StoryEditor

Briti zaplatia za Budapest Airport do konca týždňa

19.12.2005, 23:00

Najväčší svetový letiskový operátor British Airport Authority (BAA) zaplatí už v piatok za majetkový vstup do spoločnosti Budapest Airport spolu s právom dlhodobého používania letiska Ferihegy v maďarskej metropole. Víťaz opakovaného konkurzu s rekordným výťažkom v histórii maďarskej privatizácie získal aj opciu na odkúpenie zvyšného podielu v podniku. Nový vlastník sa zaviazal na rozsiahle investície do jedného z najrýchlejšie sa rozvíjajúceho letiska a v budúcnosti chce viac ako zdvojnásobiť počet prepravených pasažierov.
Podľa kúpno-predajnej zmluvy, ktorú v nedeľu podpísali zástupcovia maďarskej privatizačnej organizácie ÁPV a britského BAA, z celkovej sumy 464,5 miliardy forintov (69,5 miliardy korún) za Budapest Airport pripadá najväčšia časť za nákup 75-ročného práva na prevádzkovanie letiska. Nový majiteľ zaň zaplatí až 389,5 miliardy forintov (58,3 miliardy korún). Získanie balíka 75 percent akcií bez jednej akcie, dosahujúcich trhovú hodnotu 114,2 miliardy forintov, ho vyjde len na 60 miliárd forintov (9 miliárd korún). Za hnuteľné prostriedky doplatí 15 miliárd forintov (2,2 miliardy korún). Finančná transakcia sa má uzavrieť ešte koncom tohto týždňa.
Výška predajnej ceny za Budapest Airport znamená nielen rekord za pätnásť rokov privatizácie v Maďarsku, ale aj najdrahšiu akvizíciu britského holdingu. Zároveň ide takmer o polovicu objemu plánovaného maďarského deficitu verejných financií v tomto roku. BAA má aj predkupné právo na získanie zostatkových 25 percent akcií plus jedna akcia v podniku Budapest Airport. Počiatočná cena tohto balíka dosahuje 20 miliárd forintov a každoročne sa bude zvyšovať o 11,5 percenta.
BAA ako prevádzkovateľ viacerých letísk doma i v zahraničí (londýnske Heathrow, Gatwick, Stansted) zvíťazil v súťaži pred nemecko-kanadským konzorciom vedeným spoločnosťou Hochtief Airport (ponúklo 406 miliárd forintov) a nemeckým združením na čele s firmou Fraport (350 miliárd forintov). Výsledky jednokolového zrýchleného tendra ÁPV oznámil ešte 8. decembra. V prvom výbere, ktorý však súd zrušil, Hochtief ešte navrhol najlepšiu cenu 390 miliárd forintov. Zástupca tejto spoločnosti informoval, že zvažujú podať protest proti rozhodnutiu ÁPV s tým, že BAA nesplnil všetky podmienky vypísané v konkurze. Agentúra DPA včera citovala hovorkyňu koncernu, ktorá potvrdila, že Hochstief výsledok tebnra už napadol súdnou žalobou.
Hlavným zámerom BAA je dostať letisko v Budapešti na prvú pozíciu v strednej Európe. Na to majú slúžiť aj rozvojové investície v nasledujúcich šiestich rokoch v objeme najmenej 65,5 miliardy forintov (9,8 miliardy korún). Výkonný riaditeľ BAA Chris Woodruff oznámil, že preprava cestujúcich na letisku Ferihegy sa má do roku 2020 viac ako zdvojnásobiť a dosiahnuť 20 miliónov osôb. V tomto roku by to malo byť okolo osem miliónov ľudí pri očakávanom medziročnom náraste pasažierov o 30 percent. Obchodné tržby majú vzrásť zo 60 miliónov eur v tomto roku na 104 miliónov eur v roku 2011, podiel príjmov z leteckej prepravy na celkových príjmoch letiska sa má pritom znížiť zo 62 na 56 percent.
Na svoje si prídu aj viacerí vedúci predstavitelia spoločností Budapest Airport a ÁPV. Z lukratívneho obchodu majú dostať odmeny po päť a tri milióny forintov. Nad letiskom však visí hrozba štrajku kvôli zvýšeným mzdovým požiadavkám časti odborových organizácií zastupujúcich asi tretinu z 2 300 pracovníkov letiska. Koncom uplynulého týždňa už organizovali dvojhodinový výstražný štrajk

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 07:24