StoryEditor

Telekom hasí problémy

01.03.2007, 23:00
Najväčšia európska telekomunikačná firma Deutsche Telekom zaznamenala za minulý rok vyše 40-percentný prepad zisku. Za 4. štvrťrok finančného roka sa dokonca podľa informácií agentúry Bloomberg prepadla do straty.

Najväčšia európska telekomunikačná firma Deutsche Telekom zaznamenala za minulý rok vyše 40-percentný prepad zisku. Za 4. štvrťrok finančného roka sa dokonca podľa informácií agentúry Bloomberg prepadla do straty. Zatiaľ čo vo 4. štvrťroku minulého finančného roka zaznamenala ešte zisk 991 miliónov eur (34,1 miliardy Sk), teraz už vykázala stratu 898 miliónov eur. Príčinou prvej štvrťročnej straty vlastníka 51 percent akcií Slovak Telecomu za ostatné dva roky je zvýšená konkurencia na nemeckom trhu, ktorá vyústila do prudkého odlevu zákazníkov tradičných pevných liniek. Okrem toho sa na problémoch firmy podieľali aj náklady spojené s prepúšťaním. Za minulý rok bola síce firma stále zisková, oproti roku 2005 však tento klesol o 43,4 percenta na 3,17 miliardy eur. Nový šéf Telekomu Rene Obermann preto na včerajšej tlačovej konferencii predstavil novú stratégiu firmy, ktorá by tento stav mala zmeniť.

Pevné linky a konkurencia

"Spoločnosť pociťuje obrovský tlak práve v divízii pevných liniek," povedal pre Bloomberg analytik z HVB Group v Mníchove Thomas Friedrich. Tlak na Deutsche Telekom sa v tomto smere zvyšuje z dvoch strán. Na jednej strane klesá všeobecný záujem o pevné linky. Podľa informácií spoločnosti IDC, ktoré zverejnila agentúra DPA, pevné linky sú na ústupe vo všetkých krajinách. V Nemecku ich však Deutsche Telekom stratil za rok až pol milióna. Na druhej strane však Deutsche Telekomu odchádzajú aj zákazníci, ktorí pevné linky neopúšťajú, no prechádzajú ku konkurencii. Akcionári sa preto nedočkajú vyšších dividend, s ktorými pôvodne počítali. Tie ostanú na minuloročnej úrovni 0,72 dolára/akcia (18,73 Sk).

Zmena na akvizície

Šéf Telekomu Rene Obermann preto včera na tlačovej konferencii v Bonne vyhlásil, že firma plánuje uviesť na trh druhú, lacnú značku, ktorou by na domácom trhu konkurovala menším a lacnejším rivalom. Tá by mohla do roku 2010 zarobiť miliardu eur. Okrem toho mení aj pôvodnú stratégiu bývalého šéfa Kai-Uwe Rickeho a začne sa obzerať po mobilných zahraničných akvizíciách, informovala agentúra Reuters. Tie sa napríklad vyplatili španielskej firme Telefónica, ktorá vstúpila aj na slovenský trh, keď minulý rok získala licenciu ako tretí mobilný operátor. Firma si práve vďaka akvizíciám v zahraničí zabezpečila za minulý rok rast zisku o 42 percent na 6,23 miliardy eur.

Deutsche Telekom sa v minulosti o zahraničné akvizície veľmi nesnažil, to mu však skomplikovalo život. Nemecký pracovný trh je menej pružný a firma to cíti najmä teraz, keď plánuje presunúť okolo 45-tisíc ľudí na menej platené pozície. Navyše, musí prepustiť desaťtisíce ľudí, pritom z 250-tisíc zamestnancov až polovicu tvoria ľudia v pozícii fakticky štátnych úradníkov. Tých prepustiť bude zložité.

Rast však môže zaistiť zahraničie. Zatiaľ čo tržby firmy (celkovo 61,3 miliardy eur) na domácom trhu klesli o päť percent, v zahraničí sa zvýšili o 13 percent. Obermann chce preto podporiť pozíciu mobilnej dcéry T-Mobile menšími akvizíciami na trhoch, na ktorých už firma pôsobí. Analytici predpokladajú, že by mohlo ísť o Orange firmy France Telecom v Holandsku, divíziu firmy Bouygues a gréckeho operátora OTE, ktorý je úspešný vo východnej Európe.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. apríl 2024 14:49