Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.06.2017, 13:30

Fico sľuboval rok 2010 a potom 2020. Kľúčovej diaľnice sa dočkáme najskôr o deväť rokov

Dokončenie hlavnej diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc sa oproti skorším plánom oneskorí.

Fico sľuboval rok 2010 a potom 2020. Kľúčovej diaľnice sa dočkáme najskôr o deväť rokov
Zdroj: TASR/Erika Ďurčová

Súčasná koaličná vláda premiéra Roberta Fica si po svojom minuloročnom nástupe do úradu dala za cieľ do roku 2020 dokončiť celú diaľnicu D1. Tá spojí dve najväčšie slovenské mestá, ktoré sú od seba vzdialené asi 440 kilometrov.

V minulosti politici sľubovali ešte skoršiu dostavbu diaľnice. Jedným z nich bol opäť Fico, ktorý v roku 2007 tvrdil, že diaľnica do roku 2010 je realizovateľný cieľ.

Problémový úsek pri Martine

Neskôr oproti plánom budú hotové úseky na severe Slovenska, vyplýva to z informácií stavebných firiem aj úradov.

Ani spomínaný termín nebude podľa odborníkov dodržaný. Dôvodom je najmä 13,5 kilometra dlhý úsek pri Martine. Ministerstvo životného prostredia až koncom tohtoročného mája oprášilo návrh, ktorý počíta s vybudovaním tunelov a s dokončením úseku v roku 2026. Predtým úrady presadzovali napriek odporu ekológov lacnejší povrchový variant, od ktorého ale ustúpili po zosuvoch pôdy na trase plánovanej diaľnice.

​Úsek pri Martine nie je jediným, kde došlo k oneskoreniu termínu výstavby. Kvôli zlým geologickým podmienkam bola už skôr pozastavená výstavba 15 kilometrov diaľnice pri Ružomberku vrátane plánovaného tunela.

O sto milónov eur viac

Zákazku na túto časť cesty, ktorá mala byť podľa pôvodných plánov hotová tento rok v júni, získalo v roku 2013 konzorcium zložené z českej firmy OHL ŽS a slovenskej spoločnosti Váhostav-SK.

Podľa portálu etrend.sk štátny správca diaľnic, spoločnosť NDS, doteraz nerozhodol o ďalšom postupe. Navrhovaná zmena trasy a predĺženie tunela by znamenalo navýšenie nákladov projektu o 100 miliónov eur, čo zodpovedá takmer polovici pôvodnej hodnoty zákazky.

Podľa skorších informácií oneskorenie hrozí tiež pri výstavbe úsekov diaľnice D1 pri Žiline.

Problémy sprevádzajú aj prípravu iných projektov dopravnej infraštruktúry. Parlament v máji zmenou zákona rozhodol o tom, že diaľnice a rýchlostné cesty bude možné stavať aj na nevyvlastnenej pôde. Vláda túto možnosť navrhla po problémoch s výkupom pozemkov pri budovaní ciest pri Bratislave v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva.

Kedy bude diaľnica do Košíc? Pozrite sa, čo hovorili ministri v máji 2016

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.