StoryEditor

TEST: Volvo S80 D5

07.07.2003, 00:00
Iba nedávno sa na európskych trhoch predstavilo nové Volvo S80 po výraznej omladzovacej kúre. Facelift zasiahol prednú aj zadnú časť karosérie a zlepšenia sa nájdu aj v interiéri. V ponuke agregátov pribudla tiež novinka - prvý vlastný turbodieselový motor z produkcie Volvo - päťvalcový common-rail so zdvihovým objemom 2,4 litra a označením D5. Automedia testovala Volvo S80 D5. Veľkú limuzínu s kompletnou výbavou a k tomu 5-valcovým turbodieselom s automatickou prevodovkou. Má vôbec zmysel takáto kombinácia luxusu a relatívnej úspornosti? Posúďte sami - spolu s nami...
POZÍCIA NA TRHU
Za prvých päť mesiacov tohto roku zaregistrovali podľa štatistík Prezídia Policajného zboru SR na Slovensku 111 nových automobilov značky Volvo. To je 19. miesto v celoročnom rebríčku. V typovej skladbe tohto výsledku je modelový rad S80 zastúpený 6 kusmi. Medzi najpredávanejšie modelové rady patrí Volvo S40 (42 kusov), Volvo S60 (26) a Volvo XC90 (13).
KONKURENTI
Volvo S80 je zaradené do vyššej strednej triedy, kam medzi najväčších konkurentov patrí napríklad modelový rad Audi A6, BMW 5, Mercedes E, Opel Omega alebo Nissan Maxima. Ako sa mu v tejto konkurencii darí, ukazuje tabuľka.
Registrácie D I. - V. 2003
1. Mercedes E*141
2. BMW 5*73
3. Audi A6*40
4. Hyundai Sonata*35
5. Daewoo Evanda*16
6. Peugeot 607*14
7. Nissan Maxima*6
Volvo S80*6
8. Renault VelSatis*4
9. Saab 9-5*3
Volvo V70*3
10. Daewoo Leganza*2
Opel Omega*2
11. Alfa Romeo 166*1
Chrysler Sebring*1
Toyota Camry*1
Spolu:*348
FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Volvo S80 je luxusná limuzína, a preto to nie je lacný automobil. Importér však prostredníctvom svojich autorizovaných predajcov ponúka nielen akčný letný lízing, ale aj operatívny lízing. Autorizovaní predajcovia však vedia akceptovať aj lízingovú spoločnosť, ktorú navrhne zákazník. Opätovný predaj je bez problémov, no ako pri všetkých drahých automobiloch treba rátať s výraznejšou stratou hodnoty ojazdeného automobilu.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Volvo S80 ponúka klasické tvary a proporcie európskej limuzíny vyššej strednej triedy. Charakteristický je sebavedomým, no neagresívnym dizajnom, vyváženým, moderným a prívetivým vzhľadom z akéhokoľvek uhla pohľadu. Nechce krátkodobo zaujať výstrelkami dizajnérskej kreatívnosti, skôr si zakladá na opodstatnenom dojme robustnosti a bezpečnosti.
V interiéri vládne nevtieravý luxus. Presvedčivé sú vysoko kvalitné plasty, pravá koža a prvky z mahagónového dreva. K tomu treba prirátať prepychovo veľa miesta na všetkých sedadlách, pohodlie. Všetky ovládacie prvky a kontrolné prístroje sú prehľadné a dostatočne veľké. Klasické, no dnes už takmer neobvyklé, otočné ovládače má aj vynikajúca audiosústava. Palubný počítač sa ovláda prstencom na ovládači smeroviek. Pohodlie ovládania zvyšujú aj tlačidlá na volante (tempomat, audio/telefón), hoci by zniesli lepšiu hmatovú identifikáciu. Leštený povrch dreveného volantu je možno elegantný, no počas horúčav nepraktický. Príjemné sú elektricky ovládané predné sedadlá, to vodičovo s pamäťou.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Pod kapotou strojovne nájdeme radový päťvalec, moderný turbodiesel s priamym vstrekom systémom common rail. Mohutných 340 Nm krútiaceho momentu primerane hýbe veľkým vozidlom. Po naštartovaní sa síce diesel zvukovo identifikuje, no počas jazdy, najmä vo vyšších rýchlostiach, je nečakane tichý a primerane hospodárny. Dynamika jazdy je dostatočná. Päťstupňová automatická prevodovka bezproblémovo plní želania vodiča. V tom dobrom zmysle slova o nej vodič ani nevie.
BEZPEČNOSŤ
Aktívne a pasívne bezpečnostné prvky sú tradičnou devízou značky Volvo. Preto nechýbajú čelné, bočné, hlavové airbagy, SIPS - integrovaný systém ochrany pri bočnom náraze, WHIPS - ochrana pri spätnom náraze, ABS, STC - stabilizačný systém, 4 kotúčové brzdy, vpredu ventilované, všetky pásy s predpínačmi, bočné pozičné svetlá...
HOSPODÁRNOSŤ
Veľké auto ako Volvo S80 si pri jazde pýta z palivovej nádrže svoje. Hoci priemerná spotreba okolo 7,8 litra nafty na 100 km sa teoreticky dá dosiahnuť, v normálnom mestskom režime a pri temperamentnejšej nohe na pedáli akcelerátora treba rátať s priemerom kolo 10 litrov nafty na 100 km. Cena Volva S80 D5 nie je nízka, pomer ceny a ponúkaných výkonov je v poriadku.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Volvo S80 D5 je plnohodnotná, luxusná limuzína vyššej strednej triedy, vybavená takmer všetkými prvkami luxusu a bezpečnosti, poháňaná moderným, dieselovým päťvalcom cez automatickú prevodovku - auto pre bohatých, ktorí svoje pomery nepotrebujú deklarovať agresívnou honosnosťou.
Charakteristika: limuzína vyššej strednej triedy, motor vpredu naprieč, pohon prednej nápravy
Zdvihový objem: 2 401 cm3
Max. výkon: 120 kW (163 k)/4 000 min-1
Max. krút. mom.: 340 Nm/1 750 min-1
Rozmery (mm): 4 820 x 1 830 x 1 450 x 2 790
Pohot. hmotnosť: 1 570 kg
Priemer otáčania: 10,9 m
Spotreba (EU): 7,8 l/100 km
Objem pal. nádrže: 70 l
Objem bat. priest. (l): 440 - 1 105 l
Max. rýchlosť: 210 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 10,2 s
Cena testovaného vozidla: 2 015 000 Sk
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
17. máj 2024 22:30