StoryEditor

Rozpočet: rušnejšie ako vlani

28.10.2004, 00:00
Schvaľovanie rozpočtu verejnej správy bude v jesenných mesiacoch, podobne ako po minulé roky, najdôležitejším úkonom parlamentu. Na rozdiel od vlaňajška je diskusia o štátnom rozpočte, rozhodujúcej súčasti systému verejných financií, búrlivejšia.

Schvaľovanie rozpočtu verejnej správy bude v jesenných mesiacoch, podobne ako po minulé roky, najdôležitejším úkonom parlamentu. Na rozdiel od vlaňajška je diskusia o štátnom rozpočte, rozhodujúcej súčasti systému verejných financií, búrlivejšia. Prispeli k tomu rozdielne názory vládnych politických strán na financovanie jednotlivých rezortov, v neposlednom rade aj definitívne schválenie zákona o vzniku environmentálneho fondu.
Najťažšiu pozíciu z vládnych strán má Slovenská kresťanská a demokratická únia. Okrem toho, že jej patria ministerstvá s potrebou zdrojov na infraštruktúrne projekty, napríklad rezort dopravy, spravuje ministerstvo financií strážiace zdravý vývoj verejných financií. Preto niet divu, že na adresu SDKÚ sa znieslo najviac kritických vyjadrení. Práve minister Ivan Mikloš zohráva kľúčovú úlohu pri zlepšovaní stavu verejných financií. Plnenie tejto úlohy nie je samoúčelné. Stačí sa pozrieť na vývoj Slovenskej republiky v druhej polovici 90. rokov. Nezodpovedný prístup vtedajšej vlády viedol k vysokým deficitom, rekordnému rastu úrokových mier, zhoršovaniu ekonomického vývoja a nevyhnutným následným tvrdým opatreniam, ktoré sa negatívne prejavili na životnej úrovni obyvateľov.
Na adresu ministra Mikloša v posledných týždňoch častejšie mieri kritika za jeho neoblomnosť v súvislosti s ďalšími požiadavkami zvyšujúcimi výdavky. V tomto sa na Slovensku opakuje vývoj z predchádzajúcich rokov, pričom podobnú situáciu možno sledovať pri zostavovaní verejných rozpočtov v iných parlamentných demokraciách. V porovnaní s inými štátmi si však na Slovensku môžeme povedať, že máme ministra, ktorý je mužom na svojom mieste. Nie náhodou získal v októbri ocenenie renomovaného mesačníka Euromoney za ministra financií roka 2004. Pozitívne je hodnotený za prehĺbenie ekonomických reforiem na Slovensku, pričom jednou z nosných je reforma verejných financií.
Ak sa v období najhorúcejších diskusií o verejných rozpočtoch začalo polemizovať o súdržnosti vládnej koalície a jej budúcom pôsobení, dnes možno konštatovať, že takéto nebezpečenstvo nehrozí. Dôkazom je posledný vývoj okolo environmentálneho fondu. Hoci ide o nesystémový krok ohrozujúci verejné financie, riešenie sa črtá v politickej rovine. Ak niekto z vládnej koalície koná na vlastnú päsť, potom si musí problém vyriešiť v hraniciach svojich kompetencií.
Rozpočet verejnej správy na roky 2005 až 2007, ktorý vláda predložila na rokovanie Národnej rady SR, bude napriek súhlasu vládnej koalície potrebovať podporu iných poslancov, pretože vládnych hlasov je nedostatok. S veľkou pravdepodobnosťou to bude znamenať, že predložený materiál sa nevyhne zmenám. Parlament má pri schvaľovaní rozpočtu konečné slovo, a preto je pochopiteľné, že má právo vykonať zmeny. Tie by však, podobne ako v prípade environmentálneho fondu, nemali prekračovať hranice jednotlivých rezortov. Ak sa má napríklad pridať niekomu v zdravotníckej oblasti, potom sa na to musia nájsť zdroje práve v tomto rezorte.
Pri schvaľovaní rozpočtu verejnej správy je najdôležitejšie, aby sa naplnili predpokladané zámery. Najdôležitejším z nich je nepochybne znižovanie celkového deficitu verejných financií. Hoci ide už o ošúchané slovné spojenie, jeho dôležitosť si treba stále pripomínať. I keď sa ako hlavný argument najčastejšie spomína splnenie podmienok na prechod zo slovenskej koruny na euro, oveľa významnejším je jeho dosah na zdravý vývoj ekonomiky a stále zvyšovanie životnej úrovne obyvateľov.
Platí, že štát, ktorý si urobí poriadok vo verejných financiách, postupuje reformne aj v iných oblastiach. A vypláca sa mu to. Netreba už chodiť iba za more, trebárs do Írska či za oceán na Nový Zéland, stačí sa pozrieť aj na menej vzdialené Estónsko. Ak ešte pred desiatimi rokmi bývalá sovietska republika za Slovenskom výrazne zaostávala, po hlbokých reformách ho dostihla a darí sa jej naďalej. Rozbehnuté zásadné reformy dávajú Slovensku šancu nielen držať krok s najdynamickejšie sa vyvíjajúcimi krajinami novej Európy, ale zaradiť sa na ich špičku.
Autor je poslanec Národnej rady SR, člen Výboru NR SR pre financie, rozpočet a menu.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. máj 2024 14:00