StoryEditor

Automobilky majú do áut montovať SOS vysielače

28.04.2006, 00:00
Automobilky budú musieť nové vozidlá vybaviť inteligentnými skrinkami. Takzvaným eCall systémom majú disponovať všetky autá predávané v Európe od roku 2009. Elektronické zariadenie, ktoré by podľa Európskej komisie zvýšilo samotnú cenu auta najviac o sto eur, má zabezpečiť automatické privolanie záchranárov hneď po nehode.

Automobilky budú musieť nové vozidlá vybaviť inteligentnými skrinkami. Takzvaným eCall systémom majú disponovať všetky autá predávané v Európe od roku 2009. Elektronické zariadenie, ktoré by podľa Európskej komisie zvýšilo samotnú cenu auta najviac o sto eur, má zabezpečiť automatické privolanie záchranárov hneď po nehode.

Obavy zo straty súkromia
Iniciatívu podporili aj vedúce automobilky. Desať členských krajín sa už formálne zaviazalo, že chcú inteligentné skrinky do troch rokov uviesť do praxe. Vážnejšie výhrady mali zatiaľ len Nemecko a Rakúsko. Obávajú sa možného zásahu do ľudského súkromia, keď každý vodič bude vystopovateľný.
Niektoré mimovládne organizácie upozorňujú, že od európskej technológie eCall je už len krok k čiernej skrinke, ktorú v autách zaviedli napríklad Spojené štáty. Niektoré americké poisťovne potom využili informácie zo skriniek proti vodičom, aby sa vyhli úhrade škody po haváriách.

Slovensku chýba sieť záchranárov
Slovensko projekt eCall podporuje, zatiaľ však bez konkrétnych sľubov. Samotná inštalácia zariadenia by podľa našich expertov v Bruseli nebola problémom. Horšie to však je so sieťou záchranných stredísk, ktoré treba dobudovať a modernizovať. Úspech zariadenia totiž závisí od toho, či operátori, ktorí zachytia núdzový signál, budú môcť presne určiť miesto nehody a vyslať tam záchranárov.
Európska komisia v apríli urobila prvý krok smerom k potrestaniu Slovenska za to, že záchranný systém u nás zatiaľ poriadne nefunguje. Už dnes by totiž mali záchranári vedieť lokalizovať núdzové volania z mobilov aj z pevnej linky. Zástupcovia ministerstiev dopravy a vnútra momentálne pripravujú plán na urýchlené dobudovanie infraštruktúry, aby sa vyhli Európskemu súdu.

Brusel: Budeme k vám zhovievaví
Hovorca eurokomisárky pre informačnú spoločnosť Martin Selmayr hovorí, že Brusel si uvedomuje finančnú náročnosť celého projektu a zohľadní to pri posudzovaní chudobnejších krajín. "Keď napríklad Rumunsko či Slovensko povedia, že potrebujú o dva roky viac, treba im tento čas poskytnúť," povedal Selmayr.
Slovenskí diplomati tvrdia, že dobudovanie infraštruktúry určite nebude otázkou rokov a jej prepojenie na zariadenia v autách do stanoveného termínu je "vcelku realistické."

Rýchlejšia pomoc na cestách
Zlepšovák eCall tento týždeň podporili europoslanci. Britský konzervatívec Gary Titley dúfa, že nový systém by mohol ročne zachrániť dva a pol tisíca ľudských životov. Vďaka nemu by sa skrátil čas príchodu záchranárov takmer o polovicu. Únia by zároveň ročne ušetrila okolo 26 miliárd eur, napriek výdavkom na dobudovanie infraštruktúry a školenie operátorov a záchranárov.
Vo svojej správe Titley navrhol, že by sa rovnaká technológia mala používať nielen v osobných, ale aj v nákladných autách a autobusoch. "Treba priznať, že túto novinku zaplatia samotní občania, ale z rôznych prieskumov je jasné, že o ňu už teraz majú záujem. Automobilka Peugeot ju už napríklad teraz zavádza aj bez nejakej európskej legislatívy," poznamenal Titley.
Slovenská europoslankyňa v dopravnom eurovýbore Zita Pleštinská hovorí, že by sama ako aktívna šoférka dala pri kúpe auta prednosť takému, ktoré má zabudovaný elektronický systém napojený na záchranárov. "Pre každého vodiča musí byť príjemné vedomie, že v prípade nehody príde pomoc veľmi rýchlo," tvrdí Pleštinská.

01 - Modified: 2003-02-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Foto vydania HN - 27. 2. 2003
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
10. máj 2024 20:01