StoryEditor

Rusko: Nedajte sa ničím prekvapiť

17.11.2004, 23:00

Ako ste získali miesto zástupcu Nokie pre Rusko?
-- Päť a pol roka som robil v Nokii na Slovensku. Začínal som ako obchodný manažér. Postupne sme vytvorili obchodnú sieť a zriadili firmu, v ktorej som bol posledné štyri roky konateľom. Mal som pocit, že treba skúsiť niečo iné. Dostal som niekoľko ponúk vo firme i mimo nej a túto som prijal. Rusko a toto miesto je veľká výzva. Po prvých týždňoch v Moskve je jasné, že ešte väčšia, ako som očakával.

Absolvovali ste nejakú špeciálnu prípravu, ktorá vám umožnila získať miesto v nadnárodnej firme?
-- Za posledné dva-tri roky prešiel mobilný a internetový biznis rôznymi úskaliami. Všetci veľkí hráči sa posilňujú a začínajú naberať medzinárodné kádre. Nokia dnes už zďaleka nie je fínska firma. Vzdelanie z vysokej školy nestačilo. Nokia sústavne vzdeláva svojich ľudí, usporadúva najrôznejšie školenia od finančníctva po marketing. Dnes v Moskve si myslím, že najlepšie vzdelanie je učiť sa v praxi a chodiť s otvorenými ušami a očami. Príprava, ktorú som absolvoval, bola pre manažérsku úroveň. Obsahovala projektovú prácu, tímovú prácu. Pravidelne sa vyhodnocovali výsledky. Na druhej strane takéto školenia mali dosah na chod firmy. Napríklad v rámci školení vznikol ešte dávnejšie nápad SMS. Pár ľudí si sadlo a vymyslelo, že v rámci digitálnej siete sa okrem telefonovania dajú posielať aj správy. A vidíte, aký úžasný úspech mal tento nápad.

Ako funguje vaša firma v Rusku?
-- Na Slovensku sme boli piati. Tu mám osem podriadených, s najbližším výhľadom 24 ľudí a perspektívne zdvojnásobenie počtu zamestnancov. Ruský trh je špecifický. Konkurencia je veľmi silná, veľmi dobre si tu počínajú -- na rozdiel od nášho regiónu -- najmä ázijské značky.

Ako si to vysvetľujete?
-- Na trhu je niekoľko silných hráčov. Nokia, Samsung, Motorola, Siemens a veľmi dobre si počína Sony Ericsson. Pre všetkých týchto hráčov je Rusko taký silný trh, že sú schopní sa aj postaviť na hlavu, aby sa presadili. Mimochodom, použil som výraz, ktorý sa používal v súvislosti so Slovenskom a s prilákaním zahraničných investícii, v pozitívnom význame. Dopočul som sa ho od svojho súčasného šéfa, ktorý sa Londýne stretol s bývalým šéfom General Electric Jackom Welchom. Ten mu pochválil reformy Slovenska.
Ale vrátim sa späť k otázke. Úspech firmy určuje veľa komponentov. Napríklad logistika alebo financovanie. Nokiu ZAO v Rusku sme založili len pred rokom. Hlavnú kanceláriu máme v Moskve. Zastúpenia sú v siedmich regiónoch. Orientujeme sa na predaj, ale postupne aj na retail a merchandising. Moskva a Sankt Peterburg sú na podobnej úrovni ako Slovensko. Mobilné telefóny vlastní 70 -- 75 percent obyvateľov. Ešte rok je možný rast, a potom to bude hlavne výmena.

Aké skúsenosti zo Slovenska by ste chceli presadiť?
-- Na Slovensku sme sa snažili počúvať partnerov. Aj tu by som chcel stavať na zodpovednom prístupe ku klientovi.

Kto sú vaši partneri v Rusku?
-- Nie sú to operátori, ako je to na Slovensku a v iných krajinách. Tu sú to z 99 percent distribútori a retail. Rozdeľujeme ich na priamych a nepriamych, podobne ako retailové siete. Podľa počtu predajných miest sme ich rozdelili do troch kategórií. Podobne funguje napríklad Čína a Spojené arabské emiráty. Všetci výrobcovia tlačia telefóny do týchto koncových sietí. Zákazníci majú obrovský výber. Ľudia sú v rozpakoch, čo si majú kúpiť. Na Slovensku sa presadila silná značka Nokia brand. Tu je v obchode na výber 90 až 100 telefónov. Nie je taká sila značiek. Našou prácou je využiť rôzne nástroje, aby sme sa presadili -- finančné, logistiku, marketingovú podporu a iné.

Ako je to s maržami u distribútorov?
-- Distribútori robia za veľmi nízke marže. Rozvíjajú sa aj retailové siete, ktoré preberajú úlohu distribútorov. Otvorenie jedného obchodu stojí aj 70-tisíc dolárov a sú tu siete, ktoré otvárajú dva takéto obchody denne. V Rusku sa robí za mesiac to, čo na Slovensku za rok. Obchodný obrat našej firmy sa podobá obratu jedného z najväčších výrobných podnikov u nás.

Aké sú vaše dojmy z Moskvy?
-- Prvý dojem je taký, že tu vás nemôže nič prekvapiť. Nie je to typické európske mesto. Vidíte iný vkus, napríklad v obliekaní a móde. Chcel by som aj lepšie "predávať" tento trh v rámci našej firmy. Moji kolegovia v ústredí veľakrát nechápu, čo sa tu deje. Sú zvyknutí na operátorov a na štandardné veci. Napríklad dnes som navštívil partnera. Vyštudoval v Amerike, má perfektné vystupovanie, vlastní druhú najväčšiu distribučnú sieť. Ale sú tu aj iní partneri, o ktorých by ste nepovedali, že robia obrat niekoľko miliárd korún ročne. Ako som povedal -- nemôžete byť prekvapený ničím.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
29. apríl 2024 01:38