Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.06.2021, 10:03 Aktualizované dňa 25.06.2021 o 17:15

Kontrolóri spochybňujú nákup stíhačiek F-16: Je ich zbytočne veľa a náš priemysel prišiel o miliardy

  • Najvyšší kontrolný úrad tvrdí, že rezort obrany nedokázal preukázať nižšie náklady lietadiel F-16 oproti švédskym strojom JAS-39 Gripen.
  • Problémom je aj celkový ročný nálet. Ten je podľa NKÚ na úrovni menej ako 50-tich percent obstaranej kapacity stíhačiek F-16.
  • Rezort obrany zároveň nepreukázal opodstatnenosť nákupu všetkých 14 stíhacích lietadiel F-16, v dôsledku čoho NKÚ odporúča prehodnotiť počet obstarávaných strojov.
  • NKÚ tiež tvrdí, že vybraná obmena taktického letectva nemusela byť najefektívnejším riešením.
  • Kritizuje tiež absenciu kompenzačných programov ako napríklad investície do zbrojného priemyslu či zabezpečenie subdodávateľských vzťahov, vďaka čomu by mohla byť ekonomika podporená sumou až do výšky obstarávacej ceny lietadiel, teda do 1,9 miliardy eur.

História slovenských stíhačiek je jedna veľká tragédia. K 24 kusom MiG prišla slovenská republika v rámci deblokácie ruského trhu v polovici deväťdesiatych rokov.

No už v roku 2004, po vstupe do NATO bolo jasné, že ich využívanie na ochranu vzdušného priestoru jednoducho nebude stačiť. Stroje boli kazové a často trávili viac času v servise ako v prevádzke.

​Dôkazom sú aj roky 2013 až 2017, keď priemerne dve z troch lietadiel neboli v prevádzkyschopnom stave.

Situácia sa zhoršila najmä po tom, čo v roku 2017 kvalitatívne požiadavky NATO voči Slovenku výrazne stúpli. Aj to bol dôvod, prečo sa rok na to rozhodol Dankov rezort pod vedením Petra Gajdoša pre obstaranie nových lietadiel.

Variantov bolo viac. Smerácky exminister Martin Glváč mal už dohodnutý prenájom švédskych Gripenov, no podpis zmluvy nechal na svojho nástupcu Gajdoša, nominanta SNS. Tomu sa to zdalo nevýhodné a so Švédmi napokon rokoval namiesto prenájmu o kúpe.

Podľa kuloárnych informácií, ktorým dával váhu aj švédsky vojenský atašé, konečná ponuka za 14 stíhačiek bola vo výške 1,1 miliardy eur. Finálny verdikt však padol pri slávnostnom podpísaní zmluvy medzi šéfom obrany a viceprezidentkou spoločnosti Lockheed Martin Anou Wugofski koncom roka 2018.

„Zavŕšili sme proces obstarania nových stíhacích lietadiel. Slovenská republika ukončí ochranu vzdušného priestoru lietadlami MiG-29 a nakúpi lietadlá F-16, najmodernejšiu verziu. Slovensko podpísalo dokumenty, na základe ktorých nakúpi 12 jednomiestnych a dve dvojmiestne, ktoré budú slúžiť na výcvik,“ oznámil vtedajší premiér Peter Pellegrini zo Smeru-SD, ktorý bol osobne pri podpise kontraktu.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 75% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.