Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.09.2021, 19:00

Nemôžeme si dovoliť stavať a ani nebudeme. Šéf Doprastavu varuje pred zastavením prác na R2

  • Diaľnice predražujú aj absurdné prílepky ako futbalové ihrisko či rekonštrukcia okien bytovky.
  • O cenách slovenských autostrád, ako aj o vplyve skokového zdražovania niektorých materiálov sme sa rozprávali s riaditeľom stavebného gigantu Dušanom Mrázom.
Nemôžeme si dovoliť stavať a ani nebudeme. Šéf Doprastavu varuje pred zastavením prác na R2
Zdroj: HN/ Pavol Funtál

Stavebným priemyslom otriasa náhly nárast cien niektorých komodít, najmä ocele. Spôsobí to problémy pri živých stavbách, ale poukázalo to aj na možné nedostatky už v procese obstarávania. Ako by malo vyzerať riešenie?
Viac ako sto rokov existuje svetová organizácia, ktorá sa volá Medzinárodná federácia konzultačných inžinierov, v skratke FIDIC. Tá štandardizuje proces obstarávania a stanovuje praxou preverené vzorové zmluvné podmienky. Tieto zmluvné podmienky sú vydané v niekoľkých knihách a pracuje sa s princípom decentralizácie rizík, to znamená, že riziko nesie vždy ten účastník, ktorý je ho schopný ovládať. Keď tieto knihy prišli k nám, tešili sme sa, že ich investori začnú uplatňovať. Tí však začali aj na základe usmernenia z ministerstva robiť výnimky.

​V čom spočívali?
Vstúpili do štandardnej zmluvy a niektoré články v zadávacích podmienkach jednoducho vypustili alebo upravili. Je napríklad napísané „článok 13.8 sa neuplatní“. To je článok, ktorý exaktne upravuje spôsob valorizácie. Teda valorizácia je najmä závislá od rastu cien rozhodujúcich stavebných materiálov. Bez valorizácie je cena pevná.

Povinnosťou investora je, aby povedal, aká bude váha jednotlivých nákladových druhov, predovšetkým materiálov. Na každej stavbe je totiž pomer materiálov iný. Závisí to napríklad od počtu mostov. Ak by mala povedzme oceľ na stavbe váhu štyri percentá, započíta sa to do vzorca a bude sa to valorizovať podľa toho, či ide cena ocele hore alebo dolu. Betón bude mať váhu povedzme šesť percent, nafta osem percent. Takto by bolo treba nastaviť základné rozhodujúce parametre stavby. Toto sa neuplatnilo na Slovensku od 1. januára 2006 pri výstavbe diaľničnej siete ani raz.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 89% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.