StoryEditor

Oblečenie kupujte až po Vianociach

26.11.2009, 23:00
Obchody chystajú povianočné výpredaje šatstva, pri elektronike či autách na nižšie ceny nečakajte.

Ak chcete potešiť blízkych nejakým drahším darčekom, napríklad televízorom alebo počítačom - neváhajte. Smelo kúpte taký darček už na Vianoce. V prípade drahšej elektroniky ani bielej domácej techniky nemá zmysel čakať na povianočné výpredaje. Jej ceny by nemali výrazne klesnúť ani v priebehu budúceho roka.

Predajcovia si to už jednoducho nemôžu dovoliť. Podľa analytika agentúry Terno Ľubomíra Drahovského slovenskí obchodníci tento rok vo svojej cenovej politike museli siahnuť na dno, aby prilákali zákazníkov. "Elektroniku sa podľa môjho názoru oplatí kupovať pred Vianocami, pretože tlak tohto krízového roku a pokles predaja spôsobili také zníženie cien, že sa to oplatí. V povianočných výpredajoch neočakávam zmeny cien,“ hovorí Drahovský.

Naopak, ako vianočný darček sa veľmi neoplatí kupovať textil či športové potreby. "Čo sa týka textilu a oblečenia, oplatí sa počkať si na výpredajové akcie po Vianociach. To isté sa týka športového oblečenia a športového výstroja,“ tvrdí analytik Drahovský.

Lacnejšie už nebude
V porovnaní s minulým rokom ceny niektorých tovarov klesli až o 20 percent. Slovenskí predajcovia museli bojovať o zákazníka nielen s hospodárskou krízou, ale aj so zahraničnou konkurenciou. Podľa Drahovského je málo pravdepodobné, že by sa obchodníci snažili využiť predvianočnú nákupnú horúčku a udržiavali vyššie ceny. "Nemôžu, pretože predajcovia majú celoročné prepady a slovenský spotrebiteľ je veľmi citlivý aj na cenové ponuky v prihraničných oblastiach susedných štátov. Obchod na Slovensku musel dva kvartály zabojovať, aby vrátil vlnu cezhraničných nákupov naspäť k nám tými cenami, aké ponúkol.“

Predajcovia elektroniky sa počas celého roka snažili prilákať zákazníkov rôznymi akciami a zľavami. Pred Vianocami svoje aktivity v boji o spotrebiteľa ešte vystupňovali. Podľa hovorkyne spoločnosti Nay Laury Ondriašovej čakať s nákupom bielej a čiernej techniky sa neoplatí. "Keďže ceny elektroniky sú výhodné už teraz, nemá zmysel čakať s nákupom až na prípadný výpredaj, pretože je možné, že niektoré modely už nebudú k dispozícii,“ hovorí Ondriašová. "Navyše vplyvom krízy výrobcovia v tomto roku prispôsobujú výrobu dopytu a je možné, že ku koncu roka môže byť všeobecne nedostatok niektorých tovarov.“

Futbal urobí svoje
Analytik Drahovský s ňou súhlasí a dodáva, že najmenej sa oplatí čakať na zlacnenie televízorov. Podľa neho záujem o televízne prijímače budúci rok môže stúpať. "Budú dve silné motivačné aktivity - zimné olympijské hry a majstrovstvá sveta vo futbale, ktoré by mohli pomôcť predajú televíznych prijímačov všetkých druhov a foriem.“ Podľa Drahovského však cez tieto Vianoce bude záujem o špičkové drahé modely elektroniky oveľa menší, ako po minulé roky. "Dá sa predpokladať, že spotrebiteľ sa bude správať tak, že bude nakupovať technicky menej náročné produkty, ale za dobrú cenu. To je fenomén tohtoročných vianočných predajov.“

Prečítajte si aj:
Ozdoby a stromček zlacnejú neskôr

Kto chce ušetriť na vianočnej výzdobe, hračkách a sladkostiach, mohol by počkať až takmer do Vianoc. Momentálne sú totiž ceny na predvianočný tovar najvyššie. Keďže ide o sezónny tovar, niekoľko dní pred sviatkami sa dajú očakávať až polovičné zľavy. Obchodníci však kupujúcich upozorňujú, že je tu riziko, že pred Vianocami bude všetko vypredané.

Dôležité je prekonať krízu dôvery

Keď som pred niekoľkými rokmi začala s mediálnymi tréningami, slovo „kríza“ bolo synonymom „povinných“ simulácií neočakávaných udalostí vo firme. Spolu s manažmentmi firiem sme trénovali, ako sa zachovať v prípade požiaru či úrazu vo fabrike, masového výpadku energie či poplašnej správy o zlom stave banky.

Anketa: Ako ste pocítili dosahy krízy?

Zuzana Ďurinová, riaditeľka kúpeľov v Turčianskych Tepliciach 
Samozrejme, ako každý. Museli sme obmedziť náklady, rast miezd, rozvoj a investície. Ľudia začínajú šetriť, čo sa prejavuje najmä v našej sfére. Dotkla sa ma aj osobne, musím vynaložiť oveľa viac úsilia na prácu, čím sa mi znížil životný štandard a komfort, keďže nie je viac času na záľuby a oddych.

Poradňa

Doručenie výpovede
01 - Modified: 2003-09-02 00:20:34 - Feat.: 0 - Title: Klasické produkty už nestačia 02 - Modified: 2003-09-02 00:22:14 - Feat.: 0 - Title: R. Malatinec: O bohatých klientov sa záujem stupňuje 03 - Modified: 2003-09-02 00:35:18 - Feat.: 0 - Title: TEST: Mazda 2 1.4i 04 - Modified: 2003-09-02 00:39:22 - Feat.: 0 - Title: Kučera v tenisovom maratóne opäť neuspel 05 - Modified: 2003-09-02 00:43:35 - Feat.: 0 - Title: Kráľovná športu naďalej v americkej réžii
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
24. apríl 2024 08:57