800 miliónov dolárov sa koncernu vrátila vo forme daňových úľav, štátnych úverov a infraštruktúry. Keby teraz továreň zatvoril, bude Brazília tieto peniaze žiadať späť. Juiz de Fora teda bude opäť montovať triedu C pre americký trh a experti počítajú s tým, že Zetsche sem pridelí ešte iný model alebo aspoň časť výroby.
Naproti tomu v Číne sa začína rozhodujúca etapa. Mercedes tu totiž ako posledný z výrobcov drahých áut spúšťa produkciu. Čaká ho tu však zničujúca konkurencia, ktorá aj konkurenčné BMW a VW stála veľa vyhodených peňazí.

Nejaké nápady?
Keď bude Zetsche opäť stáť na pódiu autosalónu v Detroite, bude už odpovede na niektoré otázky poznať. Zamestnanci sa však s obavami pýtajú, čo vymyslí, aby nadchol publikum a neprenechal voľné pole Bernhardovi, ktorý je tiež známy ako šoumen.

Dieter Zetsche sa narodil 5. mája 1953 v Istanbule. Po školských rokoch a maturite vo Frankfurte v rokoch 1971 až 1976 študoval elektrotechniku na univerzite v Karlsruhe, ktorú ukončil s titulom diplomovaného inžiniera. V roku 1976 vstúpil do výskumu v Daimler-Benz AG a v roku 1981 sa stal asistentom riadenia vývoja v oblasti nákladných vozidiel. Promoval v roku 1982 na Technickej univerzite Paderborn a získal titul Dr.-Ing. Od roku 1984 zodpovedal za koordináciu vývoja so zahraničím v divízii nákladných vozidiel v Daimler-Benzi.
Členom Predstavenstva DaimlerChrysleru je od 16. decembra 1986 a od 1. septembra 2005 zodpovedá za Mercedes Car Group, ku ktorému patria značky Mercedes-Benz, Maybach, Smart, Mercedes-Benz AMG a Mercedes-Benz McLaren. Od 1. januára 2006 prevezme funkciu predsedu predstavenstva DaimlerChrysler AG.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
02. máj 2024 00:20