Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.08.2021, 10:34

Na bratislavskej diaľnici D1 už platia nové pravidlá. Vallo ostro kritizoval 130-ku

V súvislosti so zvýšením rýchlosti na diaľničnom obchvate, sa primátor obáva o zníženie kvality života obyvateľov.

Na bratislavskej diaľnici D1 už platia nové pravidlá. Vallo ostro kritizoval 130-ku
Zdroj: HN/Pavol Funtál

Národná diaľničná spoločnosť včera potešila vodičov, ktorí využívajú obchvat hlavného mesta. V Bratislave totiž už dnes spúšťa inteligentné riadenie dopravy, čo umožní zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť až na 130 kilometrov za hodinu.

Maximálna rýchlosť sa bude riadiť podľa aktuálnej situácie v doprave a počasí. Dnes dopoludnia tak bola z dôvodu dažďa na bratislavskom obchvate rýchlosť obmedzená na sto kilometrov za hodinu, čo je však stále o desať kilometrov za hodinu viac, než bolo platné pred zmenami. 

Nový systém víta aj primátor hlavného mesta Matúš Vallo. K zvýšeniu rýchlosti na obchvate mesta má však svoje výhrady. 

Národná diaľničná spoločnosť informovala o zmenách v doprave v Bratislave:

"Vítam tzv. inteligentné riadenie, ktoré vďaka senzorom a dynamickému prispôsobovaniu maximálnej rýchlosti môže zlepšiť plynulosť premávky na bratislavskom obchvate," napísal Vallo.

Obáva sa však dopadov zvýšenia rýchlosti na obyvateľov. "Vyššia rýchlosť spôsobuje vyššiu hlukovú záťaž a emisie priamo v meste, v niektorých prípadoch len desiatky metrov od bytov a domov," upozornil primátor.

Obavy z obmedzenia MHD

Vallo sa obáva aj bezpečnosti, najmä na komplikovanejších križovatkách, kde môže vyššia rýchlosť spôsobiť problémy. 

V neposlednom rade sa obáva vylúčenia MHD z obchvatu, čo by malo ďalšie negatívne dopady na život ľudí v meste. Vallo síce tvrdí, že MHD má od NDS dočasnú výnimku z minimálnej rýchlosti, tá však končí v auguste 2022. 

Ak by vozidlá hromadnej dopravy nemohli jazdiť po obchvate, spôsobil by to značné problémy. "Potenciálne vylúčenie MHD z obchvatu by znamenalo obrovské časové straty pre cestujúcich a samozrejme aj nezanedbateľné navýšenie nákladov na prevádzkovanie verejnej dopravy. Viaceré nosné linky, ktoré v súčasnosti využívajú obchvat by bolo nutné pretrasovať a pre niektoré z nich ani neexistuje logická alternatíva," vymenúva Vallo. 

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 52% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.