Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.08.2021, 09:55 Aktualizované dňa 27.08.2021 o 10:45

Prepadávať má menej detí. Gröhling predstavil trojročný plán, ako to dosiahnuť

Z nástrojov ako doučovanie či letné školy, ktoré zaviedli počas pandémie, sa stanú systémové nástroje na pomoc žiakom. 

Minister školstva Branislav Gröhling predstavil opatrenie, ktoré má výrazne znížiť počet žiakov, ktorí prepadnú a budú musieť opakovať ročník. Ide o jedno z opatrení pripravovanej reformy školstva. 

"Potrebujeme pravidlá ako systematicky minimalizovať opakovanie ročníka, ako pomôcť žiakom, ktorí zaostávajú," povedal minister s tým, že generálny zákaz opakovania ročníka žiakom nepomôže. 

Počet opakovaní ročníka klesá málo

Minister priznal, že problém sa zvýraznil najmä počas pandémie, kedy si množstvo žiakov neosvojilo zručnosti na prestup do ďalšieho ročníka. Z nástrojov ako doučovanie či letné školy, ktoré zaviedli počas pandémie, sa stanú systémové nástroje na pomoc žiakom. 

Celkový počet žiakov, ktorí opakujú ročník síce klesá, podľa Gröhlinga je to však málo. Medzi rokmi 2016 a 2019 klesol počet žiakov opakujúcich ročník o necelú tisícku a pohyboval sa na úrovni 10-tisíc žiakov. 

Kľúčové bude podľa rezortu školstva podporiť výučbu na prvom stupni, kde opakuje ročníky 60 percent zo žiakov, ktorí prepadnú. 

​Cieľom ministerstva školstva bude individuálne zachytávať žiakov, ktorým hrozí opakovanie ročníka a individuálne týmto žiakom pomáhať, aby sa tak nestalo.

Gröhling pripomenul, že doposiaľ neexistovalo nariadenie a usmernenie, ktoré by učiteľom a školám určilo, ako s takýmito žiakmi pracovať, aby k opakovaniu ročníka nedošlo. 

Stratégia rezortu školstva je pripravená na tri roky, po ktorých zhodnotia, či sa opakovanie ročníka zruší. 

Štátna tajomníčka ministerstva Svetlana Síthová predstavila "index ohrozenosti školským neúspechom", ktorý má školám pomôcť identifikovať žiakov, ktorým hrozí prepadnutie a opakovanie ročníka. Ten berie do úvahy viacero faktorov, ako je zlá školská dochádzka, domáce prostredie, či zhoršenie výsledkov.

Medzirezortná spolupráca

V druhej fáze podľa Síthovej určia školy dôvody, prečo sú daní žiaci ohrození. V tretej fáze vzniknú manuály, ktoré určia na základe individuálnych kritérií opatrenia, ako žiakom pomôcť. 

V niektorých prípadoch, ako je napríklad časté vymeškávanie, bude ministerstvo školstva spolupracovať aj s ďalšími orgánmi, ako sú lekári či úrady práce sociálnych vecí a rodiny. 

​Rezort školstva bude školy zároveň podporovať aj v nástrojoch ako je doučovanie a podobne. Tento rok bude testovací, kedy na konci školského roka zanalyzujú, ktorí žiaci a prečo boli označení ako rizikoví a či na konci školského roka boli označení na prepadnutie, alebo sa zlepšili.

Ak príde k zlepšeniu, tak sa bude vyhodnocovať, ktoré konkrétne nástroje pomohli a tie sa budú následne podporovať.

V budúcom školskom roku budú následne vznikať lokálne programy na podporu žiakov. V treťom školskom roku tohto systému už bude nabiehať reforma školstva, kedy sa budú implementovať ďalšie nástroje. 

Síthová okrem doučovania spomenula aj projekt 5+1, kedy je na päť žiakov jeden učiteľ a pracuje sa v menších skupinách. Reformovať sa bude aj poradenský systém na školách, ktorý pomáha učiteľom.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.