Za prvé štyri mesiace tohto roka si zakúpili motoristi 668 106 kusov ročných elektronických diaľničných známok.
Napriek februárovému spusteniu predaja 365-dňovej eDZ bol predaj ročných známok vyšší o zhruba 350-tisíc kusov než v prípade tohto druhu. Informovala o tom Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
V štatistikách predaja nasledujú po ročných známkach 10-dňové s počtom 455 709 kusov, 365-dňové známky, ktorých sa predalo 311 263, a 30-dňová známka s 82 746 kusmi.
"Kým medzi ponúkanými typmi eDZ u vodičov slovenských vozidiel vedie aktuálne ročná eDZ (596.704 kusov), pri zahraničných vodičoch si očakávané prvenstvo drží 10-dňová známka (259 976 kusov)," priblížila vedúca oddelenia masmediálnej komunikácie NDS Eva Žgravčáková.
Spomedzi zahraničných motoristov si najviac eDZ zakúpili vodiči s českými značkami, nasledovali poľskí, maďarskí, rakúski, nemeckí a ukrajinskí motoristi.
V mesiacoch január až apríl 2020 si motoristi zakúpili viac ako 1,5 milióna kusov eDZ. Príjem z úhrady elektronických diaľničných známok za toto obdobie predstavoval takmer 46 miliónov eur.
"V medziročnom porovnaní to znamená pokles o 10,51 percenta," spresnila Žgravčáková.
Úhradu známok podľa údajov NDS vodiči najčastejšie realizujú platobnou kartou, takýmto spôsobom uhradili viac ako 59 percent eDZ. V hotovosti bolo uhradených viac ako 34 percent a na platbu bankovým prevodom pripadalo takmer 7 percent známok.
V prvých štyroch mesiacoch zároveň najviac vodičov nakupovalo eDZ na obchodných miestach, čiže na čerpacích staniciach a informačno-predajných miestach NDS (hraničné priechody Brodské, Jarovce, Čunovo a Skalité), kde bolo predaných bezmála 53 percent eDZ.
Elektronicky, teda cez webovú stránku a mobilnú aplikáciu, bolo zakúpených skoro 46 percent známok.