StoryEditor

TEST: Mazda 2 1.4i

02.09.2003, 00:00

Po Mazde 6, ktorá odštartovala novú generáciu áut tejto japonskej značky, je Mazda 2 už štvrtým novým modelom, zosobňujúcim generačnú obmenu. Súčasne je prvým "zoom-zoom", vyrábaným v Európe - vo Fordovej továrni v španielskej Valencii. Táto voľba nie je náhodná: na rovnakej platforme, využívajúc takmer rovnaké motory a niektoré konštrukčné prvky spolu s fordovými Fiestami, vznikajú dve autá rôznych značiek. Znížili sa náklady, výroba dosahuje vyššiu efektívnosť. Na druhej strane ide o celkom odlišné autá a Mazda 2 nie je len značkovou modifikáciou, ale japonským originálom. Automedia testovala Mazdu 2 s benzínovým motorom s objemom 1,4 l.

POZÍCIA NA TRHU
Japonská značka Mazda predala podľa celoročného rebríčka registrácií za prvých sedem mesiacov tohto roka 320 osobných a malých nákladných automobilov, čo je miesto v druhej polovici druhej desiatky. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je to mierny pokles (2002: 377 kusov).

KONKURENTI
Mazda 2 bojuje s konkurenciou v trhovom segmente B, teda v triede malých automobilov. Je to trieda, v ktorej sa predáva na našom trhu najviac áut a jej zatiaľ neohrozeným "dominátorom" je modelový rad Škoda Fabia. Ako sa darí Mazde 2 ukazuje tabuľka.

Registrácie I. - VII. B 2003
1. Škoda Fabia*10 264
2. Peugeot 206*1 213
3. Renault Thalia*1 060
4. VW Polo*1 023
5. Citro#235#n C 3*596
6. Seat Ibiza*570
7. Fiat Punto*532
8. Seat Cordoba*419
9. Renault Clio*393
10. Toyota Yaris*301
11. Opel Corsa*280
12. Daewoo Kalos*229
13. Citro#235#n Saxo*222
14. Suzuki Swift*149
15. Hyundai Getz*143
16. Ford Fiesta*114
17. Nissan Micra*90
18. Mercedes A*61
19. Dacia Super nova*55
20. Suzuki Ignis*38
21. Seat Inca*24
22. Audi A 2*17
Mini Cooper*17
23. Honda Jazz*13
24. Mazda 2*10
Spolu:*17 833

FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Mazda 2 sa dá na našom trhu kúpiť za cenu od 429 900 Sk (1,25i Comfort). Športová Mzda 2 s motorom 1,6i stojí 594 900 Sk a diesleová Mazda 2 1,4 TDCi sa začína predávať od 514 900 Sk. Autorizovaní predajcovia značky ponúkajú aj moderný leasing a opätovný predaj nie je problémom pre dobrú povesť značky.

TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Nová Mazda 2 nezaprie svoju podobnosť s väčšou sestrou - Mazdou 6, a ani nechce. Dôkazom je päťuholníková mriežka chladiča, výrazné línie prednej kapoty s dravými svetlometmi, alebo športový predný spojler s integrovanými hmlovkami. Nástupkyňa predchádzajúceho modelu Demio či obľúbenej "stodvadsaťjednotky" pribrala i narástla. Jej zadná časť s veľkými výklopnými dverami pripomína konkurenta - Alfu 145. Zvonku - športovo elegantná, zvnútra - maximálne praktická. Na sedadlách Mazdy 2 sa nebude tlačiť ani 5 dospelých s nadpriemernou výškou. Vodič má k dispozícii výškovo nastaviteľný volant, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe karosérie, elektricky ovládané okná, nespočetné množstvo drobných či väčších odkladacích schránok a prehľadnú palubovku s futuristicky ladenou stredovou konzolou z lešteného kovu striebornej farby. Príjemné sú kruhové ovládače i odkladacia schránka na cédečka na vrchu prístrojovej dosky. Trochu ťažkopádne autori umiestnili ovládač hlasitosti audiosústavy - napravo a príliš ďaleko, akoby túto činnosť prihrávali spolujazdcovi. Mazda s vyšším stupňom výbavy, v našom prípade označenom ako Exclusive, ponúka však možnosť ovládania priamo na volante. Vodič má trochu problém pohodlne si odložiť ľavú nohu. Pri dlhých jazdách a nepreraďovaní je nútený držať ju buď nad spojkovým pedálom, alebo na podlahe. Miesto naľavo od pedálov si "predplatilo" tiahlo na otváranie prednej kapoty. Základný objem batožinového priestoru - 267 l, je porovnateľný napríklad s Fabiou, ktorá má len o 7 l menej. Jeho prednosti sa však ukážu až po manévroch so sklápaním zadných či spolujazdcovho sedadla. Potom sa objem pre batožinu zväčší až na 1 044 l. Interiér Mazdy 2 ponúka až 10 možností uloženia batožiny. Ani nakladanie neforemných predmetov nie je problémom vďaka nízkej a súčasne širokej nakladacej hrane a širokým zadným výklopným dverám. Príslušný variant usporiadania sedadiel umožňuje odviezť až 2 horské bicykle, čo je pre auto z kategórie malých nie celkom bežným javom.

JAZDNÉ VLASTNOSTI
Motor s objemom 1,4 l sa nachádza v strede benzínovej ponuky pre tento model Mazdy. Jeho výkon je 80 koní, maximálny krútiaci moment 124 Nm pri 3 500 otáčkach za minútu. Šestnásťventilový štvorvalec je svižný, dynamický a celkom postačujúci pre bežnú jazdu po meste i občasné "povyrazenie" na dlhšie trasy po Európe. Svoju silu prenáša na predné kolesá prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky. Mimochodom, za príplatok sa dá práve tento typ Mazdy 2 vybaviť aj prevodovkou ASM s možnosťou automatického radenia. Jej nevýhodou je o čosi väčší čas zrýchlenia z nuly na stovku. Nami testovaná mazdička to zvládla za 13,9 sekundy. Najviac si to dokázala šinúť rýchlosťou 164 km/h. Radiaca páka má krátke a presné dráhy jednotlivých rýchlostných stupňov, presnosť radenia ovplyvňuje citlivý hydraulický posilňovač. Progresívny podvozok a tuhá karoséria sa podpísali na aj pre Slovensko typickom a každodennom prekonávaní ciest s nekvalitným a rozbitým povrchom. Zvýšená odolnosť karosérie proti krúteniu ovplyvnila dobrú smerovú stabilitu tohto auta.

BEZPEČNOSŤ
Posádku chráni pred nehodou predovšetkým mimoriadne tuhá karoséria. Z ďalších bezpečnostných prvkov spomeňme sériové ABS s rozdeľovačom brzdnej sily EBD, ktorým v prípade núdze môže prísť na pomoc aj systém riadenia jazdnej stability DSC - ten sa však montuje len do najvyššieho stupňa výbavy s označením Sport. O pasívnu bezpečnosť sa starajú dvojfázové čelné airbagy. Ak si priplatíte, môže ich mať vaša Mazda 2 až 6 - k štandardným čelným pribudnú okenné a bočné.

HOSPODÁRNOSŤ
Ak sa rozhodneme pre malý automobil, zvyčajne očakávame aj to, že bude úsporný. Mazda 2 s benzínovým motorom 1.4 zhltne v meste necelých 9 litrov na 100 km jazdy, mimo mesta sa uspokojí s čosi nad 5 litrami a priemerne skonzumuje 6 a pol litra paliva na 100 km. Nepatrí teda k veľkým hltačom benzínu, skôr k ich zlatému stredu. Mimochodom, Mazda 2 má v ponuke ešte úspornejší dieselový variant s rovnakým objemom motora a systémom common-rail. Ten sa priemerne uspokojí so 4 a pol litrami nafty.

ZÁVEREČNĚ HODNOTENIE
Početná rodina malých áut dostáva vážneho konkurenta. Zaujať a zabodovať by mohol najmä svojím všestranným talentom. Ľahko sa s ním parkuje, ľahko a veľa sa dá do neho naložiť, ľahko sa s ním jazdí. Najmä na výšku ponúka nezvykle veľký priestor a taktiež možnosti výbavy sú veľmi rozsiahle. Nami testovaný typ Mazdy 2 sa začína predávať od 494 900 Sk. Červená metalíza by vytiahla z vrecka ešte ďalších 10 000 Sk a manuálna klimatizácia, ktorá sa v letných horúčavách hodila, spolu s audiosústavou Mazda, ďalších 30 000 Sk. Zoom-zoom číslo 4 je tu a konkurencia s ním musí - či chce, či nie - vážne rátať.

Charakteristika: päťmiestny päťdverový hatchback

Zdvihový objem: 1 388 cm3
Max. výkon: 59 kW (80 k)/ 5 700 min-1
Max. krút. moment: 124 Nm/ 3 500 min-1
Maximálna rýchlosť: 164 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 13,9 s
Rozmery (mm): 3 925/1 680/1 545
Rázvor: 2 490 mm
Pohotovostná hmotnosť: 1 050 kg
Spotreba: 8,7/ 5,3/ 6,5 l/100 km
Objem pal. nádrže: 45 l
Objem bat. priestoru (l): 267 - 1 044
Cena: 534 900 Sk
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 07:26