StoryEditor

Doprastav: Času málo, do Žiliny ďaleko

24.03.2004, 23:00

Prioritnú dostavbu diaľnic po privádzač do Žiliny pre juhokórejskú automobilku Hyundai/Kia majú podľa rozhodnutia vlády dokončiť v novembri 2006. Jediný úsek, ktorý možno začať stavať v tomto roku, je Vrtižer -- Hričovské Podhradie. Meria približne 13 kilometrov, má spracovanú projektovú dokumentáciu a celkové náklady sú 3,8 miliardy korún. Pred tým, ako vláda svojím rozhodnutím stavbu zastavila, boli tu vykonané prípravné práce za približne 12 miliónov korún.
"Nie je našou úlohou zabezpečovať financovanie, ale sme ochotní zobrať si na jeden rok preklenovací úver 500 až 600 miliónov korún. Máme ponuky od troch -- štyroch bánk. Podmienkou však je, že nám budúca diaľničná spoločnosť peniaze vráti najneskôr do roka," uvádza generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Mráz.
Predseda Predstavenstva Doprastavu Ivan Šesták dodáva, že nastáva boj s časom, pretože stromy možno rúbať len v čase vegetačného pokoja, ktorý sa končí 15. apríla. To znamená, že výstavbu možno začať 1. mája, inak sa odhadovaných 1,2 miliardy v tomto roku prestavať nedá. Na ďalšie stavby zo 42 chýbajúcich kilometrov po Žilinu ešte nie je vydané územné rozhodnutie, nie sú známi vlastníci pôdy a chýba aj projektová dokumentácia. Dôležitá je tiež formulácia po, a nie do Žiliny, pretože diaľnica by nikdy nemala viesť do mesta, ale popri ňom a na chýbajúci privádzač v dĺžke niekoľkých kilometrov nie je ešte ani čiara na mape. Navyše, podľa Dopravoprojektu, technické riešenie napojenia práve pri Tepličke je veľmi náročné.
Boj s časom bude teda veľmi tvrdý. Musí sa vypísať výberové konanie na spracovateľa projektovej dokumentácie, neskôr na zhotoviteľa stavebného diela -- a to so všetkými predpísanými lehotami v zmysle pravidiel Európskej únie. "Stavebné organizácie sa zhodujú v názore, že stavba sa dá technicky, technologicky i kapacitne do novembra 2006 zvládnuť. No začať sa musí čo najskôr," konštatuje hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška. Na margo financovania uvádza, že sa stále hľadá riešenie. Predpokladá sa účasť štátneho rozpočtu, Kohézneho fondu i úveru z niektorého bankového domu, no ministerstvo dopravy nevylučuje ani iný spôsob financovania. Pokiaľ ide o vlastníctvo pozemkov, odvoláva sa T. Šarluška na vyjadrenia starostov, podľa ktorých je väčšina pôdy nevyužitá a ľudia sa pozemkov za trhovú cenu veľmi radi zbavia.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. máj 2024 10:48