StoryEditor

Investora nehľadali, investičný fond si ich našiel sám

26.09.2005, 00:00
Úplne čerstvou a zároveň veľkosťou významnou investíciou rizikového a rozvojového kapitálu na Slovensku je finančný vstup fondu rozvojového kapitálu Polish Enterprise Fund V (PEF V) do predajcu bielej a čiernej techniky akciovej spoločnosti NAY. Za 17,5 milióna eur získal jej 47,7 percentný obchodný podiel.

Úplne čerstvou a zároveň veľkosťou významnou investíciou rizikového a rozvojového kapitálu na Slovensku je finančný vstup fondu rozvojového kapitálu Polish Enterprise Fund V (PEF V) do predajcu bielej a čiernej techniky akciovej spoločnosti NAY. Za 17,5 milióna eur získal jej 47,7-percentný obchodný podiel.
Súčasťou transakcie je rozdelenie skupiny NAY na obchodnú firmu a firmu zaoberajúcu sa nehnuteľnosťami. Zahraničný investor vstúpil len do maloobchodnej spoločnosti. Jeho zdroje by mali urýchliť expanziu predajcu do nových lokalít na Slovensku i v zahraničí.
"Sme radi, že sme získali investora a spoločníka, ktorý prináša nové zdroje a možnosti. Sme presvedčení, že bude pre našu spoločnosť výrazným prínosom," uviedol minulý týždeň v rámci medializácie celej udalosti predseda predstavenstva a jeden zo zakladateľov spoločnosti Peter Zálešák.

Veľký regionálny hráč
Polish Enterprise Fund V spravuje spoločnosť Enterprise Investors. Ide o najväčšieho správcu fondov tohto typu v strednej a vo východnej Európe. Do jedného projektu investuje od päť do 45 miliónov eur. Pracuje v odvetví spotrebiteľských tovarov a služieb, finančných služieb, priemyselných výrobkov a služieb, ako aj informačných technológií a telekomunikácií.
Od roku 1990 sa spoločnosť stará o investičné zdroje vo výške presahujúcej 1,1 miliardy amerických dolárov. Jej fondy už investovali do stovky spoločností pôsobiacich v Poľsku, Česku, Rumunsku, Bulharsku i na Slovensku 955 miliónov dolárov. Spoločnosť doteraz úspešne ukončila 77 projektov s atraktívnym pomerom návratnosti.
V posledných rokoch Enterprise Investors investoval do niekoľkých maloobchodných sietí v strednej a vo východnej Európe. Napríklad do poľského predajcu potravín Eldorado, lekární Apteki Polskie, predajcu výrobkov pre domácich majstrov Nomi a rumunského predajcu potravín Artima. Financoval aj expanziu klenotov a dámskej módy W. Kruk a Deni Cler v Poľsku ako aj módnych odevov LLP po celej strednej a východnej Európe.

Druhá slovenská investícia
Investícia do spoločnosti NAY je už druhou veľkou aktivitou spoločnosti na Slovensku. Ešte v roku 2001 ako jeden zo spoločníkov konzorcia finančných investorov kúpila podiel v spoločnosti Orange Slovensko
Prečo si vybral práve spoločnosť NAY, objasnil Robert Manz, partner Enterprise Investors zodpovedný za investície: "Ide o vynikajúceho predajcu so skúseným manažmentom a silným postavením na slovenskom trhu."
Okrem prostriedkov nový spolumajiteľ prináša poznatky a skúsenosti zo svojich viacerých investícií v sektore predaja. Jeho cieľom je urýchliť ďalší rozvoj slovenskej spoločnosti. Aj preto, že mu ide o čo najlepšie zhodnotenie vložených prostriedkov. Čo to znamená? Od budúceho roku minimálne zdvojnásobenie tempa otvárania nových obchodných domov. Malo by ich pribúdať štyri až päť ročne. V roku 2007 chce prekročiť slovenské hranice a expandovať do Českej republiky. Uvažuje tiež napríklad prostredníctvom akvizícií vstúpiť na trhy iných krajín.

Všetko spískal poradca
Podľa Zálešáka stav, v akom sa spoločnosť nachádzala, nenútil hľadať investora. "Nešlo prioritne o našu potrebu. Dokonca sme v tomto smere ani neboli nejako výrazne aktívni. Berieme to však ako možnosť využiť novú šancu," ozrejmuje.
Teda ako k budúcemu manželstvu vôbec došlo? Firma bola v hľadáčiku nadnárodných poradcov. "Boli sme jedna z mála väčších spoločností bez zahraničného kapitálu. Videli príležitosť sprostredkovať takú transakciu," vysvetľuje Zálešák.
Pre pôvodných majiteľov neprichádzal do úvahy strategický investor. Ten má totiž zvyčajne záujem o väčšinu v spoločnosti, ktorej sa ešte nechceli vzdať. Pripúšťali iný spôsob ako firmu ďalej rozvíjať.
Vyšiel až investičný pokus v poradí druhého poradcu spoločnosti. Prvý kontakt budúcich partnerov sa uskutočnil v januári tohto roku. "Pre nás bolo dobrou referenciou, že fond mal v minulosti podiely v iných retailových firmách a naše odvetvie pozná, ako aj to, že už investoval na Slovensku. Na due diligence, čiže preverovaní firmy, si jeho ľudia dali skutočne záležať. Bolo dosť podrobné. Skutočne išli do detailov vo všetkých oblastiach," spomína Zálešák.

Rozhodujúci budú ľudia
Zálešák súhlasí s tým, že vstup investičného fondu tlačí firmu do strmého rastu. Ďalší rozvoj bude podľa neho predovšetkým závisieť od manažérskeho a ľudského potenciálu spoločnosti.
Nový partner neznamená veľké zmeny v riadiacich orgánoch firmy. Enterprise Investors bude mať jedného zástupcu v dozornej rade a v predstavenstve spoločnosti. Zmluva dáva menšinovému akcionárovi možnosť vetovať prijímanie určitých strategických rozhodnutí.
Fond ako strednodobý investor plánuje v spoločnosti zostať zhruba štyri až päť rokov. Potom bude chcieť svoj podiel v slovenskej firme odpredať. Jednou z uvažovaných možností je ponúknutie akcií na burze cenných papierov. Prednostné právo na odkúpenie akcií si do zmluvy zakotvili obidve strany. Tiež sa zaviazali, že ak sa bude spoločnosť predávať strategickému investorovi, ponúknu svoje podiely.

O Spoločnosti NAY
Pôvodne NAY, s. r. o., vznikla v januári 1991. Na začiatku svojej činnosti sa sústredila na import a distribúciu spotrebnej elektroniky významných značiek. Už v roku 1992 dodávala tento tovar do maloobchodných predajní na celom Slovensku a Morave. Koncom toho istého roku otvorila svoju prvú predajňu, a to na Dunajskej ulici v Bratislave. Po rozdelení Československa sa Slovensko stalo hlavnou oblasťou jej pôsobenia. Svoj prvý Elektrodom dala do prevádzky v novembri 1998 na bratislavských Zlatých Pieskoch.
Dnes vlastní a prevádzkuje sieť 13 predajní v 11 slovenských mestách. Z toho je deväť elektrodomov a štyri predajne elektro. V decembri má naplánované otvorenie nového elektrodomu v Nitre. V minulom roku spoločnosť dosiahla konsolidovaný obrat vo výške 3,043 miliardy korún, čo podľa odhadov predstavovalo 18-percentný podiel na slovenskom trhu.

Čo rozhodlo o vstupe investora:
Z hľadiska spoločnosti:
-- Jasný líder, s najväčším podielom na trhu
-- Výborná štruktúra/formát obchodných domov -- vyhovuje požiadavkám zákazníkov
-- Celoštátna prítomnosť v najlepších maloobchodných predajných miestach
-- Ponúka značky najvyššej kvality so službami vysokej kvality
-- Vyhliadky rastu na Slovensku a v regióne

Z hľadiska trhu:
-- Slovensko je jednou z najvýkonnejších ekonomík v Európe
-- HDP na obyvateľa a čistý príjem majú rastúcu tendenciu
-- Nepotravinársky maloobchodný predaj má podľa projekcií rásť najmenej 5 percent ročne
-- Spotrebitelia v čoraz väčšej miere požadujú moderné skúsenosti z maloobchodného predaja, ktorými spoločnosť disponuje

Z hľadiska vedenia spoločnosti/manažmentu:
-- Silné a skúsené vedenie spoločnosti
-- Preukázané trhové a maloobchodné odborné skúsenosti
-- Silné partnerstvo s Enterprise Investors.
Zdroj: Enterprise Investors

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. máj 2024 10:18