Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.07.2012, 00:00

Glváč odmietol platiť, Allianz pripustil lacnejšie poistenie

Škandál na obrane. Poistenie vojenských áut je predražené o milióny eur, tvrdí minister.

Martin Glváč. Foto: TASR/Martin Baumann
Zdroj: TASR/Martin Baumann
Poistenie áut ministerstva obrany môže zlacnieť. Štát poistku pre takmer 6- tisíc vozidiel na nasledujúce štyri roky pôvodne vysúťažil za deväť miliónov eur. „Sme ochotní rokovať o prípadných zmenách a úpravách podmienok poistných zmlúv,“ povedala hovorkyňa poisťovne Allianz Lucia Muthová, ktorá súťaž vyhrala. Konečnú sumu včera kritizoval minister obrany Martin Glváč. Ten tvrdí, že poistenie sa dalo obstarať o štyri milióny lacnejšie.

Pôvodnú sumu sa preto poisťovni zaplatiť nechystá: „Urobím všetky kroky, aby k plneniu tejto zmluvy tak, ako je podpísaná neprišlo.“

Do súťaže na poistenie áut sa zapojili len dvaja uchádzači - Allianz a Kooperativa. Allianz pri svojej ponuke podľa údajov ministerstva cenu poistenia pre štát v porovnaní s bežne ponúkanou znížil. Kooperativa ju ale naproti tomu zvýšila, čím otvorila Allianzu cestu k víťazstvu. „Zvádza ma to k všelijakým špekuláciám. Keďže som ale právnik, vážim slová. Ale aj ja sa pýtam, prečo dávala takúto sumu. Či náhodou nebol zámer, aby mohli konať v zhode,“ pripustil Glváč.

Hovorkyňa Kooperativy Erika Barkolová považuje až dvojnásobné navýšenie ceny, s ktorou sa poisťovňa prihlásila do súťaže za „štandardné pre tento druh poisťovaného rizika“.

Glváč tvrdí, že uchádzači boli v tendri len dvaja, pretože podmienky verejného obstarávania boli diskriminačné.

Spolupráca poisťovní
Allianz a Kooperativa v minulosti pre rezort obrany napríklad spolupoisťovali zodpovednosť za škodu spôsobenú prevádzkou letiska Sliač. Vtedy si rozdelili takmer 550-tisíc eur.

Allianz poisťuje autá ministerstva obrany už od roku 2008. V minulosti rovnako tak vyhral tender aj na poisťovanie áut ministerstva vnútra. Od tohto ministerstva za to ročne zinkasuje 1,7 milióna eur.


Ruky dávajú preč
Politickú zodpovednosť za tender podľa Glváča nesú exminister Ľubomír Galko aj expremiérka Iveta Radičová, ktorá po odvolaní Galka rezort dočasne viedla. Galka dáva ruky od tendra preč: „Zmluva bola podpísaná v čase, keď rezort štyri mesiace viedla Iveta Radičová.“

Expremiérka zasa tvrdí, že povolila spustiť len proces verejného obstarávania, aby autá mohli v budúcnosti jazdiť. S podpisom zmluvy sa malo už ale čakať až na nového ministra. „Pre podpisovanie zmlúv platil až do nástupu nového ministra môj rozkaz žiadne zmluvy nepodpisovať,“ hovorí Radičová. Bývalý riaditeľ úradu pre investície ministerstva obrany Pavol Líška sa bráni tým, že zmluvu podpísal, pretože mu to vyplývalo zo zákona. „Obstarávateľ musí s víťazným uchádzačom podpísať po uzatvorení verejného obstarávanie bezodkladne.“ 

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.