StoryEditor

Bez poplatkov zatiaľ len na internete

06.12.2007, 23:00
Zavedenie nulových poplatkov novou internetovou mBank by nemalo výrazne ovplyvniť správanie jej konkurentov -- "kamenných" bánk. Tie totiž zastávajú jednotný názor, že za kvalitu sa platí.

"Je prirodzené, ak za poskytované služby dostáva ich poskytovateľ ekvivalentnú náhradu. Klient platí len za to, čo mu skutočne poskytujeme," povedal hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer. Poskytovať služby bez poplatkov sa však môže vyplatiť. "Nulové poplatky sú veľkým motivátorom, avšak ak by sme nevedeli poskytovať kvalitné služby, táto konkurenčná výhoda by nebola dlhodobo udržateľná," reaguje hovorca mBank Marek Michlík.
Za mBank stojí druhá najväčšia nemecká banka - Commerzbank. "Hlavným zdrojom našich príjmov sú prevažne výnosy z urokových marží," tvrdí Michlík. Banka ušetrí na úspore z prevádzkových nákladov.

Cesta, ako osloviť
Situácia so samotnými poplatkami sa má podľa bankového sektora vyriešiť prirodzenou cestou. "Všetko je otázka trhu. Klient sa správa podľa toho, kde mu dajú najlepšie podmienky. Pritom ostatné banky sa musia zamyslieť, keď jeden subjekt ponúkne najlepšie podmienky. Múdry klient si však zváži všetky možnosti, ktoré má," vyjadrila sa banková ombudsmanka Eva Černá.
Podľa šéfa portálu bankovnipoplatky.com Patrika Nachera má takýto "priekopnícky ťah" význam najmä pre východné krajiny, kde aj poplatky hrajú veľkú rolu vo výbere inštitúcie. "Zaviesť za základné bankové služby nula korún môže byť práve tá cesta, ako osloviť klientov. No nemyslím si, že ostatné banky teraz zmenia svoju poplatkovú politiku," dodal.
Vzdať sa časti poplatkov je pre banky ťažké, keďže tvoria pomerne veľkú časť ich príjmov. Napríklad za prvé tri kvartály tohto roka finančné inštitúcie dostali na úrokoch 28,8 miliardy korún, čo je 16 percent viac ako pred rokom. Rástli taktiež výnosy z poplatkov a provízií. Tie si medziročne polepšili o deväť percent a ku koncu obdobia dosiahli viac ako deväť miliárd korún.

>> Hlasujte v ankete o najabsurdnejší bankový poplatok <<

Rozhodne sila konkurencie
K aspoň čiastočnému prehodnocovaniu cenovej politiky však aj napriek tomu pravdepodobne dôjde. Banky totiž konkurenciu vítajú a chystajú sa reagovať. "Je prirodzenou vlastnosťou voľného trhu, že príchod konkurenčnej ponuky ovplyvní aj obchodné správanie tých subjektov, ktoré sú na trhu už dlhšie. A to isté bude platiť aj v poplatkovej politike," povedala hovorkyňa Volksbank Slovensko Jana Lukáčová. Na druhej strane však banky priznávajú, že poplatky sú opodstatnené. Služby, ktoré ponúkajú "kamenné" banky, totiž podľa nich vyžadujú vyššie pôsobenie ľudského faktora, čím sa zvyšujú aj výsledné náklady.
Internetová banka si svoju možnú silu na trhu uvedomuje, pričom počíta s možnosťou, že "kamenné" sa prispôsobia. "Pokiaľ ostatné banky pocítia kvôli našej ponuke konkurenčný tlak, predpokladáme, že budú meniť svoju cenovú politiku," hovorí Marek Michlík.
Príchod novej banky však nebude jediný dôvod, prečo sa výška poplatkov bude meniť. Najväčší význam bude mať pravdepodobne príchod novej meny. "Dá sa predpokladať, že väčšina bánk bude prehodnocovať svoju cenovú politiku skôr v súvislosti s pripravovaným prechodom na euro," ozrejmuje hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková.

Prvoradá kvalita
Dlho pôsobiace inštitúcie stavajú na kvalitu a skúsenosti. Tieto dva faktory majú byť podľa nich najdôležitejšie pri rozhodovaní sa klienta. "Dôležité je podotknúť, že aj kvalitné individuálne poradenstvo má stále svoj význam, preto sa neobávame, že príchod uvedeného bankového subjektu bude mať nejakým spôsobom vplyv na našu pozíciu," hovorí Ďuďáková. Podľa ich slov vzťah banky a klienta má mať hlbší, osobný charakter, pričom často má ísť až o "celoživotné" partnerstvo. "Predpokladáme, že mBank osloví najmä klientov, ktorí sú orientovaní na cenu. My sme však presvedčení, že cena nie je pri vážnom rozhodnutí o správe financií jediným kritériom, ktoré klienti zvažujú," dodáva hovorca Tatra banky Boris Gandel.

Hľadáme najabsurdnejší bankový poplatok
Hospodárske noviny a internetový portál bankovnipoplatky.cz vyhlásili už tretí ročník ankety o najabsurdnejší bankový poplatok. Prvý raz však hlasovanie spojilo Československo. Cieľom ankety je poukázať na nezmyselnosť niektorých poplatkov, ktoré si banky strhávajú z vašich účtov. Nominovaných je 20 poplatkov. Hlasovať môžete priamo na stránke bankovepoplatky.hnonline.sk. Doteraz sa do ankety zapojilo viac ako 3100 ľudí.

Harmonogram hlasovania
1. 12. 2007 - 31. 1. 2008 - 1. kolo hlasovania
1. 2. - 28. 2 . 2008 - finálové kolo hlasovania

Víťazi predchádzajúcich ročníkov
2005 - poplatok za prichádzajúcu platbu alebo za vklad na účet
2006 - poplatok za výber z bankomatu vlastnej banky

>> Hlasujte v ankete o najabsurdnejší bankový poplatok <<

 

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/banky-1, menuAlias = banky-1, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. apríl 2024 08:58