StoryEditor

BEZPEČNOSŤ A VYMÁHATEĽNOSŤ PRÁVA

26.04.2006, 00:00

BEZPEČNOSŤ A VYMÁHATEĽNOSŤ PRÁVA:

1. Ako chcete urýchliť konanie na súdoch (konkrétne opatrenia)?
2. Plánujete znižovať (príp. zvyšovať) súdne poplatky? O koľko?
3. Ste za zavedenie trestnoprávnej zodpovednosti právnických osôb? Prečo?
4. Ste za ďalšie zúženie poslaneckej imunity? Ak áno, do akej miery?
5. Akými opatreniami chcete znižovať kriminalitu a zvyšovať jej objasnenosť? Ako chcete znižovať dopravnú nehodovosť na cestách?

ĽS-HZDS:

1. Problém prieťahov v súdnom konaní vidíme v preťaženosti súdov a v nedostatočnej príprave podkladov pre súdne konanie, teda v práci polície. To znamená, že sa treba vrátiť k reorganizácií súdnictva a posúdiť oprávnenosť nedávneho rušenia niektorých, predovšetkým okresných súdov. Na druhej strane zvýšiť kvalitu personálneho obsadenia policajných vyšetrovateľov, aby sa znížilo riziko neustáleho vracania mnohých prípadov na došetrenie. Za obzvlášť dôležité považujeme odpolitizovanie represívnych zložiek, najmä súdov, prokuratúry a polície. Zrušíme všetky špecializované útvary polície a ostatných orgánov, ktoré boli zriadené na prenasledovanie vnútornej politickej opozície.
2. -
3. Nie. Súčasná legislatíva umožňuje v dostatočnej miere postihovať aj právnické osoby.
4. Pokiaľ tu bude možnosť politickej kriminalizácie - najmä politickej opozície, podobne ako sme boli toho svedkami po roku 1998, považujeme poslaneckú imunitu za opodstatnenú.
5. Celospoločenskou prioritou bude boj s korupciou na všetkých úrovniach. Vytvorením normálnych podmienok pre prácu sa zastaví odchod skúsených odborníkov a vytvoria sa podmienky na aspoň čiastočný návrat do služieb policajného zboru. Prioritou musí byť zdokonalenie materiálno-technického vybavenia, prísun informačných technológií, zabezpečenie sociálnych istôt a dôraz na prestíž policajtov v spoločnosti.

SDKÚ:

1. Zmenami v zákonoch, ktoré umožňujú prieťahy, ale najmä lepším manažmentom súdov, chceme zvýšiť motiváciu a zodpovednosť najmä cez predsedov krajských a okresných súdov - aby oni boli motivovaní a sami mohli motivovať pozitívne aj negatívne sudcov, ktorých riadia, aby súdy fungovali lepšie.
2. Nemáme žiadny návrh.
3. Je to citlivá otázka, ktorú chceme citlivo posudzovať, aby nemohla byť trestnoprávna zodpovednosť právnických osôb zneužívaná.
4. Poslaneckú imunitu priamo v programe neriešime (názor Ivana Mikloša - mala by sa vzťahovať len na výroky v parlamente a politickú činnosť).
5. -

SMK:

1. Využiť všetky zákonom dostupné možnosti, ako sú poriadkové pokuty, predvedenie - čo súdy málokedy využívajú. Zefektívniť doručovanie tak účastníkom konania, ako aj ostatným štátnym orgánom, hoci aj prostredníctvom "súdneho kuriéra". Dôsledne presadzovať dodržiavanie procesných lehôt, ako aj skrátiť dobu medzi pojednávaniami. Zabezpečiť zjednotenie súdnych rozhodnutí, ako aj ich predvídateľnosť. Urýchliť prípravu nového Občianskeho súdneho poriadku a čím skôr ho prijať. Sprísniť disciplinárnu zodpovednosť sudcov.
2. Nie. Súdne poplatky boli upravené na sklonku minulého roka, keď došlo k zreálneniu ich výšky.
3. Áno, vyplýva to i zo záväzkov k EÚ. Sme za to, aby právnické osoby boli zodpovedné za environmentálne a hospodárske trestné činy, ako aj za trestné činy ohrozujúce život alebo zdravie a činy nasmerované proti slobode a ľudskej dôstojnosti.
4. Áno, SMK je zástancom zúženia imunity poslancov do takej miery, aby sa imunita vzťahovala len na výkon funkcie poslanca a ako záruka na slobodné vykonávanie mandátu poslanca.
5. V Policajnom zbore preferovať službu na uliciach, a tomu podriadiť aj finančné odmeny v rámci polície. Zavedením náborového a vernostného príplatku sa snažiť dobudovať policajné zložky, doplniť stav Policajného zboru, ako aj jeho stabilitu.

KDH:

1. Prijať nový Občiansky súdny poriadok, ktorý bude posilňovať zodpovednosť účastníkov konania za predkladanie dôkazov. Budeme naďalej podporovať projekt Súdneho manažmentu a ďalšiu informatizáciu súdnictva. Zvýšime počet odbornej súdnej administratívy - vyšších súdnych úradníkov a probačných a mediačných úradníkov. V záujme zefektívnenia civilnej justície navrhneme presun katastrálnych kníh z pozemkových úradov pod rezort spravodlivosti. Zvýšime zodpovednosť sudcov prostredníctvom zásad sudcovskej etiky prijatej formou zákona. Po zmenách, ktoré sa v rezorte udiali za posledné roky, sú súdy schopné vybaviť viac vecí, ako im za rok napadne. Pri tomto tempe práce by súdy do 5 rokov mali vybaviť veľkú časť starých neskončených vecí.
2. Súdne poplatky neplánujeme upravovať.
3. Áno. Sme presvedčení, že v zlepšovaní slobody podnikateľského prostredia nie je možné pokračovať aj bez nastolenia zodpovednosti. Žiadne predstavenstvo obchodnej spoločnosti nemôže stáť nad zákonom alebo mimo zákona. Trhová ekonomika je nevyhnutnosťou pre zdravé hospodárstvo a prosperitu, ale trhová ekonomika nie je džungľa, v ktorej prežijú len tí, ktorí nemajú žiadne zábrany.
4. Áno. Budeme presadzovať zúženie imunity len na výroky a hlasovanie v Národnej rade.
5. Už zmeny vykonané v Trestnom zákone v roku 2003 mali za následok pokles násilných trestných činov v posledných dvoch rokoch. Budeme presadzovať zrušenie sovietskeho modelu prokuratúry. Štát musí mať jednotnú a efektívnu trestnú politiku. Rozhodnutia prokuratúry (napr. o zastavení trestného stíhania) musia byť transparentné a pod verejnou kontrolou.
Zvýšime počet policajtov v hliadkovej službe. Ako súčasť prevencie budeme uprednostňovať kamerové systémy a ďalej budeme zvyšovať investície do policajnej techniky. Budeme pokračovať v osvedčených dopravno-bezpečnostných akciách a budeme presadzovať sankciu zadržania vodičského preukazu za výrazné prekročenie povolenej rýchlosti.

Slobodné fórum:

1. Na urýchlenie konania na súdoch chceme posilniť osobnú kárnu zodpovednosť sudcu za výsledky jeho práce, najmä za zjavne nezákonné súdne rozhodnutia. Zaviesť poriadkové lehoty pre meritórne rozhodnutia súdu a kontrolu justície zo strany verejnosti, reformovať predpisy v oblasti súdneho konania na základe zásady, že súdne rozhodnutie, ku ktorému sa dospeje rýchlo, maximálne v niekoľkých mesiacoch, je spravidla lepšie než rozhodnutie vydané po mnohých rokoch, keď už pre účastníkov prakticky stratí zmysel. Zrýchliť a dokončiť rekodifikáciu súkromného práva tak, aby sa nová právna úprava mohla prijať v prvom roku novej vlády.
2. Zvyšovanie súdnych poplatkov nepredpokladáme.
3. Trestnoprávna zodpovednosť právnických osôb nie je súčasťou právnej tradície slovenského právneho poriadku. Ide o nóvum, ktoré si vyžaduje hlbšiu analýzu a konsenzus všetkých parlamentných politických strán.
4. Áno, sme za zrušenie poslaneckej imunity. Nesúhlasíme s delením občanov na privilegovaných a radových občanov. Považujeme imunitu za prežitok.
5. V tejto oblasti chce SF zvýšiť bezpečnosť podnikania, postihovať výpalníctvo, vydieranie a zaviesť pocit istoty do čestného a etického podnikania, či odhaľovať páchateľov finančnej a majetkovej kriminality a minimalizovať riziko prenikania organizovaného zločinu do štruktúr správy vecí verejných, štátnej správy a tiež štruktúr uplatňovania verejnej moci. Vytvoriť uličné a obecné zóny "bez kriminality", zaviesť nové formy spolupráce medzi občanmi a políciou.

SNS:

1. Treba zvýšiť stav sudcov a dôstojnosť konania, čo si žiada systémové kroky.
2. Navrhujeme ich znížiť o 50 %.
3. Nie.
4. Nie. Ak má inštitút imunity mať zmysel a ak je opodstatnenie pre tento inštitút, tak ďalšie redukcie by boli už kontraproduktívne.
5. Riadnou rekodifikáciou Trestného práva, novými inštitútmi, napr. vyšetrujúci sudca, súkromné žaloby, presadzovať výchovný účel trestu a nie represívny. Zvýšiť stav policajtov, zaviesť nový systém vzdelávania vodičov pri získavaní vodičských oprávnení, účinnejšia diaľničná polícia.


Smer-SD:

1. Zefektívnením dúdneho konania: SMER podporí zriadenie inštitútu vyššieho súdneho úradníka, ktorý by mohol prispieť k odbremeneniu sudcov od administratívnych úkonov a menej závažných rozhodnutí, a tak aj k odstraňovaniu prieťahov v súdnom konaní. Dôležité sú aj zmeny v procesných kódexoch smerom k zavedeniu tzv. zrýchlených konaní predovšetkým v registračných agendách. V trestnom súdnom konaní treba uvažovať o zavedení inštitútu priznania viny, ktorý by podstatne skrátil a zefektívnil súdne konanie. Novú úpravu bude vyžadovať rozhodovanie o ochrane osobnosti, ktoré je zdĺhavé a neúčinné a vytvára priestor na úmyselné zverejňovanie a rozširovanie nepravdivých a defamujúcich informácií s cieľom diskreditovať tretiu osobu.
2. -
3. -
4. -
5. Technické, legislatívne a personálne vybavenie orgánov činných v trestnom konaní, osobitne polície a cielený nábor expertov na odhaľovanie hospodárskej kriminality, Smer chce zaviesť mimoriadne opatrenia proti organizovanému zločinu a korupcii a sústrediť sa na prevenciu a spoluprácu s verejnosťou a inými netrestnými orgánmi v boji proti kriminalite.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
30. apríl 2024 14:59