Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook

Ľudia sú viac spokojní so správaním sa lekárov ako so samotnou zdravotnou starostlivosťou o pacientov. Rozdiel je však pomerne tesný - takmer 1,5 percentuálneho bodu. Vyplynulo to z dotazníkového prieskumu, ktorý rozposlala Všeobecná zdravotná poisťovňa v marci zhruba dvom tisíckam svojich poistencov z celého Slovenska. Tí opísali svoje skúsenosti so správaním lekárov, starostlivosťou personálu, ale rovnako sa vyjadrili, či im v nemocnici chutilo, alebo boli dobre ubytovaní. Člen predstavenstva poisťovne Martin Višňanský ocenil, že ich klienti sa stretávajú so službami, ktoré aspoň napĺňajú ich očakávania.

Názory pacientov hrajú rolu
Najviac opýtaných kladne opísalo správanie lekára, najmenej ich bolo spokojných s nemocničnou stravou. Analytik Peter Goliaš, riaditeľ INEKO upozorňuje, že rebríček je subjektívny a nehodnotí relevantné medicínske informácie. "Dôležité je, či nemocnica vie vyliečiť danú chorobu, alebo akým spôsobom zlepší kvalitu života pacienta, či ho zachráni, alebo dobre diagnostikuje chorobu.“
Názory pacientov však nezatracuje, tie majú byť určite súčasťou hodnotenia nemocníc, ale majú podľa neho len okrajový význam.

Rebríček nemocníc nestačí
Na základe dotazníkov pacientov zhotovila poisťovňa aj rebríček nemocníc. Zďaleka nie je kompletný, sú v ňom len tí poskytovatelia, za ktorých sa vrátilo viac ako 30 dotazníkov. Prvenstvo získal bratislavský Národný ústav srdcových a cievnych chorôb, posledná, 25. skončila Nemocnica s Poliklinikou v Žiline. Višňanský pripustil, že toto hodnotenie nie je objektívne. "Napriek tomu vytvára priestor pre diskusiu s príslušnými poskytovateľmi o tom, ako ďalej zlepšovať úroveň poskytovaných služieb.“
Poslednú, žilinskú nemocnicu, vyhodnotila paradoxne súkromná poisťovňa Dôvera v minulosti za najlepšiu. Riaditeľka žilinskej nemocnice Daniela Bekeová súčasný prieskum spochybňuje. Nepovažuje totiž 31 pacientov, ktorí zaslali dotazníky týkajú sa ich nemocnice, za reprezentatívnu vzorku. "Snažíme sa robiť maximum. Z celkového množstva 32 390 hospitalizovaných pacientov z roku 2009 predstavujú dotazníky len 0,09 percenta,“ reagovala pre HN.
Analytik Goliaš upozornil, že na hodnotenie nemocníc určite nestačia len názory pacientov. Tí podľa neho nemajú potrebné medicínske znalosti, aby vedeli kvalitne hodnotiť. "Nestačí uviesť len rebríček nemocníc, ale treba urobiť komplexné hodnotenie jednotlivých oddelení.“

Dôležité je, či nemocnica vie vyliečiť danú chorobu, alebo akým spôsobom zlepší kvalitu života pacienta, či ho zachráni, alebo dobre diagnostikuje chorobu. Peter Goliaš, analytik

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.