StoryEditor

Nová dominanta Bratislavy mala vyriešiť kolaps. Takto vyzerá dnes

03.09.2015, 12:25
Autor:
TASRTASR

Most Apollo za účasti verejnosti a hostí slávnostne otvorili 4. septembra v roku 2005. Pre motoristov a linky MHD bol sprístupnený o deň neskôr, takisto na druhý deň boli sprístupnené aj lávky pre cyklistov a chodcov.

Touto modernou dominantou hlavného mesta v súčasnosti denne prejde zhruba 47.000 vozidiel. Dnes už nezameniteľná súčasť bratislavskej panorámy nesie meno podľa rafinérie Apollo, ktorú v roku 1944 zbombardovali Američania.

História mosta siaha až do roku 1976, kedy bol plán jeho výstavby zahrnutý do Smerného územného plánu mesta Bratislavy. Dlho však nebolo rozhodnuté o dopravnej koncepcii tohto premostenia. Až v roku 1999 sa definitívne rozhodlo, že most Apollo bude tzv. cestný mestský most.

Nevyhnutnosť nového premostenia v hlavnom meste potvrdil prieskum dopravnej situácie a prognózy dopravných tokov na bratislavských komunikáciách v rokoch 2005 až 2035. Podľa expertov by nezrealizovaná výstavba mosta spôsobila neúnosnú dopravnú situáciu s preťaženosťou ciest, kolapsami na križovatkách, častejšou nehodovosťou či zvýšením exhalátov a hluku.

Most Apollo bol navrhnutý s cieľom posilniť kapacitu cestných prepojení ponad Dunaj a odbremeniť výrazne preťaženú dopravu na ostatných mostoch, najmä na vtedajšom Starom a Prístavnom moste, medzi ktorými je umiestnený.

Základný stavebný kameň položili 17. decembra 2002 a stavebné práce sa začali 2. februára v roku 2003. Raritnou technickou udalosťou a zároveň divadlom pre ľudí bolo otáčanie konštrukcie mosta a podpornej konštrukcie krížom cez rieku pomocou plávajúcich pontónov.

Piaty bratislavský most okrem iného skvalitnil spojenie Petržalky s Ružinovom, trasovanie MHD a vytvoril tiež podmienky na rozvoj okolitého územia. Je príťažlivým objektom v panoráme hlavného mesta svojím tvarovým riešením, farebnosťou použitých materiálov a po zotmení efektným osvetlením.

Toto ojedinelé inžinierske stavebné dielo zaujalo i odbornú verejnosť v zahraničí. Za vysokú architektonickú a úžitkovú hodnotu projektu, citlivé osadenie vzhľadom na ekológiu a za technológiu montáže a otočenie hlavného mostného poľa získal most Apollo cenu európskej Asociácie oceľových konštrukcií (2005) aj prestížnu cenu Americkej spoločnosti pre technické inžinierstvo OPAL Awards (2006).

01 - Modified: 2007-09-09 11:58:00 - Feat.: 0 - Title: Násilník obeť porezal nožom, liečiť sa bude tri týždne
01 - Modified: 2024-04-05 10:29:45 - Feat.: - Title: Rušný prístav v Baltimore sa môže po tragickom zrútení mosta čiastočne otvoriť do konca apríla 02 - Modified: 2024-03-31 06:25:00 - Feat.: - Title: Vodné žeriavy aj zvyšky ocele. USA začali odstraňovať trosky mosta v Baltimore, prístav je blokovaný 03 - Modified: 2024-03-28 22:03:34 - Feat.: - Title: Štát Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov. Bývala na ňom hustá premávka 04 - Modified: 2024-03-26 11:52:28 - Feat.: - Title: V Baltimore sa zrútil most, do ktorého vrazila loď. Z vody zachránili dvoch ľudí, jeden je vo vážnom stave 05 - Modified: 2024-01-26 23:12:31 - Feat.: - Title: Pri kľúčovej diaľnici D1 sa rozpadá most. Štát ho opraví, no za cenu komplikácií
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
26. apríl 2024 17:54