Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook

Zázraky na počkanie a neskutočné do troch dní. Aj tak by sa dali pomenovať niektoré z predvolebných sľubov. Určitou dávkou populizmu je okorenený volebný program takmer každej politickej strany. HN takéto perly politických programov vybrali a nechali posúdiť odborníkom, ktorá zo strán sa môže pochváliť titulom najpopulistickejšia ponuka pre voliča.


Trinásta komnata
Porota v zložení ekonóm, sociológ a politológ sa zhodla, že najhorším populistickým sľubom je trinásty dôchodok, objavujúci sa na bilbordoch dnes najsilnejšej vládnej strany Smer-SD. "Výrazne zhoršuje stabilitu verejných financií,“ zhodnotil ekonomický analytik Ineka Peter Goliaš.

Nie je to populistický sľub, bráni stranu poslankyňa Jana Vaľová. "Trinásty dôchodok určite bude, podobne ako bol vianočný príspevok. Naši finančníci vedia, kde na to vziať, sľub dala do programu pani ministerka Tomanová, pracuje na tom ministerstvo práce,“ argumentuje.

Sľuby, chyby
Výherca našej ankety, strana Smer, tak riskuje, že týmto sľubom sklame svojich voličov. Prečo? "Je to podobný sľub ako boli kedysi Dzurindove dvojnásobné platy,“ hovorí politológ Ivan Rončák.

Politik, ktorý niečo takéto sľúbi, po voľbách síce môže kľučkovať a nachádzať výhovorky, prečo svoj sľub nesplní, ale volič to môže podľa Rončáka považovať za zradu. "V prípade tohto sľubu môže argumentovať tým, že nehovoril o rovnocennom dôchodku, ale časť voličov to bude vnímať tak, že strana Smer ich oklamala,“ varuje politológ.
Druhé miesto v rebríčku si vyslúžil bývalý podpredseda koaličnej ĽS-HZDS a zakladateľ vlastnej novej strany Azen Milan Urbáni. Ten sľubuje 300-tisíc pracovných miest. Tento záväzok vzbudzuje podľa Goliaša nereálne očakávanie. Jeho tvorca si to však nemyslí. "Čo povieme, to aj zrealizujeme,“ bráni sa Urbáni. Pracovných príležitostí je podľa neho na Slovensku neúrekom, sľubovaný počet miest chce zabezpečiť v horizonte piatich rokov.

Plné lesy práce
"Máme zanesené lesy, špinavé, keby sa vyčistili a všetko by sa použilo na štiepku ako palivo, robota sa nájde na dvadsať rokov. Je tu kopu konkrétnych projektov, kde treba tých ľudí zamestnať. Diverzifikovať náš priemysel,“ hovorí Urbáni. A varuje - mali by sme viac myslieť na dostupné pracovné sily, Rómov. Inak nám podľa neho hrozí, že o pár rokov budeme musieť robotníkov dovážať.

Trinásty dôchodok, práca pre všetkých či dovolenkové poukážky. Takéto "záväzky“ strán prezrádzajú, na akú cieľovú skupinu sa politici obracajú. Zvoliť tú správnu stratégiu na voliča musia strany aj podľa toho, v akej životnej etape sa nachádzajú. "V prípade strán, ktoré na politickej scéne fungujú už dlhší čas, sú sľuby orientované do vnútra na elektorát danej strany,“ vysvetľuje sociológ Martin Slosiarik z agentúry Focus.

Strana sa stará...
Pri takýchto stranách majú takéto sľuby u potenciálnych voličov vyvolať presvedčenie, že strana sa stará, záleží jej na jej voličoch a na tom ako budú žiť. V prípade nových strán sú sľuby podľa sociológa orientované širšie. "Pretože ich cieľom je presvedčiť voličov iných strán, nevoličov a nerozhodnutých o tom, že ich prístup k riešeniu spoločenských problémov je lepší než v iných stranách,“ dodáva Slosiarik.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.