StoryEditor

R. Malatinec: O bohatých klientov sa záujem stupňuje

02.09.2003, 00:00
Privátne bankovníctvo je na Slovensku ešte stále pomerne nový pojem. Kedy a prečo sa banky začali zaujímať aj o túto oblasť?
- Banky v minulosti ponúkali mimoriadny servis len určitým právnickým osobám s väčším objemom voľných zdrojov. Viac peňazí však môžu mať aj fyzické osoby. V oblasti privátneho bankovníctva, teda starostlivosti o peniaze týchto ľudí, začala prvá banka na Slovensku podnikať pred piatimi rokmi. Dnes sa tomu venujú už približne 4 banky.

Čo je špecifikum privátneho bankovníctva?
- Práve to, že my si vyberáme, s kým chceme spolupracovať.

Koľko peňazí musia mať klienti, aby ste práve o nich mali záujem?
- Skúsenosť ukazuje, že približne 4 až 5 miliónov korún je suma, pri ktorej je pre klienta, ale aj pre banku, nadštandardná spolupráca efektívna. Našou úlohou je zhodnotiť prostriedky klientovi jednoznačne lepšie, ako keby využíval len bežné produkty.

Hovoríte o nadštandardnej spolupráci. Ako prebieha komunikácia s takýmto klientom?
- Ako už hovorí samotný názov, ide o privátne, teda osobné bankovníctvo. Medzi klientom a bankou je osobný vzťah. My mu chceme peniaze zhodnotiť čo najlepšie, čo znamená, že mu musíme vidieť do všetkých finančných tokov. Každý takýto klient má svojho privátneho bankára, ktorý mu je stále k dispozícii. Aj keď bežný obchodný deň u nás prebieha medzi ôsmou a pol štvrtou, touto hodinou sa to nekončí. Bežne klientov vybavujeme aj po tomto čase a to všetkými možnými dostupnými prostriedkami.

Dali by sa títo zákazníci nejako charakterizovať? Vedia zväčša, kam chcú peniaze investovať?
- Zatiaľ prevládajú tí, ktorí majú peniaze, ale nevedia presne, čo chcú. Ich informácie o financiách sú pomerne slabé. Málo z nich sleduje vývoj na finančných trhoch. Úplne bežné je, že k nám prinesú peniaze a povedia nám, aby sme s nimi niečo urobili. A, samozrejme, chcú maximálny výnos pri minimálnom riziku. Klientov zároveň aj vychovávame. Snažíme sa im vysvetliť, že len ak podstúpia väčšie riziko, môžu rátať s vysokým ziskom. A zároveň by mali investovať viac peňazí, aby sa dal neúspech na jednom poli vyvážiť úspechom na poli druhom.

Sú ochotní akceptovať váš návrh na investíciu?
- S klientom v žiadnom prípade nepodpisujeme hneď na prvom stretnutí zmluvu o spolupráci. Dozvieme sa len, v akom objeme, mene a na ako dlho chce investovať. Sledujeme cieľ klienta, aké riziko je ochotný akceptovať a aké sú jeho finančné plány v krátkej alebo strednodobej budúcnosti. Až na druhom stretnutí mu predložíme našu predstavuje o investovaní jeho prostriedkov. Je to akési modelové portfólio, s ktorým môže, ale aj nemusí súhlasiť.

Čo všetko si môže takýto zákazník kúpiť?
- Všetko, čo je dostupné na finančnom trhu. V zásade sú dve cesty. Buď chce investovať na peňažnom alebo na kapitálovom trhu. V prípade peňažného trhu môže ísť aj napríklad o termínované vklady. Samozrejme, za úplne iných podmienok, aké sú určené pre bežných klientov. Ak je horizont investície klienta najmenej päť rokov, začíname hovoriť o možnosti investovania do cenných papierov. Klient má stopercentný prehľad o tom, kde sú jeho peniaze. Podľa našich pravidiel sa musí privátny bankár s klientom stretnúť minimálne dvakrát do roka a informovať ho o stave jeho investície. Ale sú aj klienti, ktorí uprednostňujú častejšie stretnutia. Niektorí klienti vývoj finančných trhov sami sledujú, čo znamená, že nám sami dávajú pokyny na predaj alebo kúpu cenného papiera.

Ako ste povedali, klienti zväčša nechcú podstupovať vysoké riziko pri investícii. Máte aj klientov, ktorí, naopak, sú náchylní na väčšie riziko?
- Áno. Máme klientov, ktorí sú ochotní kúpiť aj, napríklad, štátne dlhopisy Argentíny. Spoliehajú sa na pomoc svetových organizácií pre túto krajinu a dúfajú, že ich peniazom sa bude dariť.

Spomínali ste, že v oblasti privátneho bankovníctva začalo pôsobiť viacero bánk. Kde svojich klientov hľadáte, respektíve, začal sa už o takýchto klientov väčší konkurenčný boj?
- Zatiaľ nie. Možno je to aj tým, že títo klienti majú majetok z dôvodu bezpečnosti rozložený vo viacerých inštitúciách. Dostať všetky ich peniaze len do jednej banky je zložité. Ak však tvrdíme, že chceme rozširovať počet našich klientov, niekde ich nabrať musíme. Momentálne sa zameriavame na súčasných klientov banky. Po tomto kroku sa však budeme musieť poobhliadnuť po ďalších.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. máj 2024 05:15