Váhostav po voľbách škrtol časť svojho zisku, ktorý mal získať na oprave Bratislavského hradu. Na otázku, či si firma zákazku počas Ficovej vlády vybavila, odpovedá: "Na malom Slovensku možno hovoriť, že každá zákazka išla po kamarátskej linke.“ Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato.
S parlamentom ste podpísali dodatok k zmluve o oprave Hradu, v ktorom sa cena znížila o vyše sedem miliónov eur na 63,1 milióna,. Ako ste dospeli k tejto sume?
Zhruba 2,2 milióna eur sa získalo na znížení rozsahu prác, napríklad Národná rada upustila od archeologického výskumu na severnej terase, v pôvodnom rozsahu nebude audio a video technika v Hradnom paláci. Zoškrtal sa zabezpečovací systém pre Slovenské národné múzeum, na čom sa usporilo 1,3 milióna eur. Ďalších 1,1 milióna úspory vzniklo novými cenovými položkami, lebo sa zvolilo lacnejšie technické riešenie. Ak dobre počítame, zostáva zhruba 2,5 milióna eur s DPH a to bola naša reálna zľava.
Ako je možné, že zrazu ste našli rezervy v rozpočte?
To je na úkor nášho zisku. Z ceny diela to tvorí 3,6 percenta. O toto bude mať Váhostav nižší zisk, to je jednoduché.
Nie je čudné, že až po voľbách, keď Smer odišiel z vlády, bol Váhostav ochotný znížiť svoj zisk?
Cenu sme vytendrovali v medzinárodnej súťaži. Do ceny sme zakalkulovali aj náš zisk, uspeli sme vo výberovom konaní, a preto sme nemali žiaden dôvod navrhovať znižovanie ceny. Ani teraz sme nemali povinnosť znižovať cenu. Len sme reagovali na požiadavku Národnej rady, ktorá proklamovala, že nemá finančné zdroje na dokončenie Hradu. Keby sme nevyšli v ústrety, stavba by sa nerealizovala a museli by sme ďalej prepúšťať vzhľadom na situáciu na stavebnom trhu.
Terajší šéf Kancelárie Národnej rady Nižňan hovorí, že niektoré ceny boli premrštené.
Ceny pochádzajú z tendra, podľa mňa neboli premrštené. Zľava 3,6 percenta nie je zľava enormná.
Nejde predsa o pár eur, ale milióny.
Je pravda, že nejde o malú sumu. My z toho radosť nemáme. Náš hospodársky profit bude o toto znížený.
SDKÚ ešte ako opozičná strana vyčíslila, že rekonštrukcia sa zbytočne predražila o 1,2 miliardy korún.
Na to môžem reagovať len tak, že na stavbe sme za minulej vlády prestavalo 45 miliónov eur. To je 1,35 miliardy korún, tak ako mohlo zmiznúť 1,2 miliardy korún? To by znamenalo, že sme tam nič neurobili. Vidíte, že hrad stojí a je zrekonštruovaný.
SDKÚ tvrdila, že vychádzala z plánovaných nákladov 126 miliónov eur (3,8 miliardy korún). Bývalá vláda ešte v roku 2008 navýšila náklady na opravu areálu hradu z 39 miliónov práve na 126 miliónov. Je bežné, že sa nečakane zvýši rozpočet o trojnásobok?
To je nesprávna interpretácia. Vláda prijala uznesenie, v ktorom povedala, koľko bude stáť kompletná rekonštrukcia, včítane podzemných garáží, tunelu k nim či gotickej záhrady. Naša zmluva bola na opravu Hradného paláca a niektorých objektov.
Užšia súťaž, ktorú ste vyhrali, bola na celý areál hradu.
To nie je celkom tak, ako hovoríte. Na základe tendra sme podpísali rámcovú zmluvu, v ktorej nie sú podzemné garáže, gotická záhrada a tak ďalej.
V podpísanej zmluve bola suma 39 miliónov, ktorá sa dodatkami zvýšila na viac ako 70 miliónov eur. Prečo?
To je fakt. V rámcovej zmluve a jej prvom dodatku, respektíve čiastkovej zmluve bolo jedine vyčíslené, koľko bude stáť rekonštrukcia hradnej budovy, pretože k ostatným objektom, ktoré rámcová zmluva zahŕňala, sme nemali výkaz výmer. V čiastočných zmluvách, respektíve dodatkoch, je uvedená aj cena práve za tieto objekty.
Váhostav vyhral súťaž, do ktorej sa okrem vás zapojil iba Hornex. Strany terajšej koalície označujú jedného z majiteľov Váhostavu Juraja Širokého za mecenáša Smeru. Viete vylúčiť, že ste zákazku nedostali po kamarátskej linke?
To sú konštrukcie. Mohli by sme o každej zákazke na malom Slovensku hovoriť, že je vybavená po kamarátskej linke. Na Slovensku sa každý s každým pozná. Nehovoriac o príbuzenských vzťahoch.
Čiže to bolo vybavené?
Vkladáte mi do úst niečo, čo som nepovedal. Hovorím, že na každú zákazku by sa dalo niečo vymyslieť, keby už o to išlo. Vždy niekto niekoho pozná, vždy niekto niekde bol, niekde pracoval. Nechcel som povedať, že každá zákazka sa získa pokútnym spôsobom, ale že na každú sa dá niečo vymyslieť, ak sa chce. Poviem príklad, dodnes si polovica Slovenska myslí, že zimný štadión stavia Váhostav. My sme zimný štadión nikdy nestavali ani nestaviame.
Ale prídete na stavbu, sú tam mechanizmy Váhostavu, sú tam robotníci Váhostavu.
My ako dodávateľ staviame hotel vedľa zimného štadióna, tam vidíte naše stroje. Nestaviame štadión, stavia ho mesto Bratislava ako investor. Hotel stavia súkromná firma Tehelné pole, ktorá má akcionárov. A to je úplne iný investor.
Bolo normálne začať výstavbu hotela bez stavebného povolenia?
Je pravda, že v súlade s územným rozhodnutím sme niekoľko, možno dve poschodia skeletu, realizovali v čase, keď sme ešte nemali stavebné povolenie, pretože úrady nám ho nestihli vydať. Nebudem komentovať z akých dôvodov. Začali sme stavebnou jamou a spodnou stavbou, na ktorú sme stavebné povolenie mali.
Porušili ste zákon, išlo o čiernu stavbu?
Keď to zoberieme de iure, dve-tri podlažia sme nemali začať realizovať, kým sme nemali platné stavebné povolenie, ale vzhľadom na to, že sme mali územné rozhodnutie a povolenie malo byť každú chvíľu vydané, tak sme z titulu časovej tiesne stavať začali.
Ako sa vám podarilo dodatočne zlegalizovať čiernu stavbu?
Bolo absolútne nelogické, aby sme stavebné povolenie nedostali na budovu, keď sme mali povolenie na jamu a spodnú stavbu. Myslíte si, že nad jamou mohla vzniknúť iná budova? Boli sme si istí, aj úrad to vedel, že povolenie nám vydá. Vôbec to nepovažujem za čiernu stavbu. Čierna stavba je tá, ktorá sa postaví bez rešpektovania územného plánu obce či mesta, bez územného rozhodnutia a bez stavebného povolenia, ktoré náš investor má. Urobili sme priestupok, zaplatíme pokutu.
Čo sa týka heliportu, už naň máte povolenie?
Je bežné, že na budovách sú heliporty. Neviem, prečo sa z toho robí taká veda, aj keby tam mal byť. Ale zatiaľ žiaden nie je, hoci to tak môže vyzerať. Pokiaľ investor požiada letecký úrad a mestskú časť Bratislava IV a dostane súhlasy, tak konštrukcia strechy umožňuje zrealizovať heliport. Pokiaľ súhlasy nedostane, tak heliport tam nebude. Pokiaľ viem, zatiaľ o nič nebolo požiadané.