StoryEditor

Otázka života a smrti v aute

14.01.2007, 23:00
BEZPEČNOSŤ. Pásy zachránia každých šesť minút jeden ľudský život.

Bezpečnosťou sa konštruktéri automobilov začali zaoberať pomerne neskoro, až začiatkom 20. rokov 20. storočia. Prví pionieri pasívnej i aktívnej ochrany pasažierov sa sústredili predovšetkým na pevnosť skeletu kabíny (DKW-Audi), presnejšie riadenie a účinnejšie brzdy (Mercedes-Benz), a napríklad aj na kvality odpruženia podvozka (Citroën). V roku 1944 sa predstavilo lepené čelné sklo, v roku 1954 trysky jeho ventilácie, v roku 1956 ostrekovače. Skutočnú revolúciu prvkov bezpečnosti však odštartovali až bezpečnostné pásy. Prvé (dvojbodové) pre pasažierov sediacich vpredu predstavilo Volvo v roku 1957, o rok neskôr ich montovali aj k zadným sedadlám. Po nich nasledoval posilňovač bŕzd, "gombík" uzamykania dverí, opierky hláv, elektrické rozmrazovanie zadného okna, detská sedačka, bočné dverové výstuhy, ABS, airbagy a ESP (elektronický stabilizačný systém). Medzi posledné novinky patrí dištančný radar, ktorý udržuje bezpečnú vzdialenosť od auta idúceho vpredu, a systém nočného videnia, ktorý zobrazuje na displeji situáciu odohrávajúcu sa za plnej tmy alebo hustej hmly pred vozidlom.

TROJBODOVÉ BEZPEČNOSTNÉ PÁSY vymyslel v roku 1959 Švéd Nils Bohlin. Snímka VOLVO

Fyziku neoklameš
Počítačové simulácie, nárazové skúšky s figurínami a predovšetkým početné nehody svedčia o tom, že ani najbezpečnejšie auto spoľahlivo neuchráni pasažierov pri náraze, ak nesedia správne pripútaní na svojich miestach. Ľudské telo "lietajúce" pri havárii po kabíne auta je nielen vystavené riziku fatálneho poranenia, ale ohrozuje aj ostatných spolucestujúcich. Len málokto si uvedomuje, aké je dôležité, aby v aute boli pripútané aj osoby na zadných sedadlách. Pri čelnej zrážke môžu ich kolená nárazom do predných sedadiel zlomiť chrbticu sediacich vpredu. Oveľa hrozivejšie je však riziko, že vymrštený človek sa zrazí napríklad s hlavou vodiča, ktorá po zachytení tela pásom letí dozadu, smerujúc do opierky. Ojedinelé nie sú ani prípady, keď pri nehode človek vypadne z rotujúceho automobilu.
Dokonalosť v jednoduchosti
Bezpečnostné pásy sú svojou konštrukciou možno triviálne, napriek tomu veľmi účinné. Pripútať sa treba aj v starom Žiguli. Vyhláška jasne hovorí, že vodič je povinný dbať na to, aby boli všetky osoby sediace na miestach s bezpečnostnými pásmi počas jazdy pripútané. Teda aj vzadu. Povinnosť sa však týka len áut, ktoré boli schválené do prevádzky aj so zadnými bezpečnostnými pásmi. Vo všeobecnosti ide o všetky vozidlá vyrobené približne po roku 1985. Trojbodové bezpečnostné pásy vymyslel v roku 1959 Švéd Nils Bohlin. Jeho vynález zaradil v roku 1985 patentový úrad západného Nemecka medzi osem, ktoré za posledných 100 rokov priniesli ľudstvu najväčší úžitok.

Airbagy sú bez pásov neúčinné
Veľa ľudí sa mylne domnieva, že ak je vozidlo vybavené airbagmi, netreba sa v ňom pripútavať. Pravda je však taká, že vzduchové vankúše nemajú pri nehode možnosť telo plne zachytiť. Ich úlohou je "len" zmierniť dopad a znížiť riziko poranenia. Bez kombinácie s bezpečnostným pásom sú neúčinné.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/aktualne-spravy, menuAlias = aktualne-spravy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. apríl 2024 07:41