StoryEditor

Nehody zníži lepšia údržba špinavých ciest

22.03.2011, 23:00

Najčastejšími príčinami nehôd sú podľa neho nesprávny spôsob jazdy či rýchlosť. Avšak aj nekvalitné slovenské cesty, ktoré ohrozujú šoférov, tvrdí Kasanický.

Čo je najčastejšou príčinou nehôd?
Vo všeobecnosti najčastejšími príčinami sú nesprávny smer a spôsob jazdy, patrí tam aj rýchlosť.

Môžu za havárie aj neudržiavané cesty?
Samozrejme, no ide o veľmi tenký právnický ľad, pretože vodič je okrem iného povinný prispôsobiť rýchlosť aj stavu a povahe vozovky. Jazdu musí prispôsobiť aj vtedy, ak sa hlási, že na určitom úseku cesty je napríklad nebezpečná poľadovica. Druhá vec je, ak je napríklad za zákrutou čistý ľad, pretože posýpaču došiel posýpací materiál. Vtedy závisí od právneho posúdenia, čo bolo príčinou nehody.

V zimnom období vzniká veľké množstvo výtlkov. Nakoľko sa podpisujú pod vznik nehôd?
Nikto to priamo nesleduje, no vo všeobecnosti možno povedať, že nerovnosť na vozovke spôsobuje nedostatočný kontakt pneumatiky s vozovkou, čím môže dôjsť k strate smerovej stability, predĺženiu brzdnej dráhy a podobne. Výtlky sú dôsledkom nekvalitných ciest. Nemáme predsa inú zimu ako v Nemecku alebo v Rakúsku, ale nekvalitnejšie cesty.

Policajné prezídium sa zaviazalo, že tento rok zníži počet nehôd o pätinu. Čo môže pomôcť k zníženiu nelichotivej štatistiky?
Pomôže aj lepšia údržba znečistených ciest. Zimný posyp máme ešte v júni, čo je katastrofa. Z takéhoto povrchu cesty, keď poprší, sa stáva mazľavé klzisko. Keby policajti dôsledne postihovali tých, čo znečisťujú cesty, myslím si, že nemalou mierou by sa podarilo znížiť počet nehôd.

Boli ste súčasťou expertnej skupiny, ktorú vytvorilo ministerstvo vnútra, ktorá by sa mala podieľať na príprave novely cestného zákona. Jedným z opatrení má byť vydávanie vodičských preukazov aj 17-ročným, ktorí budú musieť do plnoletosti jazdiť v sprievode skúseného šoféra. Čo je výhodou tohto opatrenia?
Nebudú mať klasický vodičský preukaz, ale vodičské oprávnenie na vedenie motorového vozidla za presne stanovených podmienok. Podmienky ustanoví vykonávacia vyhláška, ak novela prejde. Výhodou je, ako vyplýva zo štatistík vyspelých krajín, že takíto vodiči, než začnú naozaj jazdiť, sú už vyjazdení a zbytočne neriskujú. Podľa štatistík majú o 30 percent menej nehôd než šoféri, ktorí nejazdili so sprievodom.

Na slovenských cestách sa často stáva, že šoféri ignorujú chodcov stojacich na priechode. Ako sa dá tomu zabrániť?
Problémom je, ak chodci prechádzajú cez cestu, ako sa im zachce. Na druhej strane by som bol rád, keby to fungovalo ako v USA alebo v Rakúsku, že šoféri bez problémov umožnia chodcovi prejsť cez priechod.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
18. apríl 2024 14:38