TASR/Michal Svítok
StoryEditor

Diaľničné známky majú skončiť aj na Slovensku. Európska únia predstavila radikálne zmeny

31.05.2017, 19:00
Európska komisia predložila návrh na zavedenie celoeurópskych pravidiel pre mýtne systémy.

Mýtne by sa vyberalo na základe najazdených kilometrov a krajiny, ktoré mýto zaviedli alebo zavedú, ho budú musieť evidovať elektronicky. Odzvonilo by tak napríklad súčasným paušálnym diaľničným známkam. Spoločné pravidlá by mali platiť od roku 2024.

Návrh je súčasťou rozsiahlej iniciatívy Európa v pohybe, ktorú Európska komisia schválila. Ide o súbor opatrení, ktoré majú podporiť modernizáciu mobility a dopravy.

Čo chce EÚ dosiahnuť

Navrhované zlepšenia sa týkajú zvýšenia bezpečnosti prevádzky, spravodlivejšieho výberu poplatkov na cestách, zníženia emisií CO2, znečistenia ovzdušia a dopravného preťaženia alebo zabezpečenia primeraných pracovných podmienok a doby odpočinku.

Európske mýto pre osobné aj nákladné automobily má členským krajinám spoločne tiež umožniť započítanie nákladov na životné prostredie a náklady vyplývajúce z prehustenia dopravy. Pri určovaní výšky mýta tak majú úrady zohľadňovať napríklad mieru emisií CO2 u jednotlivých modelov automobilov, ale tiež napríklad miery hluku.

Štáty majú mať aj naďalej voľnosť v rozhodnutí, či zavedú mýtny systém, alebo dodatočnú ekologickú daň. Tie krajiny, ktoré už mýtne systémy majú alebo sa pre ne rozhodnú, budú sa musieť od roku 2024 riadiť novými jednotnými celoeurópskymi pravidlami. To okrem iného znamená, že všetky mýta v Európe budú evidované digitálnymi systémami.

Zbavenie administratívnej záťaže

Komisia tvrdí, že jej návrh "zvyšuje vzájomné prepojenie mýtnych systémov tak, aby bolo možné využívať cesty po celej EÚ bez vybavovanie rôznych administratívnych formalít".

Teraz sa v krajinách, ktoré mýto zavedené majú, stanovuje podľa prejazdenej vzdialenosti.

Na Slovensku motoristi platia využívajúci osobné autá časové mýto pomocou diaľničných známok, nákladné vozidlá platia mýto podľa prejazdenej vzdialenosti s pomocou mikrovlnnej bezdrôtovej technológie.

Nevýhody mýta

Diaľničné známky (časové spoplatnenie) by však podľa návrhu Európskej komisie mali zrušiť a nahradiť by ich malo práve klasické mýto. Mýto je náročnejšie na technológiu výberu (je potrebné vybudovať infraštruktúru), správcovia diaľnic však vyberú oveľa viac. Peniaze vybrané na mýte by mali byť investované do infraštruktúry.

EÚ má teraz nástroje na úpravu úrovne spoplatnenia použitia diaľnic pre nákladné vozidlá, ceny mýta pre osobnú dopravu sú potom plne v kompetencii vlád jednotlivých krajín. Novo sa chystá zavedenie mýta na diaľniciach v Nemecku, kde doteraz boli pre osobné vozidlá zdarma.

Návrh Európskej komisie bude pre uvedenie do platnosti potrebovať súhlas Európskeho parlamentu a členských štátov.

01 - Modified: 2024-05-07 14:17:46 - Feat.: - Title: Národná diaľničná spoločnosť avizuje pokračovanie pravidelného servisu v diaľničných tuneloch 02 - Modified: 2024-05-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Rysuje sa konečný účet za našu najdrahšiu diaľnicu. Každý kilometer tunela vyjde na 100 miliónov eur 03 - Modified: 2024-04-30 08:29:34 - Feat.: - Title: Za prvý mesiac využila európske mýto takmer pätina aktívnych dopravcov. NDS taký záujem nečakala 04 - Modified: 2024-04-22 12:10:38 - Feat.: - Title: Diaľničiari vybrali v prvom štvrťroku na elektronickom mýte vyše 61 miliónov eur 05 - Modified: 2024-04-10 16:06:16 - Feat.: - Title: Diaľnica na Ukrajinu má osem variant, oznámil Ráž. Rezort o redukcii nechce ani diskutovať
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
09. máj 2024 22:48