Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.12.2016, 00:00

Počasie, uzávierky i meškanie vlakov. Štát spustí vlastné "Google maps"

Minister dopravy Árpád Érsek potvrdil, že systém za 17 miliónov eur začne fungovať na prelome rokov.

Árpád Érsek
Zdroj: TASR/M. Baumann

Tesne po Novom roku získajú slovenskí vodiči systém, ktorý má uľahčiť život napríklad pri plánovaní jazdy alebo cestujúcim na železniciach. Na obzore sú štátne Google Maps. Pôvodne ho rezort chcel uviesť do prevádzky už v lete, ale nepodarilo sa. „Systém má byť uvedený do marca, ale sprevádzkujeme ho už na prelome tohto a budúceho roku. Je pripravený,“ povedal pre HN minister dopravy Árpád Érsek.

Elektronické systémy z dielne ministerstva dopravy nemajú lichotivú povesť. Ich štart často sprevádzajú komplikácie a meškania. Zlyhali e-známky, problematické boli aj pokuty za STK.

Najlepšia trasa pre vodičov
Národný systém dopravných informácií stál daňových poplatníkov sedemnásť miliónov eur a štátu ho dodal Slovak Telekom. Érsek sľubuje mobilnú aplikáciu a web, ktoré budú obsahovať napríklad predpoveď počasia, plánované uzávierky ciest a informácie o nehodách, vďaka čomu si budú môcť vodiči vybrať najvhodnejšiu trasu.

Bonusom budú cestovné poriadky a informácie o meškaní vlakov. Do systému budú dodávať dáta Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest, ale napríklad aj polícia.

Aplikácia do mobilu
Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo si myslí, že ide o zbytočné míňanie peňazí, keďže nie každý vodič chce aplikáciu do mobilu. Podľa neho využije aplikáciu len málo ľudí. Podobné služby už navyše poskytujú Google Maps či Waze. Jeden rozdiel tu však je.

„Ak do systému budú mať prístup správcovia komunikácií, môžu vopred oznámiť zmeny či obmedzenia v doprave. Systém má vďaka tomu oveľa viac informácií ako bežné navigačné systémy,“ povedal dopravný analytik Jozef Drahovský. Najlepšiu trasu by mal teda vedieť vybrať s väčším predstihom.

Okrem toho, že štátne Google Maps majú priniesť viac komfortu pre cestujúcich, rezort počíta aj s tým, že ho využijú aj odborníci. Systém má totiž zbierať napríklad informácie o hustote premávky. „Vieme z toho vyčítať dáta potrebné pre odborníkov, ktorí budú kresliť diaľnice,“ vysvetlil minister.

Podľa ministra má systém potenciál pomaly rásť. „Postupne do toho môže nabehnúť aj mestská doprava a parkovanie,“ povedal. Rovnako by sa naň mali napojiť letiská a ukazovať by mal aj informácie o cyklodoprave. RTVS ho chce využívať na preberanie dopravných informácií, ktoré dostane už rovno ako animáciu vhodnú do spravodajskej relácie.

Údaje zo SIM kariet

Aplikácia bude využívať aj údaje zo SIM kariet Slovak Telekomu. Na základe ich pohybu odsleduje plynulosť dopravy. Operátor sľubuje, že konkrétnych občanov špehovať nebude. „Všetky dáta sú pri vstupe do systému anonymizované, čiže nie je uchovávaný žiaden identifikátor, ktorý by umožňoval spätné priradenie k osobe účastníka,“ odkázal Telekom. Kariet iných operátorov sa zber dát týkať nebude.

Dopravný analytik Jozef Drahovský tvrdí, že pôvodné plány na systém majú už zo desať rokov. Medzičasom však naplánované riešenia zastarali. „Za najlepšie riešenie sa považovalo, že sa vybudujú stovky snímačov ciest po celom Slovensku.

Dnes je zrejmé, že taký obrovský počet snímačov na cestách je ekonomicky neúnosný,“ povedal. Nové elektronické systémy totiž rátajú s hláseniami vodičov práve cez mobily a rádiá.

Infolinka a SMS

Podľa Ondreja Mateja sú štátne Google Maps zbytočný luxus. Upozorňuje, že pokiaľ ide o plánovanie trasy, v Česku sa dá na tento účel využiť obyčajná infolinka, kde vie vodiča navigovať operátor. Čo sa týka meškania vlakov, na to majú železnice systém informovania cez bezplatné esemesky, o ktorom však málokto vie.

Matej tvrdí, že takýto systém by určite nemal riešiť štát, ale skôr súkromný sektor. „Nech to poskytuje ako službu napríklad operátor a nech si podpíše zmluvy so stranami, ktoré mu do toho budú poskytovať dáta,“ uzavrel.

Informatizácia na rezorte dopravy

E-známky

Najväčšie problémy mal toho roku systém automatického pokutovania čiernych jazdcov na diaľnici. Štát ho spustil vo februári, no žiadne pokuty nechodili. Problémom bolo, že systém nevedel rozpoznať vozidlá hasičov alebo policajtov, ktorí e-známku mať nemusia a pokutovať chcel rovno všetkých.

Exminister dopravy Roman Brecely tiež upravoval výšku pokuty. Systém napokon nabehol až v novembri. Stále však nevie postihnúť previnilcov zo zahraničia, ktorých je podľa októbrových údajov okolo 600-tisíc. E-známky sú súčasťou Jednotného informačného systému v cestnej doprave.

STK

Súčasťou toho istého systému ako e-známky je automatické pokutovanie za vypršanú technickú a emisnú kontrolu. Pokuty začali okresné úrady posielať na konci júna – oproti pôvodnému plánu meškal projekt len pár týždňov. Systém navyše nenabehol naraz vo všetkých mestách, kým na západe úrady už pokuty rozosielali, na východe Slovenska to nefungovalo.

Odborníci si myslia, že automatické rozposielanie nie je navyše úplne fér. Podľa dopravného analytika Jána Bazovského by napríklad pokutu nemali dostávať autá, ktoré sú v servise po havárii.

Autoškoly

Do tretice upravuje Jednotný informačný systém aj nové fungovanie autoškôl. V rámci digitálnej autoškoly sa majú zbierať dáta o jazdách, hodinách teórie či čase strávenom na trenažéri alebo na cvičisku.

Systém má byť prístupovým bodom k dátam pre budúcich vodičov, lektorov autoškôl aj správne orgány. Autoškoly si kvôli nemu museli namontovať do áut a učební GPS jednotky, čo má na jednej strane zvýšiť kvalitu kurzov, na druhej strane kvôli tomu veľa škôl zdvihlo ceny vodičákov.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.