StoryEditor

Nová éra európskych železníc

17.03.2003, 23:00

Cez uplynulý víkend nastala pre železnice v Európe nová éra. Transeurópska nákladná doprava bola totiž otvorená pre medzinárodnú hospodársku súťaž, pričom ide o 50-tisíc z celkovo 150-tisíc kilometrov tratí. Táto udalosť naznačila aj niečo iné: prvýkrát vzniká niečo ako spoločný trh pre nákladnú železničnú dopravu so všetkými dôležitými pravidlami pre železničné spoločnosti a ich klientov. Ďalším krokom je úplné uvoľnenie celej európskej železničnej siete v roku 2008.
Ako informuje denník Die Welt, tento plán je súčasťou tzv. prvého železničného balíka, ktorý Európska únia (EÚ) schválila v roku 2001. Jeho cieľom je rozsiahle posilnenie železničnej dopravy ako dôležitej súčasti európskeho dopravného systému budúcnosti, ktorý sa vzhľadom na čoraz viac upchaté cestné a diaľničné ťahy, ako aj narastajúce zaťaženie životného prostredia, nezadržateľne blíži k hraniciam svojich možností. V prvom rade si musia všetky zúčastnené strany -- politika, spoločnosti a klienti železníc -- jednoznačne uvedomiť, že samotná liberalizácia a hospodárska súťaž problémy nevyriešia. Niekoľko desaťročí sa totiž investovalo do cestnej a diaľničnej infraštruktúry na úkor železníc a okrem toho chýba jasný európsky zámer uvoľniť investície do železničnej infraštruktúry, ktorej význam dokazuje fakt, že viac než 50 % nákladnej železničnej dopravy tvorí medzinárodná doprava. V prípade osobnej dopravy je to menej než 10 %.
Na túto situáciu doteraz politika nereagovala vhodným spôsobom. Plány a koncepcie síce medzičasom existujú, no dodnes nevznikla celoeurópska, v dostatočnom objeme financovaná investičná politika pre výkonnú a hospodárnu železničnú sieť pre nákladnú dopravu. Sila železníc pritom je práve v oblasti veľkých vzdialeností. Ak sa totiž preprava nákladov realizuje na vzdialenosť nad 500 až 800 kilometrov, sú železnice oveľa ekonomickejšie a výkonnejšie než akýkoľvek iný druh dopravy. Avšak za predpokladu, že existuje dostatočne rozsiahla národná a medzinárodná železničná sieť. Niekoľko desaťročí trvajúca neplodná diskusia o výstavbe tunela na najdôležitejšom ťahu sever -- juh signalizuje, čo situácia si vyžaduje: jednoznačné európske priority a rozhodnutia v prospech železníc. Európska komisia a ministri dopravy členských krajín v tomto prípade ešte neurobili svoje "domáce úlohy".
Rovnako to platí aj pre železničné spoločnosti, ktoré doteraz nerozvinuli európsky rozmer tohto trhu, hoci v niektorých aspektoch pokročili: výkonnosť a produktivita sa výrazne zlepšili, na raste kvality služieb sa pracuje, napríklad v spolupráci so spotrebiteľskými združeniami v rámci európskej dohody o kvalite. Okrem toho vznikol celý rad medzinárodných partnerstiev, ktorých vplyv je medzičasom viditeľný.
V súčasnosti je najdôležitejšou úlohou dôsledná zmena orientácie nielen v železničných spoločnostiach, ale aj na strane politiky. Vízia výkonného európskeho dopravného systému sa zrealizuje iba vtedy, ak takáto zmena nastane.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
30. apríl 2024 00:48