Desaťtisíce eur alebo len niekoľko tisíc - sumy, ktoré sú kandidáti na županov ochotní minúť vo svojej kampani, sa rôznia. Zatiaľ najvyššiu sumu na volebnú kortešačku pred samosprávnymi voľbami 14. novembra je ochotný minúť kandidát SDKÚ-DS v Bratislavskom kraji Pavol Frešo. "Hrubý odhad nákladov na kampaň a informačné aktivity pred kampaňou máme 100-tisíc eur. Presne to bude zverejnené po skončení kampane,“ povedal HN Frešov asistent Peter Húska. Frešo začal ako jeden medzi prvými aj s bilbordovou propagáciou. Teraz ich má po Bratislavskom kraji dvesto kusov.
Komentár HN |
Keď politikovi volič nerozumie Jeden tvrdí, že všetko presadí, lebo je dobrý. Druhý sľubuje viac ihrísk. Tretí sa pýta, či to, čo chce on, chceme aj my. Všetci by sa však mali najskôr spýtať sami seba: Vedia ľudia vôbec, čo sa deje (resp. bude diať)? |
Najmä bratislavskí kandidáti rozbehli svoju kampaň aj napriek tomu, že sa ešte nezačala tá oficiálna. Veľa bilbordov po hlavnom meste má už aj nezávislý záujemca o kreslo župana Branislav Zahradník. Ten nám však až do našej uzávierky na otázky neodpovedal.
Bilbordy boli aj zmizli
Naopak, súčasný župan, nezávislý kandidát no s podporou najsilnejšej vládnej strany Smer-SD Vladimír Bajan tvrdí, že on bilbordy zatiaľ nelepil. Aj napriek tomu, že po Bratislave sa nejaké objavili. "Stovky a stovky bilbordov,
ktoré sú už tri týždne v uliciach a už stihli byť aj prelepené, nie sú moje,“ reagoval pre HN. No plánuje využiť aj túto formu na propagáciu v kampani, ktorá sa začne v zákonnom termíne, teda 17 dní pred voľbami. Aj napriek tomu, že Smer vyčlenil peniaze pre všetky kraje, Bajan tvrdí, že si prevažne veci financuje z vlastného vrecka a z úveru. "Budem čerpať z vlastných zdrojov, zo spotrebiteľského úveru a prípadne od sponzorov.“ Plánuje minúť približne 30- až 35-tisíc eur. Podobne je na tom aj jeho kolega v Banskobystrickom kraji Vladimír Maňka. "Moja kampaň vychádza zhruba na milión korún (33-tisíc eur),“ povedal HN. Dodáva, že so svojou propagáciou začal v utorok spustením internetovej stránky.
Koľko plánujú minúť kandidáti na župana Bratislavský kraj Vladimír Bajan (nez. s podporou Smer-SD, ĽS-HZDS, HZD, SZS) – 30- až 35-tisíc eur (z vlastných zdrojov, z úveru a od sponzorov) Pavol Frešo (SDKÚ-DS, KDH, OKS, SMK, SaS) Branislav Záhradník (nez.) Trnavský kraj Gabriel Pavelek (KDH, SDKÚ-DS, OKS, SaS, Misia 21) Nitriansky kraj Ágnes Biró (SMK) Trenčiansky kraj Martin Fedor (SDKÚ-DS, KDH, OKS, SaS) Banskobystrický kraj Jozef Mikuš (SDKÚ-DS, KDH, SaS, OKS, KDS) Žilinský kraj Pavel Pavlásek (KDH, SDKÚ-DS, OKS) Ján Süli (SDKÚ-DS, KDH, SaS, KDS, OKS, DS) Prešovský kraj Ján Hudacký (KDH, SDKÚ-DS, SaS) |
SDKÚ podľa kľúča
Súčasný predseda Žilinského kraja a kandidát Juraj Blanár zrejme tiež dostane od strany vyše 33-tisíc eur na kampaň. Smer pre každý kraj vyčlenil rovnakú sumu peňazí. "Centrála strany ako pomoc vyčlenila v tejto súvislosti spolu 265 551 eur (8 miliónov korún),“ odkázala hovorkyňa Katarína Kližanová Rýsová.
Opozičná SDKÚ to zase rieši inak. Nedáva každému kandidátovi rovnakú sumu a dokonca súčasnému poslancovi Martinovi Fedorovi, ktorý kandiduje na župana v Trenčíne, na rozdiel od Freša alebo Jozefa Mikuša v Banskej Bystrici, neprispieva žiadnou sumou. Dôvod prečo je to tak, sme sa nedozvedeli. Hovorca strany Martin Maťko nám povedal len toľko, že v každom kraji pomáha centrála. "To, akým konkrétnym spôsobom v ktorom kraji, považujeme za internú a strategickú informáciu a nebudeme ju v čase kampane zverejňovať.“
V iných krajoch Slovenska, okrem Bratislavského, kampaň ešte nie je v plnom prúde. Kandidáti na županov chcú stavať kampaň najmä na osobnom kontakte. "Osobné stretnutie je lepšie, ako vyškierať sa z bilbordov,“ hovorí opozičný kandidát na župana v Trnavskom kraji Gabriel Pavelek (KDH).
Médiá pod palcom
Súčasní predsedovia VÚC môžu mať oproti svojim súperom výhodu aj v miestnych médiách. Tvrdí to aj mediálny analytik a šéf Transparency International Gabriel Šípoš. "Úrady na lokálnej úrovni alebo na úrovni VÚC vydávajú rôzne týždenníky a mesačníky, kde sa často objavujú župani. Určite majú výhodu.“ Príkladom sú podľa neho aj bratislavské župné noviny. Podľa Šípoša sa však proti týmto fenoménom ťažko dá bojovať. Jedine, ak by bolo zákonom ošetrené to, že členovia redakčných rád nemajú byť napojení na samosprávu. "Je pravdou, že pokiaľ som vo funkcii častejšie v médiách, ale budú ľudia vidia vašu prácu a dostanete opätovnú podporu alebo tú prácu nevidia a máte smolu,“ priznáva primátor Prešova Pavel Hagyari, ktorý zároveň kandiduje na post šéfa župy. Pripomína však, že pred tromi rokmi vyhral voľby a nemal ešte žiadne kontakty na regionálnej úrovni. "Osobne si nemyslím, že je to výhoda. Tak ako vám môžu médiá pomôcť, môžu vám aj poškodiť,“ uzatvára Hagyari.