StoryEditor

Víťaz volieb mal lepší online marketing

07.11.2012, 23:00

Novozvolený prezident dokázal podľa neho v rámci kampane efektívnejšie využiť možnosti sociálnych sietí, než súper Romney.

Kto mal lepšiu kampaň – Obama alebo Romney?
Kampaň oboch kandidátov bola dôkladne premyslená, na oboch stranách pôsobili obrovské tímy ľudí, ktorí oslovovali konkrétne cieľové skupiny v konkrétnych štátoch. Kým na Slovensku je kampaň plošná, v USA sa volebné štáby sústredia len na tie štáty, ktoré sú nerozhodnuté, kde sú sily vyrovnané a kde je šanca vyhrať. Napríklad v Kalifornii neprebiehala žiadna kampaň – v tomto tradične prodemokratickom štáte by bola pre obe strany plytvaním zdrojov a energie.

Vyhral však Obama. V čom bola jeho kampaň lepšia?
Obama bol schopný do tímu angažovať mladých, inovatívnych ľudí, ktorí majú novátorský prístup a sú silní na sociálnych sieťach a v online marketingu. Zreteľne to je vidieť na jeho kampani – Obamove tvíty mali dvadsaťkrát viac odberateľov ako Romneyho, stránka Obamu na Facebooku mala dvakrát viac lajkov ako Romneyho.

Prečo?
Romney má konzervatívnejšiu voličskú základňu. Má viac voličov z vidieka, z konzervatívnych kruhov, ktoré nepoužívajú v takej miere sociálne siete a moderné komunikačné prostriedky. Obama mal podporu najmä vo veľkých mestách, na univerzitách, v samotnom Silicon Valley.

Sociálne siete pomohli Obamovi vyhrať voľby už pred štyrmi rokmi. Nepoučil sa Romney z chýb svojho predchodcu?
Romney najal marketingové spoločnosti, ktoré mu pomohli ten deficit zmenšiť, ale nedokázal pritiahnuť tých najschopnejších. Obamov tím bol opäť o krok vpredu. Dokázal oveľa efektívnejšie využiť nový fenomén v kampani – spracovávanie a analyzovanie obrovského množstva dát, na základe ktorých modelovali rôzne typy voličov a následne hľadali spôsoby, ako ich najlepšie osloviť a doručiť im potrebné posolstvo.

Kto bol mozgom kampane?
Z toho tímu by som spomenul práve pozíciu hlavného výskumníka, ktorú obsadil Rayid Ghani. Jeho úlohou bolo zbierať, spracovať a analyzovať dáta, aby bolo na ich základe možné spoznať návyky, premýšľanie či sny jednotlivých skupín voličov a pripraviť pre nich špecifické posolstvá.

Akú úlohu zohrali v kampani peniaze?
Išlo o najdrahšiu kampaň v histórii USA, odhaduje sa, že Romney vyzbieral približne 970 miliónov a Obama 930 miliónov dolárov. Celkové náklady však presiahli 6 miliárd dolárov. Nie všetky výdavky totiž išli cez volebné tímy, mnohé združenia a nadácie zbierajú peniaze a lobujú za konkrétnu otázku, ktorá by nemala byť spojená s kandidátom, ale v praxi sa to, samozrejme, nedá striktne odlíšiť – niektoré otázky sú bližšie Romneymu a niektoré Obamovi. Toto bol tiež nový jav v americkej volebnej kampani. A Obama bol opäť silnejší na internete – sociálne siete využil aj na získavanie finančnej podpory. Kým demokrati vyzbierali online 57 percent z celkových zdrojov, republikáni len 34 percent. Vplyv drobných donorov opäť vzrástol.

Kto je Róbert Vass
Od roku 2008 je generálnym tajomníkom Slovenskej atlantickej komisie, keď svoju pozíciu vlani obhájil. Ide o rešpektovanú mimovládku doma aj v zahraničí. Stala sa exkluzívnym členom medzinárodnej Asociácie atlantickej zmluvy za SR. Vass stojí za viacerými projektmi zameranými na zahraničnú politiku, euroatlantickú integráciu či medzinárodnú bezpečnosť. V roku 2006 založil tradíciu medzinárodného bezpečnostného fóra GLOBSEC.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
19. apríl 2024 17:59