HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Prísne regulácie až o rok? Automobilky žiadajú Európsku úniu o odklad

18.05.2020, 12:35
Autor:
ČTKČTK
Epidémia koronavírusu spôsobila, že automobilky v Európe nevyrobili 2,3 milióna vozidiel, a teda 15 percent z celoročného objemu.

Automobilky krajín Vyšehradskej štvorky vyzvali Európsku úniu k odloženiu niektorých regulačných požiadaviek, ktoré tento rok vstúpili alebo tento rok nadobudnú platnosť, aspoň o pol roka alebo rok.

Patrí medzi ne nová emisná norma Euro 6 / IV, nariadenie typového schvaľovania vozidiel alebo prísne limity CO2. Dôvodom pre žiadosť o odloženie je vplyv koronavírusovej epidémie na automobilové odvetvie. Výzvu už podpísali prezidenti združenia autopriemyslu ČR, Slovenska, Poľska a Maďarska.

V Česku sa vyrábajú automobily Škoda, Hyundai, Toyota, Peugeot a Citroën, na slovensku sú to napríklad Volkswagen, Kia alebo Jaguar, v Maďarsku pôsobí Daimler, Suzuki, Audi a Opel a v Poľsku sa okrem iného vyrábajú vozidlá Fiat, Opel, Toyota a Volkswagen.

Jednou z najdôležitejších súčastí riešení dopadov pandémie je podľa automobiliek analýza dopadov na schopnosť výrobcov naplniť regulačné požiadavky.

"V prípade emisií CO2 pre osobné autá je rovnako ako v ostatných prípadoch potrebné predovšetkým vykonať analýzu dopadov na trhy a ekonomiky a následne urobiť kroky, ktoré by zabránili ešte väčšiemu prehĺbeniu súčasnej krízy a jej vplyvu na európsky priemysel," uviedli zástupcovia automobilového priemyslu vo svojej výzve .

Okrem samotného postupného uvoľňovania trhov je pre oživenie ekonomiky podľa firiem nutné zaistiť finančnú pomoc prostredníctvom fondov Európskej únie i národných rozpočtov.

Ich cieľom by mala byť podpora likvidity firiem a zachovanie pracovných miest aj v ďalších mesiacoch tohto roka. Kľúčovou súčasťou pomoci je vzhľadom k dramatickému poklesu odbytu naštartovanie dopytu po nových vozidlách vo všetkých segmentoch.

​Programy na podporu obnovy vozového parku, takzvané šrotovné, je podľa nich nevyhnutné koordinovať na európskej úrovni, aby sa predišlo prelievaniu emisií v podobe presúvania starých či vyradených vozidiel medzi jednotlivými členskými štátmi. Európsky automobilový priemysel predstavuje sedem percent HDP Európskej únie a zamestnáva priamo aj nepriamo 13,8 milióna ľudí.

Dôsledky pandémie koronavírusu sú pritom dramatické, výrazné obmedzenie prevádzky výrobných závodov malo dopad až na 1,1 milióna zamestnancov v Európe. Kvôli zastaveniu alebo obmedzeniu produkcie automobilky nevyrobili 2,3 milióna vozidiel, a teda 15 percent z celoročného objemu.

V krajinách V4 zamestnávajú firmy v autopriemysle priamo 650-tisíc ľudí a vytvárajú rovnaký počet naviazaných pracovných miest. Produkcia z krajín strednej Európy predstavuje takmer pätinu celkovej výroby vozidiel v Európskej únii.

01 - Modified: 2024-05-10 22:00:00 - Feat.: - Title: Európa chytená do čínskej pasce. Lacné autá tu značky predávajú aj dvakrát drahšie 02 - Modified: 2024-05-11 22:00:00 - Feat.: - Title: Luxusný kórejský obor, ktorý poteší aj rodinu. Výkon a priestor vám chýbať nebude 03 - Modified: 2024-05-10 11:20:03 - Feat.: - Title: Prepad, ktorý vyráža dych: Prečo slovenský priemysel skočil na brzdu? 04 - Modified: 2024-05-10 12:30:00 - Feat.: - Title: Seat nezaostáva. Obľúbený Leon prešiel vylepšeniami, menia sa motorizácie aj kabína 05 - Modified: 2024-05-10 07:20:01 - Feat.: - Title: Stavebníctvo zažíva už štvrtý pokles po sebe. Domáca produkcia zaostáva
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
12. máj 2024 12:56