Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.05.2021, 16:00

Absurdistan na kolesách. Železničná sieť je v rozklade, hovorí šéf dopravnej firmy

  • Keby postavili vlak na hlavnej stanici cez výhybky smerom na „Humenné“, nepohne sa ani koleso.
  • O nátlakovej akcii podľa šéfa Asociácie železničných dopravcov Slovenska Jána Biznára zatiaľ dopravcovia nerozmýšľajú, ale v budúcnosti ju nevylučuje.
Absurdistan na kolesách. Železničná sieť je v rozklade, hovorí šéf dopravnej firmy
Zdroj: HN/Pavol Funtál

Minulý rok neprial mnohým sektorom, výnimkou nebol ani ten železničný. Koronavírus mal výrazný vplyv najmä na prepravu osôb, ale predpokladám, že ste vplyv pandémie pocítili aj vy. Aký to bol teda rok?
Záleží na tom, či sa bavíme o celom sektore alebo len o našej firme LTE Logistik a Transport Slovakia. Niektoré firmy to nepocítili takmer vôbec a niektoré mali prepady vo výške 20 až 30 percent. Závisí to od toho, na čo je daná firma zameraná. My sme v minulom roku patrili medzi menej zasiahnuté firmy. Samozrejme, keď niektoré spoločnosti okolo vás skrachujú, dotkne sa to nakoniec aj vášho biznisu.

Ste zároveň šéfom Asociácie železničných dopravcov Slovenska. Tá kritizovala štátnu pomoc v období pandémie, ktorá bola zameraná na štátneho dopravcu a správcu infraštruktúry. Vyčítali ste najmä to, že sa neurobil systémový krok a neznížil sa poplatok za dopravnú cestu pre každého dopravcu, ako to urobili aj v iných európskych krajinách.
Nechcem komentovať prácu ľudí, ktorí majú dosah na zmenu tohto stavu. Sú často šikovní a múdri. Kritizujem však výsledky, ktoré boli zatiaľ v tomto smere dosiahnuté. Tie sú takmer nulové. Stretávam sa s nimi na pravidelnej báze a ľudia z ministerstva a železníc vyjadrujú pre nás morálnu podporu, ale ďalej sme sa nikdy nedostali. Na stole sú zatiaľ len prísľuby. Nákladní dopravcovia na železnici sa nachádzajú v konkurenčnom prostredí v dvoch smeroch – k cestnej doprave, ako aj v medzinárodnom meradle. Slovensko sa totiž dá veľmi ľahko obísť, pretože sme hornatá krajina, čo nám uberá atraktívnosť. Podpora cestných dopravcov je zo strany štátu výrazná, čo je v poriadku, ak našich dopravcov treba voči zahraničnej konkurencii podporiť, no nesmie to byť na úkor konkurencieschopnosti železníc.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 93% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.