StoryEditor

Po 14 rokoch zverejnili, čo bolo príčinou najväčšej leteckej tragédie v dejinách Slovenska

31.07.2020, 18:28
Autor:
chocho
Komisia zistila, že tesne pred nárazom lietadlo letelo takmer v horizonte. Posádka si však nebezpečenstvo neuvedomovala.

Príčinou nehody slovenského vojenského špeciálu An-24 v roku 2006 na vrchu Borsó pri maďarskej obci Hejce, ktorá je najväčšou leteckou tragédiou v dejinách Slovenska, nebol technický stav stroja, ale zrejme zlyhanie posádky.

​Vyplýva to z dnes zverejneného vyšetrovacieho spisu s názvom „Správy o vyšetrení leteckej nehody vojenského lietadla An-24“. Tento týždeň ho príkazal minister obrany Jaroslav Naď po 14 rokoch odtajniť.

Správu vypracovala odborná komisia, ktorá vyšetrovala, aké boli príčiny nešťastia.

Neuvedomovali si nebezpečenstvo

Komisia zistila, že tesne pred nárazom lietadlo letelo takmer v horizonte. Posádka si však nebezpečenstvo neuvedomovala, o čom svedčí pokojná rádiokorešpondencia s radarom, aj to, že neoznámila žiadne problémy a podľa parametrov letu sa nezdá, že by riešila nebezpečnú situáciu.

Pri tomto tvrdení sa vyšetrovatelia opierajú aj o výsledky biochemických vyšetrení stresu, z ktorých vyplýva, že stres u členov posádky zrejme nastal až krátko pred haváriou.

Posádka nevyužila prístroje

"Odborným vyšetrovaním komisia dospela k záveru, že hlavnou príčinou, ktorá viedla ku katastrofe lietadla An-24 ev. č. 5605, bolo pravdepodobne zlyhanie posádky lietadla (pilotov a letovoda), keď v klesaní pri priblížení na pristátie nevyužila prístrojové vybavenie, ktoré mala k dispozícii na palube lietadla a realizovala výlučne vizuálny spôsob priblíženia, pričom si dostatočne nevyhodnotila svoju výšku vzhľadom na okolitý terén a nedodržala bezpečnostnú výšku lietadla nad terénom," stojí v správe.

V závere sa zároveň píše, že analýza zlyhanie leteckej techniky nepotvrdila.

Komisia však v správe upozorňuje, že absencia objektívnych dôkazov znemožňuje uvedenú príčinu nehody jednoznačne potvrdiť.

Nehodu prežil jeden vojak

Vojenský špeciál so 43 ľuďmi na palube havaroval 19. januára 2006 v lesnatom teréne, približne 50 kilometrov od košického letiska, kde mal pristáť.

O život prišlo 41 slovenských vojakov a jeden civilný zamestnanec rezortu obrany. Prežil len vojak Martin Farkaš. Vojaci sa vracali z misie NATO v Kosove.

01 - Modified: 2024-04-10 13:17:17 - Feat.: - Title: Naď vysvetľoval kontroverznú kampaň Demokratov: Pôjdeme na hranu, výroky na našich bilbordoch sú nechutné 02 - Modified: 2024-03-29 18:55:30 - Feat.: - Title: Pred 20 rokmi sme sa stali pevnou súčasťou Západu. NATO je základným pilierom bezpečnosti, reagujú politici 03 - Modified: 2024-03-09 10:55:54 - Feat.: - Title: Demokratov do eurovolieb povedie Naď, nasledujú Hamran a Žitňanská 04 - Modified: 2024-03-06 09:58:31 - Feat.: - Title: Rozhodnutie Ústavného súdu Danka prekvapilo. Koalícia je čisto proruská, tvrdí Naď 05 - Modified: 2024-02-21 18:16:08 - Feat.: - Title: Exminister Naď: Trump má pravdu v tom, že všetci musíme platiť. USA sa starajú o bezpečnosť nás všetkých
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
23. apríl 2024 12:39