Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
03.11.2016, 00:00

Štát konečne ukázal pokuty za e-známky. Takmer milión vodičov má zaplatiť obrovskú sumu

Načierno jazdilo na Slovensku 300-tisíc domácich a až 600-tisíc zahraničných šoférov.

Štát konečne ukázal pokuty za e-známky. Takmer milión vodičov má zaplatiť obrovskú sumu
Zdroj: Marek Kmeť

Tristotisíc slovenských vodičov, ktorí jazdili po diaľniciach načierno, čaká trest. Prvé pokuty sú už na pošte. Hoci je dlh na pokutách minimálne 90 miliónov eur, štát sa k väčšine peňazí nedostane.

„Minulý týždeň sme dostali pokyn z ministerstva, že sa to spúšťa,“ oznámil vedúci odboru dopravy v Košiciach Viktor Zvolenský. Obálkovanie pokút potvrdili aj v Trenčíne či Žiline. „Počty budú nabiehať podľa kapacitných možností, podobne ako pokuty pri neplatnej technickej kontrole. Vtedy sme začínali s dvoma, dnes generujeme denne desať,“ hovorí vedúci odboru dopravy v Žiline Marián Vranka. Podľa neho je proces zatiaľ bezproblémový – po vytlačení z informačného systému pošlú šeky spolu s dôkazom šoférom. Podľa zákona stačí pokutu doručiť do troch rokov.


Zaujímavé sú aktuálne počty čiernych jazdcov. „Doposiaľ zaznamenal systém NDS približne 309-tisíc domácich a 600-tisíc zahraničných vozidiel,“ spresnila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Zahraniční a domáci
Za „staré“ priestupky, teda od uvedenia systému do prevádzky vo februári až doteraz, vodičom hrozí jednorazová pokuta 150 eur a je jedno, či bez známky jazdili jeden deň alebo aj pár mesiacov. Pôvodne bola výška pokuty 300 eur, dodatočne ju však znížili.

Nová výška sankcie je tiež 150 eur, úrady môžu vodičov pokutovať raz za mesiac, a nie každý deň. Ak šofér zaplatí do dvoch týždňov, bude ho to stáť iba sto eur. Ak by všetkých 900-tisíc vozidiel zaplatilo len zníženú sadzbu, znamenalo by to pre štát 90 miliónov. No väčšiu časť sumy majú na svedomí zahraniční šoféri, na nich zatiaľ nemá rezort dopravy páky. „V súčasnosti na európskej úrovni, teda nielen v Slovenskej republike, chýba spôsob legálneho získavania údajov o držiteľoch vozidiel zo zahraničia,“ napísala hovorkyňa rezortu Karolína Ducká a dodala, že tému chcú otvoriť v Bruseli. Maďarsko si najíma v príslušných štátoch právne kancelárie, ktoré pokuty vymáhajú od tamojších šoférov. O podobnom riešení uvažoval svojho času aj bývalý šéf diaľničiarov Róbert Auxt. Naše úrady zatiaľ chcú pokutovanie zahraničných vodičov riešiť intenzívnejšími kontrolami pri hraniciach.

Vyhnú sa pokute?
Opoziční poslanci v septembri upozorňovali, že v zákone je diera. Podľa Jany Kiššovej zo SaS by sa vodiči mohli vyhnúť pokute 150 eur za staré hriechy, ak si zakúpia ročnú diaľničnú známku za päťdesiat eur. Tá totiž platí od prvého januára príslušného roku, takže porušenie zákona by sa tým anulovalo. Právnici však upozorňujú, že to nie je pravda. „Všetky zákonné znaky priestupku, respektíve správneho deliktu sú naplnené už v okamihu, keď sa vydáte na cestu po spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest a nemáte uhradenú diaľničnú známku,“ jednoznačne hovorí Patrik Butvin z Advokátskej kancelárie JUDr. Jakub Mandelík. Podľa neho má kúpa ročnej diaľničnej známky význam, iba ak sa vodič vydá na cestu zase načierno a v priebehu predchádzajúcich dvanástich mesiacov už zaplatil jednu alebo viac pokút. Potom sa mu vďaka ročnej známke pokuta odpúšťa.

Ani právnik sa však nevyhol kritike zákona. „Za nedostatok novely považujeme, že aj po elektronizácii diaľničných známok nemajú motoristi možnosť zakúpiť si diaľničnú známku na ľubovoľný počet dní,“ dodal.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.