StoryEditor

Koľko domácich potravín predávajú reťazce? Najhoršie je na tom Lidl

24.02.2016, 23:00

Na pultoch v našich obchodoch je stále málo domácich výrobkov. Slovenskí dodávatelia musia totiž často platiť obchodným reťazcom vyššie marže za svoje produkty než obchodom platia zahraniční exportéri. Domáci producenti tak musia zvyšovať ceny svojich produktov, aby pokryli svoje náklady.

„Faktom je, že Slováci sa pri nakupovaní rozhodujú primárne podľa ceny, a tak často do svojich košíkov vkladajú namiesto regionálnych potravín tie zahraničné,“ vysvetľuje predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Milan Semančík. Domáci výrobcovia by však mali mať podľa neho rovnaké podmienky na to, aby dostali do obchodov svoje potraviny, inak nemajú šancu konkurovať zahraničným súperom.

Sporné percentá

Kým potravinári tvrdia, že v obchodoch sú slovenské výrobky zastúpené iba necelými 40 percentami, ministerstvo poľnohospodárstva má iné čísla. Pred dvoma týždňami totiž prezentovali, že podľa ich prieskumu sa na pultoch predajní vyskytuje viac ako 60 percent domácich potravín. Agrorezort však vychádzal z tržieb obchodov, a teda toho, koľko domácich výrobkov si zákazníci zo 46 hodnotených reťazcov vlani reálne kúpili.

„Ide o veľmi dobrý podiel predaja slovenských potravín v obchodoch vzhľadom na chaos, ktorý je momentálne v oblasti potravín na európskom trhu,“ povedal pred necelými dvoma týždňami šéf agrorezortu Ľubomír Jahnátek. Potravinárska komora zas porovnávala namiesto tržieb ponuku sortimentu v 56 predajniach.

Zemiaky a med skórujú

Podľa komory sa na úrovni tesne pod 40 percentami podielu slovenských potravín v obchodoch pohybujeme od roku 2013. „V okolitých postkomunistických krajinách je zastúpenie domácich potravín medzi 70 a 80 percentami a v krajinách západnej Európy je to viac ako 80 percent,“ porovnal Semančík.

Slováci do svojich košíkov vkladajú v rámci domácich výrobkov podľa agrorezortu i potravinárov zemiaky a med. Ministerstvo poľnohospodárstva na prvé priečky radí tiež hydinu a cukor. Potravinárska komora radí však hydinu až v poslednej tretine svojho rebríčka. K najpredávanejším podľa nej patria napríklad vajcia, mlieko, minerálne vody, chlieb a pečivo.

01 - Modified: 2024-03-25 12:15:28 - Feat.: - Title: Indická veľvyslankyňa pre HN: Ste tradičným trhom najmä pre naše textilné, medicínske a obuvnícke výrobky 02 - Modified: 2024-02-28 09:54:27 - Feat.: - Title: Obrat na Slovensku. Zlepšená nálada vydržala ľuďom len pol roka, teraz sa obávajú troch zásahov na peňaženky 03 - Modified: 2023-12-21 09:09:03 - Feat.: - Title: Štedrá večera za dostupnú cenu? Máme pre teba kompletný nákupný zoznam s položkami aj cenami, zmestíš sa aj do 50 eur 04 - Modified: 2023-12-12 09:46:26 - Feat.: - Title: Prerod z montážnej dielne na „trendsettera“. Náš sused zažíva rozmach a jeho firmy sa obzerajú aj po Slovensku 05 - Modified: 2023-11-30 06:38:42 - Feat.: - Title: Na otvorené obchody sedem dní v týždni sme si už zvykli. Podľa navrhovanej novely sa to má zmeniť
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
19. apríl 2024 11:43