StoryEditor

Denníky ohrozujú predaj cédečiek

05.08.2005, 00:00
Britskí maloobchodní predajcovia CD a DVD sú čoraz nervóznejší z konkurencie, ktorá ich ešte pred rokmi vôbec nezaujímala -- z novín. Britský mediálny trh je jedným z najostrejších, čo sa týka tlaku konkurencie a vydavatelia tlače robia čo môžu, aby si čitateľa udržali. Čiastočne sa im to darí cez milióny CD a DVD, ktoré denne vkladajú do novín.

Britskí maloobchodní predajcovia CD a DVD sú čoraz nervóznejší z konkurencie, ktorá ich ešte pred rokmi vôbec nezaujímala -- z novín. Britský mediálny trh je jedným z najostrejších, čo sa týka tlaku konkurencie a vydavatelia tlače robia čo môžu, aby si čitateľa udržali. Čiastočne sa im to darí cez milióny CD a DVD, ktoré denne vkladajú do novín. Stratégia sa však podľa denníka The Wall Street Journal Europe vyplatí len krátkodobo.
Bulvárny denník The Sun predáva denne 3,2 milióna výtlačkov. Zaradenie CD do novín zvýši náklad o pol milióna kusov, čo je viac než náklad mnohých amerických denníkov. V prípade denníka The Guardian dva z piatich dní s najvyšším nákladom, aký denník kedy dosiahol, boli s vloženým CD. Zvyšné tri úspešné dni zabezpečilo denníku zvolenie Tonyho Blaira za premiéra v roku 1997, smrť princeznej Diany po autohavárii v Paríži v rovnakom roku a útoky teroristov na New York v septembri 2001.
Stratégiu vkladania CD a DVD do novín používajú vydavateľstvá už niekoľko rokov, no v poslednom období súboj medzi nimi a maloobchodom s týmto tovarom silnie. Náklad novín totiž stále klesá. Dokonca aj po teroristických útokoch v Londýne, keď sa všeobecne počítalo so zvýšeným záujmom o novinové správy, vydavatelia od tejto reklamnej aktivity neustúpili. Tá čiastočne zmiernila pokles čitateľov, no podľa analytikov za príliš vysokú cenu.
Ako uviedol WSJE, vydanie s CD stojí napríklad The Sun v prepočte takmer 875-tisíc eur, pod čo sa podpisujú výroba kompaktného disku, zaplatenie za autorské práva a balenie. Ak sa k tomu pridá ešte reklama pre čitateľov, náklady sa vyšplhajú na viac než milión eur. Cena novín The Sun v sobotu, teda v deň, keď denník vkladá CD alebo DVD do novín, je pritom len pol libry. Aj podľa Marca Sandsa, marketingového riaditeľa z firmy Guardian Newspapers, je cena príliš vysoká, no mnohí čitatelia potom pri novinách ostanú. Nie vždy je to však pravda a v prípade niektorých denníkov ani takáto nákladná reklama nepomáha. Náklad The Sun klesol za päť rokov o osem percent a tržby The Evening Standard, popoludňajších novín, dokonca o 21 percent. Napriek nákladom však denníky chcú v tejto praxi pokračovať a veria, že raz sa to oplatí.
Aj keď vkladané CD a DVD obsahujú len mix starších melódií ako hity 80. rokov či staršie filmy, maloobchodní predajcovia sú nespokojní. Tržby z predaja takýchto mixov im klesli v prvom štvrťroku 2005 medziročne o sedem percent a dosahujú najnižšiu úroveň od roku 1998, keď priemysel začal robiť štatistiku tržieb. Týždenne sa zdarma predá v rámci novín v Británii okolo šesť miliónov CD a milión DVD, zatiaľ čo maloobchody predajú za rovnaké obdobie štyri milióny CD a päť miliónov DVD. Čitateľom, ktorí majú záujem o staršie piesne, sa biznis opláca. Zatiaľ čo noviny ich stoja maximálne libru, v obchode kúpia rovnaké CD približne za 10 libier. Maloobchodníci preto presvedčili už niekoľko hudobných vydavateľstiev, aby nové dohody s novinami neuzatvárali, prípadne ich aspoň obmedzili. Sony BMG ako prvá firma s požiadavkou súhlasila, licencie prestala vydávať a krátko nato ju nasledovala britská divízia Universal Music Group.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. máj 2024 01:11