Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.01.2014, 00:01

Nečakali sme, že kresťan Fico zarezonuje

Marek Maďarič, šéf prezidentskej kampane Roberta Fica, pre HN:

Kampaň ste začali videom, kde sa rozprávate s Robertom Ficom o jeho detstve a kresťanskom zázemí. Očakávali ste, že niekto vytiahne jeho starú prihlášku do KSČ a informáciu o tom, že je presvedčený ateista?

Video je na tému jeho detstva. Hovorí aj o tom, že vyrástol v rodine, kde boli ľudia spojení s cirkvou a že ako chlapec z dediny prešiel vecami ako je krst alebo birmovka. Nevyznáva sa z toho, že je veriaci, ale hovorí o faktoroch, ktoré ho ovplyvnili. Či sme veriaci, alebo nie, správame sa inak, keď poznáme desatoro, a keď ho nepoznáme. Je fakt, že video vzbudilo pozornosť a upriamilo ju aj na ďalšie, kde hovorí o veciach, ktoré považujeme za dôležité.

Rátali ste s tým, že ak Robert Fico začne hovoriť o viere, niekto na neho vytiahne prihlášku do strany, a tým získate publicitu?

Spojenie vstupu do KSČ s tým, že niekto vyrástol v rodine a prostredí, ktoré bolo do istej miery katolícke, nikomu z nás nezišlo na um. Určite tu nebol takýto kalkul.

To, že hovoril o kresťanskom zázemí, čítali mnohí ako snahu priblížiť sa ku kresťansky zmýšľajúcim voličom...

V tom videu hovorí množstvo iných vecí. Nikdy neviete dopredu, čo práve zarezonuje. Nedá sa to predpovedať. Museli by sme byť veštci, aby sme vedeli, že práve táto vec vyvolá veľkú polemiku. Hovoril to, čo považuje za dôležité, čo ho v detstve ovplyvnilo.

Potom je však trošku prekvapivé, že vyrastal v kresťanskom prostredí, absolvoval všetky tie rituály, ako je krst, prijímanie a birmovka, a vyrástol z neho presvedčený ateista...

To by sme museli ísť na širokú pôdu toho, ako sa ľudia vyvíjajú. Čo si z kresťanského prostredia zachovajú. Či musí byť sociálny demokrat ateistom, alebo nemusí byť proti

cirkvi. Toto je zjednodušenie. V tom videu sú fakty. To, že sa život vyvinul inak, nič nemení na vplyve rôznych životných skúseností.

Keď hovoríme o vplyvoch, premiér pred časom povedal, že 17. november si ani nevšimol. Jeden z jeho konkurentov je tribúnom nežnej revolúcie. Očakávate, že aj toto sa stane témou kampane?

Keby sme sa vrátili k tomu výroku poctivo, bolo by to povedané trochu inak. Prezidentskí kandidáti musia byť hodnotení z rôznych aspektov. Pripravenosť na funkciu dáva do veľkej miery aj to, ako tí ľudia žili a pracovali po roku 1989. Či majú politické skúsenosti, dobré väzby na zahraničných politikov. Zužovať veci na symboly je veľmi málo. Každý má plusy aj mínusy. Ľudia sa nejako rozhodnú.

Takže toto bude vaša stratégia, ak niekto upozorní na postoj k nežnej revolúcii? Budete upozorňovať na to, že váš kandidát je mladý a skúsený?

Nemyslím si, že je to stratégia. Je to prirodzené očakávanie. Myslíte si, že si niekto vystačí na funkciu prezidenta s tým, že bol v novembri 1989 na tribúne, že je to dostatočná kvalifikácia. Treba sa pozrieť na toho človeka, aké má kontakty, aké má skúsenosti a určite aj to, v akom je veku, a to by malo byť rozhodujúce.

Čí nápad boli videá, kde sa rozprávate s Robertom Ficom?

Povedali sme si, že si sadneme a budeme sa rozprávať na nejaké témy, aby mohol v pokoji, nie pod tlakom novinára, odpovedať na niektoré otázky. Toto sme nahrali a robíme z toho malé videá. Bol to môj nápad.

Kto všetko sa podieľa na kampani Roberta Fica?

Ľudia zo strany Smer a z agentúry Up Town.

Máte aj nejakú pomoc zo zahraničia?

Nie.

Vôbec? Kampaň má totiž podľa expertov anglosaské črty.

Nie. Dovolím si povedať, že kampane Smeru v rokoch 2006,2010 a 2012 boli efektívne a určité skúsenosti mám. Ak v tom niekto nájde anglosaské črty, je to možné. Aj ja som človek, ktorý sa o tieto veci zaujíma, študuje literatúru a sleduje veci vo svete. Nepriame vplyvy určite môžu nejaké byť, ale určite nemáme žiadnych zahraničných poradcov.

A čo boli tie nepriame vplyvy?

Istú časť života som robil v reklame. Netvrdím, že sa dajú mechanicky prenášať princípy komerčnej reklamy do politiky, ale určitá skúsenosť tu je. Dlhé roky som nebol politikom, ale hovorca Smeru a šéf tlačového oddelenia, aj tam som získal skúsenosti, ako sa komunikuje.

Takže ste neboli nikde v zahraničí na stáži...

Nie.

S akým balíkom peňazí pracujete?

S takým, aký nakoniec bude použitý.

To nie je odpoveď...

Aj toto je strategická informácia. Kampaň Roberta Fica bude financovaná výhradne zo zdrojov strany Smer. Žiadny sponzor tam nebude.

Hovoríme o státisícoch?

K použitým prostriedkom sa vyjadríme po skončení kampane. Zatiaľ sme určite neminuli viac, ako kandidáti, ktorí nastúpili s kampaňou ešte minulé leto. To je všetko, čo na túto otázku odpoviem.

Raz sa zákon zmení a tieto informácie už budete musieť zverejňovať...

Po skončení kampane tieto informácie zverejníme.

Niektorí analytici už dnes hovoria, že kampaň Roberta Fica je prepálená...

Vždy sa vyrojí množstvo odborníkov, ktorí bez znalosti stratégie daného politika majú okamžite názor, či niečo je, alebo nie je prepálené. Ja by som bol opatrný v takomto posudzovaní. U nás sa často vyzdvihujú kreatívne veci, ktoré však nemusia fungovať. To je napríklad kreatívny bilbord, ktorý urobili ľudia, čo chystali kampaň Smeru v roku 2002. To je typ kampane, ktorá vzbudila pozornosť, ale nebola efektívna. Keď sme robili kampaň my, mohla byť pre niekoho nudná, ale rozhodne bola efektívna.

Vaša kampaň však musí byť iná, keďže váš kandidát je premiér. Asi hľadáte spôsob, ako dosiahnuť, aby ho v konečnom dôsledku nebolo priveľa.

Možno sú kúzelníci, ktorí dokážu robiť účinnú neviditeľnú reklamu. Ja taký kúzelník nie som.

Obávate sa, že v druhom kole sa všetci spoja proti Ficovi?

Myslím si, že to nie je možné napriek tomu, že si to všetci zbožne želajú. Robert Fico nepolarizuje spoločnosť tak, ako Vladimír Mečiar. Je plne akceptovaný v zahraničí aj doma. Nie je tu situácia, že by ľudia podľahli myšlienke, poďme zachraňovať štát. Ľuďom nebude stačiť v druhom kole len to, že tam je človek, ktorý sa nevolá Robert Fico. Keď to zoberiem objektívne, nikto z tých pätnástich neponúka takú komplexnosť pripravenosti na pozíciu prezidenta, ako Robert Fico.

Ako čítať vyjadrenie, že otázka kontinuity v Smere je už vyriešená?

Existuje niekoľko osôb, ktoré by z hľadiska schopností a skúseností mohli zastávať post premiéra a ten bude mať podporu ostatných. V tomto bode to nie je postavené na tom, že niekto má takúto ambíciu, ale na tom, že je najlepšie pripravený a ostatní mu dajú podporu. To kolektívne sa stane ešte dôležitejším ako doteraz. Robert Fico ako veľmi silná individualita vytvoril Smer a on aj spôsobil do veľkej miery, že je to partia, ktorá drží pokope. Ak by sa to zmenilo, nástupca Roberta Fica by s ním bol porovnávaný a určite nebude mať hneď na začiatku rovnakú autoritu a mieru skúseností, ako má on ako dvojnásobný premiér. O to viac sa bude musieť oprieť o tú smerácku partiu. Všetci sme pripravení tomu človeku pomáhať a byť jeho tímom.

Ak by sa Robert Fico stal prezidentom, jedna zo špekulácií hovorí, že vy by ste sa stali predsedom parlamentu...

Určite v akejkoľvek sa ocitnem situácii, budem podporovať toho človeka, ktorý bude viesť Smer a vládu.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.