StoryEditor

Štátu plán vychádza. Tretí sektor stráca

24.05.2013, 00:00
Neziskovky. Ak chcú firmy poslať časť daní nadáciám, musia podľa zákona prispieť aj zo svojho. Príjmy tretieho sektora tak klesli o štvrtinu.

Štátu sa úspešne darí presviedčať firmy, aby tretiemu sektoru posielali zo zaplatených daní menej peňazí. Odkedy sa sprísnili podmienky posielania dvoch percent zo zaplatenej dane, do tretieho sektora tečie čoraz menej peňazí. Tento rok im poslali o štvrtinu menej, než vlani. Kým pred rokom to bolo 26 miliónov eur, teraz už len 20 miliónov.

Firmy totiž k dvom percentám z odvedených daní musia priložiť aj pol percenta z vlastných peňazí, inak môžu neziskovkám poslať len 1,5 percenta. Znamená to, že ak firma, ktorá odviedla stotisícovú daň, chce poslať nadácii dve percentá, musí k dvom tisíckam z daní priplatiť päťsto eur z vlastného. Inak môže tretiemu sektoru poslať len 1 500 eur.

Podľa údajov Finančnej správy sa pre štedrejšiu podporu rozhodla len každá šestnásta z firiem, ktoré využili možnosť daňovej asignácie. O čo prišli neziskovky, to získal do svojej kasy štát. Podmienky pritom môžu byť ešte prísnejšie. Ministerstvo financií uvažuje, že siahne aj na peniaze neziskoviek, no podrobnosti zatiaľ prezradiť nechce. „Ministerstvo financií v súčasnosti pripravuje novelu zákona o dani z príjmov, kde zvažuje rôzne varianty a riešenia. V tejto chvíli je predčasné sa vyjadrovať,“ napísali z tlačového oddelenia.

Bohatší pridávajú
Firmy, ktoré využili možnosť maximálnej podpory, zväčša patria medzi najziskovejšie. Podniky s najväčšími ziskami, ktoré využívajú možnosť poslať peniaze tretiemu sektoru, sú na Slovensku SPP, Orange či Tatra banka. Všetky majú založené vlastné nadácie a využili možnosť poslať im celé dve percentá. Prispeli im teda aj z vlastného vrecka. Firmy, ktoré priložili aj z vlastného, v priemere poslali tretiemu sektoru 4 200 eur, zvyšné „len“ 443 eur.

Z asignácie dlhodobo najviac profitujú práve nadácie, ktoré si založili vysoko ziskové firmy. Dobročinné aktivity platené z odvedených daní tak môžu využívať na propagácie vlastnej firmy, ktorej meno nadácie zvyčajne nesú. Rebríčku príjemcov roky kraľuje Nadácia SPP, minulý rok vďaka asignácii dostala 3,1 milióna eur. Podľa vyjadrení veľkých firiem budú svojim nadáciám posielať vyššie percento aj naďalej. „Orange plánuje Nadácii Orange poukázať celú sumu vo výške 2 percent zaplatenej dane,“ hovorí Ivica Hricová z Orangeu.

Pravidlá sa sprísnia
O zrušení alebo obmedzení možnosti darovať tretiemu sektoru dve percentá z daní uvažovala už prvá vláda Roberta Fica, neziskoviek sa však zastala koaličná ĽS-HZDS. Vláda preto v roku 2009 napokon presadila len postupné sprísňovanie možnosti darovania. Podľa súčasného znenia zákona o dani z príjmov bude najprísnejší režim platiť od roku 2018. Firmy budú vtedy môcť poslať nadáciám len percento z daní a aj to len v prípade, že z vlastného pošlú 1,5 percenta.

Pred rokom si neziskovky rozdelili 44,7 milióna eur z daní firiem, zamestnancov a živnostníkov. Tento rok je to zatiaľ 30 miliónov, pribudnú však ešte čísla za zamestnancov, ktorým robil ročné zúčtovanie zamestnávateľ. Najviac peňazí poslali daňovníci neziskovkám v roku 2009, vtedy si rozdelili až 55 miliónov eur.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
19. apríl 2024 20:23