StoryEditor

MHD v Banskej Bystrici skolabovala

02.01.2006, 23:00
ČSAD Ostrava chce prehodnotiť investičné zámery v stredoslovenskej metropole.

Banskobystričania včera ráno zažili šok. Na zastávkach mestskej hromadnej dopravy (MHD) neboli cestovné poriadky, autobusy jazdili ako vo sviatok, neplatila ani jedna z 82-tisíc vydaných čipových kariet, cestujúci s výnimkou študentov a dôchodcov platia v hotovosti jednotné cestovné desať korún. Autobusy s logom nového prevádzkovateľa SAD Zvolen majú okrem zvolenských aj popradské, veľkokrtíšske, žiarske a žarnovické evidenčné tabuľky. Väčšinu z nich tvoria prímestské a diaľkové typy autobusov.
Väčšina občanov nevedela o zmene prevádzkovateľa MHD, najviac sťažností preto smerovalo na SAD Banskobystrickú dopravnú spoločnosť (BBDS), ktorá MHD zabezpečovala do konca roku. SAD Zvolen, s ktorou primátor Ján Králik podpísal 29. decembra zmluvu, deklarovala, že je technicky, technologicky, logisticky i personálne pripravená prevádzkovať MHD v plnom rozsahu s výnimkou trolejbusov. Tie sa zaviazala nahradiť novými autobusmi s ekologickými naftovými motormi.
"Mesto sa zaviazalo, že nám odovzdá 35 autobusov, ktoré predtým dalo do prenájmu SAD BBDS. Zatiaľ sa tak nestalo," vysvetlil podpredseda predstavenstva SAD Zvolen Adrian Polóny. Situáciu riešia dočasným prenájmom vozidiel od iných spoločností. Postupne nasadia aj nových 20 mestských autobusov. Cestovné 10 korún ostane zatiaľ v platnosti, čipové karty sa až do spustenia nového tarifno-vybavovacieho systému nebudú dať využiť. Až do odovzdania spomínaných 35 autobusov bude mestská doprava premávať ako v dňoch pracovného pokoja.
Prednosta mestského úradu Miroslav Muroň uviedol, že mesto už vyzvalo SAD BBDS na odovzdanie autobusov, zároveň však pripustil, že podľa zmluvy má na to 30 dní. V stanovisku mesta, ktoré HN poskytla hovorkyňa Dagmar Svešníková, sa konštatuje, že SAD Zvolen musí zabezpečiť podľa zmluvy zlepšenie MHD. "Dnešná situácia tomu ešte nenasvedčuje. Prosíme občanov o trpezlivosť, snažíme sa naďalej tento problém riešiť. Zároveň podnikáme kroky, aby mesto bolo vlastníkom alebo spoluvlastníkom trolejbusovej dopravy," uvádza sa v stanovisku.
Situácia okolo autobusov vo vlastníctve mesta je však zložitejšia. SAD BBDS síce deklaruje, že autobusy odovzdá v súlade so zmluvou do 30 dní, zároveň však vlastní platnú zmluvu o ich prenájme do konca tohto roka bez výpovednej lehoty, ktorú 30. decembra, teda deň po podpísaní zmluvy so SAD Zvolen, podpísal prednosta Muroň.
Aké právne kroky mieni urobiť banskobystrický dopravca, nechcel jeho predseda predstavenstva Tomáš Vrátny komentovať. Tvrdenia, že SAD Zvolen nezabezpečuje MHD v Banskej Bystrici v požadovanom rozsahu len kvôli neodovzdaniu autobusov, označil za zavádzajúce. "Zvolenský prepravca ani v prípade ich odovzdania nebude schopný zabezpečiť výkon mestskej dopravy podľa platného cestovného poriadku," dodal.
Včera sa uskutočnilo aj spoločné zasadnutie Predstavenstva a Dozornej rady SAD BBDS, do ktorej začiatkom minulého roka vstúpil zahraničný investor ČSAD Ostrava. Rozhodli o pozastavení investičných akcií, prehodnocovať budú aj svoje pôvodné strategické zámery, čo však Vrátny nechcel bližšie špecifikovať.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
04. máj 2024 15:58