StoryEditor

Obchodníci sa obávajú vojny v Iraku

16.03.2003, 23:00

V čase, keď sa Veľká Británia usiluje získať podporu druhej rezolúcii Spojených národov, obchodníci sa pripravujú na dôsledky, ktoré by im mohla priniesť prípadná vojna na Blízkom východe. Predaj tričiek s portrétom Usámu bin Ládina sa stal pred časom lukratívnym obchodom v Indonézii. Alternatívou mal byť podobný predaj, avšak s portrétom Saddáma Husajna, tento zámer bol však neúspešný. Ukázalo sa totiž, že moslimovia sa nestotožňujú s presvedčením irackého vodcu, uviedla mediálna spoločnosť BBC.
Geopolitické zmeny, obavy o bezpečnosť a pravdepodobná vojna v Iraku spôsobia rozsiahle zmeny v ktoromkoľvek sektore. Väčšina obchodníkov má však najväčšie obavy z prudkého nárastu ceny ropy, poklesu spotrebiteľskej dôvery a prerušenia činnosti ich spoločnosti.
"Faktory ako vojna v Iraku, ktorá sa ukazuje viac než pravdepodobná a obavy, že spolu s vojnou sa zaktivizuje aj teroristická skupina Al-Kajdá, môžu v mnohých prípadoch zapríčiniť neschopnosť aj naďalej úspešne riadiť chod spoločností v jednotlivých sektoroch," upozornila Nicola Hudsonová zo spoločnosti Control Risks Group.
Najväčšou obeťou vojny sú letecké spoločnosti, ktoré budú pravdepodobne musieť čiastočne zvýšiť náklady na pohonné palivá. Spoločnosť British Airways, ktorá bola minulý týždeň vyradená z indexu FTSE 100, sa ešte doteraz nedokáže spamätať z teroristických útokov na Spojené štáty z 11. septembra. "Vojna jednoznačne poškodí celý letecký sektor a práve z tohto dôvodu si všetci v leteckom priemysle želajú, aby sa situácia v Iraku vyriešila mierovou cestou a pokiaľ je to čo len trochu možné, aj v čo najkratšom čase," uviedol jeden z vedúcich predstaviteľov British Airways Rod Eddington. Britská spoločnosť sa pripravuje na najhoršie. Už nazhromaždila viac než dve miliardy libier, ktoré by mali pokryť pokles v príjmoch, ak sa prípadný vojnový konflikt predĺži.
Pokles rezervácií už prinútil aj spoločnosť First Choice zredukovať svoje kapacity. Počet rezervácií na leto je už teraz o 4 % nižší v porovnaní s minulým rokom. Okrem leteckých spoločností pociťujú dôsledky z možnej vojny už aj reklamné spoločnosti, ktoré zo strany svojich klientov zaznamenávajú menší záujem investovať v období neistoty.
Vojna naháňa strach aj technologickým spoločnostiam, ktoré sa obávajú, že prípadný konflikt na Blízkom východe opäť zabrzdí ozdravné procesy na trhu informačných technológií.
Aj v napätej situácii sa však objavujú firmy, ktoré z neistoty profitujú. Patrí sem napríklad spoločnosť Control Risks, ktorá poskytuje svojim klientom poradenské služby ohľadne vývoja na Blízkom východe. Spoločnosť rovnako zabezpečuje evakuáciu zamestnancov.
Súčasný vývoj na Blízkom východe však jednoznačne najpozornejšie sleduje ropný sektor, ako aj spoločnosti, ktoré by sa mali zúčastniť v prípade vojny na obnove Iraku. Správy, ktoré už prenikli na verejnosť, uvádzajú, že už teraz sa nadnárodné ropné koncerny usilujú získať práva na vstup do povojnového Iraku. ExxonMobil, Unocal, BP a Shell už o povojnovej stratégii rokujú nielen s oficiálnymi predstaviteľmi USA, ale aj so zástupcami irackých emigrantov.
Najväčší zisk z vojny však budú mať určite zbrojárske firmy. "Vojenský konflikt zvýši dopyt," uviedol Terry Twigger, výkonný riaditeľ britskej spoločnosti Meggit, ktorá dodáva náhradné dielce do vojenských lietadiel. Vzostup ziskov v prípade vojny očakávajú aj BAE Systems, francúzska firma Thales a spoločnosť Smiths Group.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. máj 2024 07:33