StoryEditor

Zmeňte pracovný čas úradníkom. Nech nekávičkujú

14.11.2013, 23:45
Diskusia HNClubu.

Peter Vavro, šéfredaktor Hospodárskych novín

Kedy budeme mať štátnu správu, ktorú všetci chceme? Kedy budú mať ľudia všetko na jednom mieste, v jednom centre?

Róbert Kaliňák: Verím, že už na budúci rok budeme môcť diskutovať o zákone a presnom stanovení hraníc politických nominácií. Začiatkom roka 2015 by už mali byť vybudované všetky klientske centrá na Slovensku. Pre podnikateľov je zaujímavé, že už nebudeme viazať agendu k trvalému pobytu. Budú môcť využiť najbližšie centrum, ktoré im reforma poskytne.

Ivan Lužica, partner v spoločnosti Deloitte

Plánujete v rámci reformy urobiť opatrenia, ktoré budú lepšie hodnotiť ľudí?

Róbert Kaliňák: V úvode robíme štrukturálnu zmenu, a potom si nastavíme, kde budeme potrebovať pomoc. Budeme riešiť, kedy ľudia najviac žiadajú, aby sme boli pripravení.

Ján Buocik, zástupca starostu mestskej časti Bratislava-Ružinov

Jedným z cieľov reformy je aj zlepšenie služieb pre občana. S naším odborovým zväzom sme vyjednali pred časom predĺženie pracovného času z 37,5 hodiny do týždňa na 40. Potom prišla nová vláda a pán minister aj vy ste podpísali kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa, ktorá pracovný čas úradníkov opäť znížila na 37,5 hodiny. Výsledkom toho je, že ste občanov obrali o desať hodín práce do mesiaca, ktorú mohol pre nich úradník spraviť.

Róbert Kaliňák:Neviem, či ste merali výkon zamestnancov, ale dávať do priamej úmery dĺžku ich pracovného času s výkonnosťou, je nezmysel. Určite sme vám nepodsekli nohy. Spájať odborný výkon s odborárskym vyjednávaním – to je nepochopením veci. Urobte si analýzu, kedy potrebujete úradníkov. Potom nezačínajte o ôsmej hodine ráno, v čase, keď tam nikto nechodí, pričom do jedenástej sa len kávičkuje. Nastavte im pracovný čas na dvanástu hodinu a nech sú tam do ôsmej hodiny večer.

Milan Gavorník, primátor Leopoldova:Súhlasím s ministrom. Pán Buocik, miešate hrušky s jablkami. Je to výlučne na vás, ako si to zorganizujete.

Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Ako by sa mala vyriešiť praktická záležitosť odpolitizovania štátnej správy a jej sprofesionalizovania? Podľa čoho sa bude určovať, ktorí úradníci sú správni a mali by zostať? Budú to tí, ktorí pracovali za éry modrých či za éry červených?

Róbert Kaliňák: Chceme nastaviť presnú definíciu, vďaka ktorej budeme vedieť, či ide alebo nejde o politické miesto. Okrem toho, spodní úradníci nebývajú menení. Máme šéfov sekcií, ktorí prežili trinástich ministrov. Čiže nad týmto sa nezamýšľam. My musíme zadeliť, kde sú politické nominácie a kde nie sú, a potom sa môžeme baviť o definitíve. Samozrejme, to však neznamená, že nie sú neodvolateľní.

Ľubomír Plai: Na to, aby sme mohli úspešne vytýčiť mantinely, potrebujeme nový ústavný zákon. Aby sme ho získali, treba vytvoriť dohodu cez celé politické spektrum. A to, samozrejme, nie je jednoduché. Súhlasím, že hlavný problém tu je ten, kto v systéme zostane a kto z neho vypadne. Každý manažér však vie, že dobrých ľudí by sa zbaviť nemal. Robiť musíte so zamestnancami, ktorých máte. To je aj prvý predpoklad, vďaka ktorému môžeme napredovať. Potom sa musíte orientovať na manažérske kompetencie, ktoré rýchlo identifikujú potenciál ľudí a veľmi rýchlo rozlíšia, s kým môžete počítať a kto má aký potenciál.

Miroslav Beblavý: Definitíva bez hĺbkovej reformy štátnej služby je katastrofa. Nie je to poznatok – dobrým príkladom je Grécko. To má veľmi dobrý funkčný systém definitívy. Vyhodiť tu úradníka sa nedá, a to ani v krachujúcej krajine. Čo sa tu však stalo? Každá vláda, ktorá prišla, natiahla do štátnej služby svojich ľudí a starých vyhodiť nemohla. Štátna správa teda narastala, a kam to celé dospelo, všetci veľmi dobre vieme.

Miroslav Králik, predseda Slovensko-srbskej obchodnej komory

Pán minister Kaliňák, vymysleli ste obrovský projekt, ktorý bude mať okrem iného aj mentálne dôsledky. Meníte totiž rozmýšľanie ľudí. Ako budete kontrolovať situáciu, keď občania odmietnu vašu reformu. Ako budete reagovať, keď vaša vízia bude mať trhliny alebo nedostatky?

Róbert Kaliňák:Vždy prichádzajú komplikácie. Než prebyrokratizovaný systém rozbehnete, môže mať určité problémy, a tie treba preskákať. My neumiestňujeme na trhu nový produkt, o ktorý môže alebo nemusí mať občan záujem. Pokiaľ si bude potrebovať vybaviť nejakú vec, bude ju riešiť cez systém, ktorý je nastavený. Občan tu nemá možnosť voľby. Viem, čo budeme robiť v prípade, keď to nebude fungovať. Spolu s klientskymi centrami zavádzame call centrá, na ktoré sa môžu občania obrátiť. Na každom klientskom centre bude navyše kontrolór, ktorý bude riešiť konfliktné situácie.

Top výroky

Róbert Kaliňák, minister vnútra

Najväčšia prezamestnanosť je na vysokých školách. Naopak, najefektívnejšie funguje Najvyšší kontrolný úrad, kde na jedného nadriadeného pripadá 9,4 zamestnanca. Máme aj špecialitku – Úrad pre ochranu osobných údajov. Tu na jedného nadriadeného pripadá 1,1 percenta podriadených.

Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS), poslanec NR SR

Rizikom reformy je aj samotná osoba jej gestora – ministra Kaliňáka. Demonštruje totiž nadštandardný záujem o presadzovanie reformy. Zároveň to aj hovorí o tom, ako tento obrovský kolos bude vyzerať, keď príde iný minister. Príkladom je zákon o verejnom obstarávaní. Keby som aj veril, že pod bedlivým okom ministra Kaliňáka to bude fungovať lepšie, otázka je, ako to bude fungovať pod priemerným ministrom vnútra s priemerným záujmom o reformu.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
25. apríl 2024 06:43