Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.08.2012, 00:00

Smer udrel na trh s bilbordmi

Podpredsedníčka parlamentu Renáta Zmajkovičová chce zakázať reklamu pri cestách.

Bilbordové spoločnosti smerujú k zániku. Vďaka návrhu podpredsedníčky parlamentu Renáty Zmajkovičovej (Smer-SD), ktorá presadzuje zákaz bilbordov vo vzdialenosti menšej ako 250 metrov od ciest, a to dokonca aj v mestách. „Pre niektoré spoločnosti to môže byť likvidačné,“ hovorí spolumajiteľ Rabaka reklamné panely Róbert Helcmanovský.

„Vonkajšia reklama by pravdepodobne úplne zanikla, pretože 250 metrov od cesty väčšinou bilbordy nebývajú ani mimo miest a už vôbec nie v nich, kde je takáto vzdialenosť nemožná,“ hovorí Stanislav Marek z Gravis Media.

Inzerenti môžu prejsť inde
Ak sa podľa marketingového odborníka Mariana Timorackého bilbordový trh takto obmedzí, inzerenti môžu prejsť do iných typov médií: „To nás však potom bude zasa ešte viac v televízii otravovať reklama počas filmov.“ Výdavky na bilbordy či megabordy dosiahli na Slovensku v roku 2011 zhruba 77 miliónov eur.
Koľko z týchto peňazí by mohlo prejsť do iných typov médií, odborníci odhadnúť nevedeli. Koľko bilbordov by malo zmiznúť, zatiaľ nemá spočítané ani Zmajkovičová.

Nové pravidlá by mali začať platiť od januára budúceho roka. Parlament sa návrhom bude zaoberať na septembrovej schôdzi.

HN/P.Funtál

Všetky cesty
S bilbordovými spoločnosťami vraj Zmajkovičová rokovala. „Povedali, že chcú byť súčinné pri tvorbe zákona. Poukázali na prípad Česka, kde v zákone zostali len diaľnice a rýchlostné cesty.“ Tvrdí však, že ona podobný ústupok neurobí a náš zákon sa bude vzťahovať na všetky druhy ciest.

Podpredsedníčka parlamentu chce novelou zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a odstrániť devastáciu krajiny vonkajšou reklamou. „Občania nechcú mať takéto Slovensko, chcú odstrániť vizuálny smog, ktorý je všade okolo nás.“ Tvrdí, že potreba obmedzenia bilbordov prišla na základe spoločenskej objednávky.
Bilbordové spoločnosti budú mať na odstránenie plôch dvojročnú lehotu. Ak ich neodstráni, urobí to správca cesty na ich náklady. Majiteľom bilbordov, ktorí ich neodstránia, budú hroziť sankcie. Aké budú, Zmajkovičová tají. „Analyzujem to, preto vám to nepoviem.“

Štát a samosprávy stratia
Helcmanský hovorí, že Zmajkovičová zmenou nič nedosiahne. „Je to úplná hlúposť. Potom nebudeme mať na Slovensku bilbordy, ale trikrát toľko megabordov.“ Upozorňuje tiež, že štát a samosprávy by zmenou prišli o príjmy z poplatkov za umiestnenie bilbordov. „Bude mať zmysel iba ak pani Zmajkovičová zaplatí tento výpadok príjmov štátnej kasy a samospráv,“ hovorí Helcmanský s tým, že ak zmena prejde, pôjde podľa neho o diskrimináciu slobodného podnikania. Kritický je aj Timoracký. „Ak prijmeme tézu, že reklama by mala plniť informačnú funkciu a je to služba občanovi, tak keď ju týmto spôsobom de facto zlikvidujeme, obmedzujeme právo spotrebiteľa na informácie.“

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.