StoryEditor

Na Tupolevoch vidia piloti rôzne chyby

13.04.2010, 00:00

Lietadlo typu Tupolev Tu-154 nepatrí medzi špičkové stroje, z hľadiska počtu katastrof patrí medzi lepší podpriemer. "Tučko", ako tento typ nazývajú odborníci, však poskytuje pomerne vysoký štandard z hľadiska rýchlosti, komfortu alebo letových vlastností, napríklad nízkou hlučnosťou v kabíne. "Ibaže je to veľmi ťažký a neekonomický typ s vysokou vonkajšou hlučnosťou," zhodnotil letecký expert a pilot Peter Švec skôr negatívnu stránku typu lietadla, v ktorom vyhasli životy poľskej elity.

Typu Tupolev je aj slovenský vládny špeciál. "Lietadlo pri spĺňaní servisných a technických podmienok patrí medzi jedno z najspoľahlivejších," hovorí Ľudmila Staňová z Komunikačného odboru ministerstva vnútra. Švec však hovorí, že menšie vyspelé krajiny používajú na prepravu ústavných činiteľov skôr ľahšie lietadlá. Ide podľa neho o salónne prúdové lietadlá, často s vyšším doletom, ale so vzletovou váhou na úrovni pätiny až štvrtiny v porovnaní s Tu-154.

"Tučka" ruskej výroby využíva pri letoch do zahraničia najmä hlava štátu Ivan Gašparovič, ale aj premiér Robert Fico. Letecký útvar ministerstva má v súčasnosti dve lietadlá typu TU 154M. Jedno z nich má už generálnu opravu za sebou, druhé kontrola ešte len čaká. Modernizácia leteckého parku závisí podľa Staňovej od možnosti rozpočtu a rozhoduje o ňom vláda.

Hovorca prezidenta Marek Trubač Tupolevy oceňuje. "Lietadlá sú spoľahlivé, nemáme žiadny strach pri lietaní," povedal za Prezidentský palác. Podľa neho je nepísaným pravidlom, že traja najvyšší ústavní činitelia si koordinujú svoje zahraničné cesty -- na Slovensku má zostať vždy minimálne jeden z nich. Gašparovič, šéf parlamentu Pavol Paška a premiér Fico by sa naraz v jednom lietadle spolu ocitnúť nemali.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
23. apríl 2024 20:13